REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Natalia Strahl
Co grozi za naruszenie znaku towarowego?
Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, brak świadomości w sferze prawa własności przemysłowej wśród przedsiębiorców jest wciąż widoczny. Przedsiębiorcy bagatelizują i nie analizują wymyślonych przez siebie nazw, haseł promujących czy symboli, nierzadko uważając, że są one nowe, innowacyjne i wcześniej niezasłyszane. To najczęściej popełniany błąd. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że wszystkie te elementy mogą podlegać ochronie. Nazwa wymyślona przez Kowalskiego również. Zdajmy sobie wreszcie sprawę z tego, że ochrona nie dotyczy tylko symboli wielkich, renomowanych marek, a konsekwencje naruszenia znaku towarowego mogą nas kosztować nie tylko sporo nerwów i czasu, ale także pieniędzy.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Jakie są możliwie roszczenia i co nam grozi?

Zgodnie z art. 298 Ustawy prawo własności przemysłowej 30 czerwca 2000 r. (dalej „ustawa”) osoba, której prawo ochronne na znak towarowy zostało naruszone, może żądać od osoby, która naruszyła to prawo:

REKLAMA

REKLAMA

1)    zaniechania naruszania. To pierwszy krok, najczęściej stosowany przez pokrzywdzonego, którego znak towarowy został naruszony. Roszczenie o zaniechanie naruszeń należy do nieskomplikowanych działań, na które nie trzeba czynić większych nakładów. Oplata sądowa jest stosunkowo niska, a obowiązki po stronie powoda niewielkie. Nie trzeba wykazywać winy pozwanego, co ułatwia proces. Wystarczy przedstawić  dowody na działania mające na celu wprowadzenie potencjalnego konsumenta w błąd, a sąd powinien przychylić się do roszczeń strony powodowej. Nierzadko pozytywnie zakończona sprawa dla powoda, staje się podstawą do dalszych roszczeń, tym razem już bardziej dotkliwych, bo… pieniężnych.

2)    wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Roszczenie to jest kierowane stosunkowo rzadko. Wynika to z trudności udowodnienia pewnych faktów, a w szczególności wysokości potencjalnie uzyskanych korzyści przez pozwanego. Ze względu na wartość niematerialną znaku towarowego i subiektywne odczucia konsumentów materiał dowodowy jest praktycznie niemożliwy do perfekcyjnego przedstawienia.

3)    w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody. Naprawienie wyrządzonej szkody może wiązać się z zapłatą odpowiedniej sumy pieniężnej. Najczęściej w wysokości odpowiadającej opłacie licencyjnej albo innemu stosownemu wynagrodzeniu, które w chwili dochodzenia byłoby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie ze znaku towarowego.

Co może być znakiem towarowym ?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Pozbawienie wolności? Niewykluczone.

Pozornie błahe użycie cudzego znaku towarowego, może skończyć się dla nas czymś więcej niż utratą sporej sumy pieniężnej. Mowa tu o pozbawieniu wolności. W świetle art. 305 ustawy „kto, w celu wprowadzenia do obrotu, oznacza towary podrobionym znakiem towarowym, zarejestrowanym znakiem towarowym, którego nie ma prawa używać lub dokonuje obrotu towarami oznaczonymi takimi znakami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2".

Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy w Polsce?

Sąd może orzec zajęcie towarów i to przed wyrokiem!

„Poczekajmy do wyroku. Wtedy będziemy się martwić.” – to słowa przedsiębiorców, które często padają w momencie rozpoczęcia postępowania. Niestety, czas na zmartwienia może przyjść znacznie prędzej niż się tego spodziewamy. W trakcie postępowania o naruszenie praw do znaku towarowego, sąd może orzec o zajęciu towarów opatrzonym spornym znakiem. W zależności od ilości zainwestowanych środków i towaru przeznaczonego do sprzedaży, działanie to może okazać się dla przedsiębiorcy przysłowiowym „gwoździem do trumny” i doprowadzić do ogłoszenia upadłości.

Umowa licencyjna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA