REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaki towarowe - nowe przepisy w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Sułecka
prawo, internet, znaki towarowe/ fot. Fotolia
prawo, internet, znaki towarowe/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

23 marca 2016 r. weszły w życie przepisy nowego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2424 z 16 grudnia 2015 r., które zmienia przepisy dotyczące wspólnotowych znaków towarowych. Czego konkretnie dotyczą zmiany?

Cele i założenia

Założeniem zmian jest zmodernizowanie systemu znaków towarowych w całej Unii Europejskiej. Przyczyną tak szerokiego zakresu modyfikacji jest konieczność dostosowania procedur do ery Internetu.

REKLAMA

Zmiany organizacyjno - techniczne

Ze zmian o charakterze organizacyjno technicznym warto zwrócić uwagę, na te w zakresie nazewnictwa. „Wspólnotowy znak towarowy” zastąpi teraz „znak towarowy Unii Europejskiej”. Nazwę zmieni również Urząd ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM), właściwy w sprawach znaków wspólnotowych, który teraz nazywał się będzie Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Co ważne, obniżone zostaną również opłaty urzędowe pobierane przez EUIPO, za rejestrację  i przedłużenie ochrony znaków towarowych Unii Europejskiej.

Zobacz również: Jak zarejestrować znak towarowy

Zmiany w procesowe

Jedną ze zmian w zakresie postępowania rozpoznawczego będzie wyeliminowane możliwości składania zgłoszeń unijnego znaku towarowego przez urzędy krajowe. Wprowadzona zostanie także regulacja dotycząca terminu składania uwag osób trzecich dotyczących zgłoszonego znaku. Dzięki przepisom rozporządzenia zmieniającego Urząd będzie miał do prawo ponownego podjęcia badania bezwzględnych podstaw odmowy rejestracji z własnej inicjatywy, w każdej chwili, do momentu rejestracji znaku. W zakresie sprzeciwu zmianie ulegnie data rozpoczęcia terminu na wniesienie sprzeciwu wobec rejestracji międzynarodowych z wyznaczeniem Unii Europejskiej. Od 23.03.2016 r. okres ten będzie się rozpoczynał po upływie 1 miesiąca od dnia publikacji zgłoszenia. Rozporządzenie eliminuje także konieczność badanie wstępnego w postępowaniu odwoławczym inter partes. Kluczowe zmiany czekają również procedurę związaną z uzyskaniem prawa ochronnego na znak towarowy. Nowe przepisy wprowadzają bowiem tzw. procedurę półbadawczą, która polega na badaniu z urzędu wyłącznie bezwzględnych podstaw rejestracji. Kolejną rewolucyjną, wartą odnotowania zmianą jest odstąpienie od modelu legitymacji do wystąpienia z żądaniem wygaszenia lub unieważnienia znaku towarowego opartego na interesie prawnym. Żądanie będzie mógł wnieść każdy zainteresowany, a nie jak dotychczas wyłącznie wykazujący interes prawny w żądanym rozstrzygnięciu.

Podsumowanie

Jak widać zakres zmian jest bardzo szeroki. Czy korzystnie wpłyną one rozwój biznesu oraz przyniosą zamierzone skutki w postaci uczynienia systemu bardziej skutecznym, efektywnym i spójnym? O tym na pewno będziemy mieli szanse przekonać się już w najbliższym czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Prawa autorskie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA