REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zróżnicowany charakter znaku towarowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
znak towarowy
znak towarowy

REKLAMA

REKLAMA

Znaki towarowe realizują określone funkcje w obrocie gospodarczym. Klasyfikacja znaków towarowych w oparciu o poszczególne kategorie prawne pozwala na spełnianie tych funkcji. Każdy znak towarowy posiada cechy wspólne, które pozwalają na stwierdzenie, że jest on dobrem niematerialnym. Wśród znaków towarowych widoczne jest duże zróżnicowanie. Pozwala to na właściwe dopasowanie decyzji związanych z używaniem znaku towarowego do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

Co więcej, ma to związek ze skutkami prawnymi, które mogą przejawiać swoiste różnice, w zależności od rodzaju znaku. Najbardziej popularnym podziałem w doktrynie jest ten, który dzieli znaki towarowe ze względu na sposób percepcji znaku. Wg tego miernika znaki dzielimy na:

REKLAMA

- słowne - znaki, które mogą być postrzegane wzrokiem i słuchem,

- obrazowe (graficzne) - znaki, które mogą być postrzegane jedynie wzrokiem,

- plastyczne (trójwymiarowe, przestrzenne) - to znaki, które mogą być postrzegane za pomocą wzroku i dotyku,

- dźwiękowe - znaki, które mogą być postrzegane jedynie za pośrednictwem słuchu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kombinowane (kompleksowe) - znaki będące połączeniem co najmniej dwóch różnych elementów,

- dotykowe - znaki, które są wyczuwalne organami dotyku człowieka,

- zapachowe - znaki, które oddziaływają na organy węchu człowieka,

- smakowe - znaki, które oddziaływają na organy smaku człowieka [1].

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Warto wspomnieć także o podziale ze względu na podmiot używający znaku.

Wyodrębniamy tutaj:

- znaki fabryczne, które są używane przez producentów,

- znaki handlowe, które są używane przez sprzedawców,

- znaki usługowe, które są używane przez podmioty świadczące usługi,

- znaki firmowe, które zawierają nazwę podmiotu gospodarczego.

Znaki usługowe realizują te same funkcje co znaki towarowe. Różnica polega tylko na tym, że używanie ich w obrocie, cechuje się tym, że odróżnia świadczone przez przedsiębiorstwa usługi, a nie towary produkowane przez te przedsiębiorstwa[2] .

Ustawodawca stwierdził, że jeśli w ustawie Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. pojawia się pojęcie znak towarowy, rozumie się przez to także znak usługowy.

Kolejny podział dotyczy źródeł ochrony znaku towarowego. Wyodrębniamy dwa takie źródła: rejestrację i używanie znaku towarowego[3]. Przedsiębiorca podejmuje decyzję czy dany znak towarowy rejestrować czy nie. Należy zauważyć, że znak towarowy nie jest tylko oznaczeniem, używanym w celu odróżniania towarów i zarejestrowanym w Urzędzie Patentowym, lecz także stosowanym oznaczeniem, które nie jest zarejestrowane[4]. Należy wspomnieć o tym, że ustawowa definicja znaku towarowego nie zawiera wymogu rejestracji znaku, żeby uznać go za oznaczenie (art. 120 ust. 1 Prawo własności przemysłowej). Niezarejestrowane znaki towarowe, używane w obrocie gospodarczym uzyskują tzw. wtórną zdolność dystynktywną, dzięki której podlegają ochronie. Ochrony można dochodzić na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, prawa autorskiego, a także ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Niezarejestrowanie znaku wyklucza ochronę przyznaną przez ustawę Prawo własności przemysłowej.

Zobacz: Znaki towarowe w opisie przedmiotu zamówienia

Ze względu na stopień powszechnej znajomości oraz zakres ochrony dzielimy je na:

- znaki towarowe zwykłe,

- znaki powszechnie znane (notoryjne),

- renomowane znaki towarowe[5],

- znaki sławne.

Znaki towarowe zwykłe spełniają zasadniczo jedną funkcję oznaczenia pochodzenia. Celem tego znaku jest oznaczenie danego towaru i ukazanie jego związku z przedsiębiorcą. Nie podlegają one ochronie. Nie oznacza to jednak, że są jej pozbawione. Jako przykład ochrony można wskazać ochronę przed działaniem konkurencji.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

REKLAMA

Znak powszechnie znany cechuje się tym, że jest kojarzony przez więcej niż połowę potencjalnych nabywców danego towaru i jest znany na terytorium całego kraju. Istotne jest ustalenie momentu, w którym znak towarowy stał się powszechnie znany. W tym przypadku przydatne mogą być profesjonalne badania statystyczne w tym zakresie. Powszechna znajomość znaku powoduje ochronę przed jego rejestracją przez innego przedsiębiorcę, wtedy gdy wykaże się pierwszeństwem do uzyskania prawa ochronnego, a więc przed datą zgłoszenia znaku do rejestracji przez innego przedsiębiorcę[6].

Pojęcie renomowanego znaku towarowego po raz pierwszy pojawiło się w Dyrektywie Rady WE z 21 grudnia 1988 r. mającej na celu zbliżeniu ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych. Dyrektywa jednak nie wprowadziła definicji legalnej renomowanego znaku. Przyczyniła się ona do dochodzenia ochrony przed ryzykiem pomyłki i wykorzystywaniem cudzego renomowanego znaku towarowego[7]. Znaki renomowane wpływają pozytywnie na klienta. Wzbudzają wyobrażenia, które polegają na tym, że konsument łączy renomowany znak towarowy z dobrą jakością towarów, które oznacza. Ucieleśniają określoną renomę przedsiębiorcy na rynku, który działa na nim od dłuższego czasu. W porównaniu do innych odmian znaków towarowych spełniają w o wiele wyższym stopniu funkcję gwarancyjną. Znaki renomowane zostały uwzględnione w ustawie Prawo własności przemysłowej bez względu na ich rejestrację z powodu ich powszechnej znajomości wśród konsumentów. W praktyce przedsiębiorcy bardzo często dokonują ich rejestracji, ponieważ ułatwia im to ochronę przed naruszeniami ze strony podmiotów nieuprawnionych. Jako przykład oznaczenia renomowanego można podać znak towarowy Coca-Cola czy Tchibo. Orzecznictwo często prezentuje dwie metody wykazywania renomy znaku: bezwzględne i względne[8]. Pierwsza metoda przedstawia konieczność ukazania stopnia znajomości znaku. Metoda względna nakazuje badanie siły odróżniającej znaku towarowego oraz jego pozytywną opinię wśród potencjalnych nabywców.

Co może być znakiem towarowym ?

Znak sławny należy do kategorii doktrynalnej. Reprezentuje najwyższą jakość ekonomiczną
i jest znany w skali międzynarodowej. Wyróżnia się tym, że jest jednocześnie renomowany
i powszechnie znany.

Należy wspomnieć o tym, że ustawa Prawo własności przemysłowej chroniąca przede wszystkim znaki towarowe, które zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, odnosi się także do znaków niezarejestrowanych, do których zalicza znaki powszechnie znane i znaki renomowane.

Podobieństwo znaków towarowych

Autor: Daria Poczkajska

[1]M. Załucki, Europejskie prawo znaków towarowych. Zagadnienia konstrukcyjne, Warszawa  2009, s. 55.

[2] E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Bydgoszcz-Warszawa 2006, s.275.

[3] M. Załucki, Europejskie prawo znaków towarowych. Zagadnienia konstrukcyjne, Warszawa 2009, s. 53.

[4] E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Bydgoszcz-Warszawa 2006, s. 259.

[5] 139 J. Piotrowska, Ochrona renomowanych znaków towarowych w systemie prawnym Unii  Europejskiej, Studia Prawnicze 1999/4, s.7.

[6] E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Bydgoszcz-Warszawa 2006, s. 262.

[7] http://www.edukacjaprawnicza.pl/artykuly/artykul/a/pokaz/c/artykul/art/renomowany-znak-

towarowy-jak-chronic-najlepsze-marki-swiata-w-polsce.html

[8] J. Piotrowska, Renomowane znaki towarowe i ich ochrona, Warszawa 2001, s. 14.

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA