REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zróżnicowany charakter znaku towarowego

znak towarowy
znak towarowy

REKLAMA

REKLAMA

Znaki towarowe realizują określone funkcje w obrocie gospodarczym. Klasyfikacja znaków towarowych w oparciu o poszczególne kategorie prawne pozwala na spełnianie tych funkcji. Każdy znak towarowy posiada cechy wspólne, które pozwalają na stwierdzenie, że jest on dobrem niematerialnym. Wśród znaków towarowych widoczne jest duże zróżnicowanie. Pozwala to na właściwe dopasowanie decyzji związanych z używaniem znaku towarowego do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

Co więcej, ma to związek ze skutkami prawnymi, które mogą przejawiać swoiste różnice, w zależności od rodzaju znaku. Najbardziej popularnym podziałem w doktrynie jest ten, który dzieli znaki towarowe ze względu na sposób percepcji znaku. Wg tego miernika znaki dzielimy na:

REKLAMA

- słowne - znaki, które mogą być postrzegane wzrokiem i słuchem,

- obrazowe (graficzne) - znaki, które mogą być postrzegane jedynie wzrokiem,

- plastyczne (trójwymiarowe, przestrzenne) - to znaki, które mogą być postrzegane za pomocą wzroku i dotyku,

- dźwiękowe - znaki, które mogą być postrzegane jedynie za pośrednictwem słuchu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kombinowane (kompleksowe) - znaki będące połączeniem co najmniej dwóch różnych elementów,

- dotykowe - znaki, które są wyczuwalne organami dotyku człowieka,

- zapachowe - znaki, które oddziaływają na organy węchu człowieka,

- smakowe - znaki, które oddziaływają na organy smaku człowieka [1].

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Warto wspomnieć także o podziale ze względu na podmiot używający znaku.

Wyodrębniamy tutaj:

- znaki fabryczne, które są używane przez producentów,

- znaki handlowe, które są używane przez sprzedawców,

- znaki usługowe, które są używane przez podmioty świadczące usługi,

- znaki firmowe, które zawierają nazwę podmiotu gospodarczego.

Znaki usługowe realizują te same funkcje co znaki towarowe. Różnica polega tylko na tym, że używanie ich w obrocie, cechuje się tym, że odróżnia świadczone przez przedsiębiorstwa usługi, a nie towary produkowane przez te przedsiębiorstwa[2] .

Ustawodawca stwierdził, że jeśli w ustawie Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. pojawia się pojęcie znak towarowy, rozumie się przez to także znak usługowy.

Kolejny podział dotyczy źródeł ochrony znaku towarowego. Wyodrębniamy dwa takie źródła: rejestrację i używanie znaku towarowego[3]. Przedsiębiorca podejmuje decyzję czy dany znak towarowy rejestrować czy nie. Należy zauważyć, że znak towarowy nie jest tylko oznaczeniem, używanym w celu odróżniania towarów i zarejestrowanym w Urzędzie Patentowym, lecz także stosowanym oznaczeniem, które nie jest zarejestrowane[4]. Należy wspomnieć o tym, że ustawowa definicja znaku towarowego nie zawiera wymogu rejestracji znaku, żeby uznać go za oznaczenie (art. 120 ust. 1 Prawo własności przemysłowej). Niezarejestrowane znaki towarowe, używane w obrocie gospodarczym uzyskują tzw. wtórną zdolność dystynktywną, dzięki której podlegają ochronie. Ochrony można dochodzić na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, prawa autorskiego, a także ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Niezarejestrowanie znaku wyklucza ochronę przyznaną przez ustawę Prawo własności przemysłowej.

Zobacz: Znaki towarowe w opisie przedmiotu zamówienia

Ze względu na stopień powszechnej znajomości oraz zakres ochrony dzielimy je na:

- znaki towarowe zwykłe,

- znaki powszechnie znane (notoryjne),

- renomowane znaki towarowe[5],

- znaki sławne.

Znaki towarowe zwykłe spełniają zasadniczo jedną funkcję oznaczenia pochodzenia. Celem tego znaku jest oznaczenie danego towaru i ukazanie jego związku z przedsiębiorcą. Nie podlegają one ochronie. Nie oznacza to jednak, że są jej pozbawione. Jako przykład ochrony można wskazać ochronę przed działaniem konkurencji.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

REKLAMA

Znak powszechnie znany cechuje się tym, że jest kojarzony przez więcej niż połowę potencjalnych nabywców danego towaru i jest znany na terytorium całego kraju. Istotne jest ustalenie momentu, w którym znak towarowy stał się powszechnie znany. W tym przypadku przydatne mogą być profesjonalne badania statystyczne w tym zakresie. Powszechna znajomość znaku powoduje ochronę przed jego rejestracją przez innego przedsiębiorcę, wtedy gdy wykaże się pierwszeństwem do uzyskania prawa ochronnego, a więc przed datą zgłoszenia znaku do rejestracji przez innego przedsiębiorcę[6].

Pojęcie renomowanego znaku towarowego po raz pierwszy pojawiło się w Dyrektywie Rady WE z 21 grudnia 1988 r. mającej na celu zbliżeniu ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych. Dyrektywa jednak nie wprowadziła definicji legalnej renomowanego znaku. Przyczyniła się ona do dochodzenia ochrony przed ryzykiem pomyłki i wykorzystywaniem cudzego renomowanego znaku towarowego[7]. Znaki renomowane wpływają pozytywnie na klienta. Wzbudzają wyobrażenia, które polegają na tym, że konsument łączy renomowany znak towarowy z dobrą jakością towarów, które oznacza. Ucieleśniają określoną renomę przedsiębiorcy na rynku, który działa na nim od dłuższego czasu. W porównaniu do innych odmian znaków towarowych spełniają w o wiele wyższym stopniu funkcję gwarancyjną. Znaki renomowane zostały uwzględnione w ustawie Prawo własności przemysłowej bez względu na ich rejestrację z powodu ich powszechnej znajomości wśród konsumentów. W praktyce przedsiębiorcy bardzo często dokonują ich rejestracji, ponieważ ułatwia im to ochronę przed naruszeniami ze strony podmiotów nieuprawnionych. Jako przykład oznaczenia renomowanego można podać znak towarowy Coca-Cola czy Tchibo. Orzecznictwo często prezentuje dwie metody wykazywania renomy znaku: bezwzględne i względne[8]. Pierwsza metoda przedstawia konieczność ukazania stopnia znajomości znaku. Metoda względna nakazuje badanie siły odróżniającej znaku towarowego oraz jego pozytywną opinię wśród potencjalnych nabywców.

Co może być znakiem towarowym ?

Znak sławny należy do kategorii doktrynalnej. Reprezentuje najwyższą jakość ekonomiczną
i jest znany w skali międzynarodowej. Wyróżnia się tym, że jest jednocześnie renomowany
i powszechnie znany.

Należy wspomnieć o tym, że ustawa Prawo własności przemysłowej chroniąca przede wszystkim znaki towarowe, które zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, odnosi się także do znaków niezarejestrowanych, do których zalicza znaki powszechnie znane i znaki renomowane.

Podobieństwo znaków towarowych

Autor: Daria Poczkajska

[1]M. Załucki, Europejskie prawo znaków towarowych. Zagadnienia konstrukcyjne, Warszawa  2009, s. 55.

[2] E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Bydgoszcz-Warszawa 2006, s.275.

[3] M. Załucki, Europejskie prawo znaków towarowych. Zagadnienia konstrukcyjne, Warszawa 2009, s. 53.

[4] E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Bydgoszcz-Warszawa 2006, s. 259.

[5] 139 J. Piotrowska, Ochrona renomowanych znaków towarowych w systemie prawnym Unii  Europejskiej, Studia Prawnicze 1999/4, s.7.

[6] E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Bydgoszcz-Warszawa 2006, s. 262.

[7] http://www.edukacjaprawnicza.pl/artykuly/artykul/a/pokaz/c/artykul/art/renomowany-znak-

towarowy-jak-chronic-najlepsze-marki-swiata-w-polsce.html

[8] J. Piotrowska, Renomowane znaki towarowe i ich ochrona, Warszawa 2001, s. 14.

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA