REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybrane „nowe” znaki towarowe - wymogi formalne rejestracji

dr Anna Stasiak - Apelska
radca prawny
Jakub Groszkowski
Prawnik, urzędnik państwowy, wykładowca akademicki
Wybrane „nowe” znaki towarowe - wymogi formalne rejestracji
Wybrane „nowe” znaki towarowe - wymogi formalne rejestracji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Znak towarowy może stanowić istotną wartość w majątku przedsiębiorstwa. Jakie „nowe” znaki towarowe można obecnie zarejestrować?

Ważne zmiany

REKLAMA

Zmiany, które nastąpiły w ustawie Prawo własności przemysłowej z dn. 30.06.2000 r. (dalej: „p.w.p.”) były podyktowane koniecznością dostosowania polskich przepisów do przepisów unijnych, a dokładnie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z 16.12.2015 r., mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych. W wyniku nowelizacji p.w.p. z 20.02.2019 r., która weszła w życie 16.03.2019 r., doszło m.in. do zmiany brzmienia art. 120 p.w.p., definiującego znak towarowy.

REKLAMA

Jedną z ważniejszych zmian, jakie wprowadziła ww. dyrektywa 2015/2436, było zniesienie wymogu graficznej przedstawialności znaku towarowego. Wcześniejsze przepisy unijne oraz krajowe przewidywały konieczność graficznego przedstawienia znaku. Uważano, że tylko taka forma prezentacji znaku w rejestrach znaków – rejestrze Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (dalej: „EUIPO”), czy w rejestrze Urzędu Patentowego RP pozwoli na ustalenie w sposób czytelny i jasny przedmiotu ochrony udzielonej właścicielowi znaku. Zniesienie wymogu graficznej przedstawialności miało na celu ułatwienie rejestracji znaków niekonwencjonalnych, postrzeganych innymi zmysłami niż wzrok, czyli znaków niewidzialnych: dźwiękowych, dotykowych, smakowych i zapachowych. Jednakże w przypadku znaków smakowych i zapachowych, pomimo rezygnacji z graficznej przedstawialności znaku, ich rejestracja nadal bywa problematyczna.

Znak towarowy

Jak powszechnie wiadomo znak towarowy może stanowić istotną wartość w majątku przedsiębiorstwa. Znak towarowy służy przede wszystkim do odróżnienia towarów pochodzących od różnych przedsiębiorców. Dzięki temu konsumenci są w stanie identyfikować towary z danym przedsiębiorcą i nie pomylą ich z podobnymi towarami pochodzącymi od innych przedsiębiorców. Funkcja odróżniająca jest podstawową funkcją znaku towarowego.

Znak towarowy ma odróżniać podobne towary pod względem ich pochodzenia. Znakiem może być zatem takie oznaczenie, które utkwi w pamięci konsumentów i pozwoli zindywidualizować dany towar co do pochodzenia od określonego przedsiębiorcy.

Nowe wytyczne od 14 lipca 2021 r.

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej i krajowe urzędy patentowe wypracowały wspólne zasady oceny zgłaszanych oznaczeń holograficznych, multimedialnych, ruchomych i dźwiękowych. Wytyczne obowiązują od 14 lipca 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolor

Za sprawą nowelizacji w miejsce wcześniej wskazywanej kompozycji kolorystycznej pojawił się kolor. To znak, który składa się wyłącznie z jednego koloru lub kombinacji kolorów. W zakresie znaków towarowych w postaci koloru istotne znaczenie mają wymogi dla ich określenia, wynikające z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przedstawienie znaku towarowego musi mieć charakter dokładny i trwały. Reprezentacja dwóch lub więcej kolorów, określonych w sposób abstrakcyjny i bez konturów, powinna być opatrzona dokładnymi dyspozycjami dotyczącymi określonego z góry i stałego sposobu połączenia danych kolorów. Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości - samo tylko zestawienie dwóch lub więcej kolorów, bez nadania im formy lub konturów, lub samo tylko wymienienie dwóch lub więcej kolorów „we wszystkich możliwych do wyobrażenia formach” nie spełnia przesłanek dokładności i trwałości. Dlatego też kolor należy przedstawić przez przekazanie reprodukcji koloru lub kombinacji kolorów bez zaznaczonych konturów, która w sposób jednolity i z góry ustalony ukazuje ich systematyczny układ, wraz ze wskazaniem kolorów poprzez odniesienie do powszechnie uznawanego kodu koloru (wyrok TS z 24.06.2004 r., C-49/02, Heidelberger Bauchemie, Blau v. Gelb, EU:C:2004:384, pkt 33 i 34). Istotne jest tym samym zamieszczenie opisu wskazującego na rozmieszczenie kolorów oraz ich proporcje.

Warto wskazać, iż udzielenie prawa ochronnego na kolor lub kombinację kolorów będzie niemożliwe w kilku przypadkach, tj.:

– zgłoszonych kolorów jest zbyt wiele, co nie pozwoli odbiorcom na ich zapamiętanie;

– kolor jest wyłącznie elementem dekoracyjnym towarów lub pojawia się na prośbę konsumenta (np. kolor lakieru);

– kolor stanowi charakterystyczną cechę towarów (np. szminka);

– kolor wykazuje funkcję techniczną (np. kolor koła ratunkowego);

– kolor ma charakter zwyczajowy lub uniwersalny (np. białe kitle lekarskie);

– kolor wskazuje na szczególne właściwości towarów, takie jak smak (fioletowy – smak jagodowy).

Znaki dźwiękowe

REKLAMA

Dzięki nowelizacji p.w.p. również znaki dźwiękowe, czyli znaki składające się wyłącznie z dźwięku lub kombinacji dźwięków mogą podlegać rejestracji w znacznie prostszy sposób. Znakami dźwiękowymi mogą być nie tylko melodie, ale również sygnały dźwiękowe, onomatopeje, okrzyki itp. znak dźwiękowy (foniczny), którym może być melodia, sygnał dźwiękowy. Warto podkreślić, iż znak ten jest postrzegany wyłącznie słuchem. Reprodukcję znaku dźwiękowego (reprezentacja znaku) należy złożyć przez przekazanie pliku audio (MP3) albo przez przedstawienie dźwięku za pomocą zapisu muzycznego. W przypadku zgłoszeń znaków dźwiękowych przedstawionych w postaci zapisu nutowego, dokonanych w formie elektronicznej – zapis muzyczny (nutowy) powinien być złożony w jednym pliku JPEG (na jednej stronie), natomiast w zgłoszeniach dokonanych w formie papierowej – w podaniu, na jednej odbitce, w rozmiarze nie mniejszym niż 8 cm x 8 cm i większym niż 10 cm x 10 cm lub na jednym arkuszu A4. Reprezentacja znaku w postaci zapisu nutowego powinna więc zawierać wszystkie elementy niezbędne do interpretacji melodii, tj. tonacja, tempo, tekst (jeżeli występuje) itd. Plik audio przyjmuje się w formacie MP3, a jego rozmiar nie może przekraczać 5 MB. Należy wybrać jedną z form przesyłania znaku, gdyż w przypadku przekazania wraz z wnioskiem o rejestrację znaku towarowego w formie zapisu muzycznego i MP4 – urząd wskaże, iż należy wybrać jedną z form przedstawienia znaku.

Znak dźwiękowy ma być postrzegany i zapamiętany przez odbiorcę za pomocą jednego aktu poznawczego. Nagranie zbyt krótkie lub zbyt długie może nie spełniać tego warunku, jednak długość nagrania nie jest określona przepisami prawa.

Hologram

Kolejnym „nowym” znakiem towarowym – możliwym do zarejestrowania jest hologram. Znak holograficzny należy przedstawić poprzez przekazanie pliku wideo lub przedstawienia graficznego lub fotograficznego zawierającego ujęcia niezbędne do właściwego ukazania całego efektu holograficznego (reprezentacja znaku). Plik wideo przyjmuje się w formacie MP4 i nie może przekraczać 50 MB. Plik wideo może być przesyłany w przypadku zgłoszeń elektronicznych oraz papierowych na odpowiednim nośniku, np. na pendrive.

Znaki smakowe i zapachowe

Warto też zwrócić uwagę na inne znaki towarowe, w tym znaki smakowe i zapachowe. Zgłoszenie tego rodzaju znaków stanowi nadal problem. Obecny stan technologii nie pozwala na przedstawienie reprezentacji znaku w sposób jasny, precyzyjny, samodzielny, łatwo dostępny oraz zrozumiały. Zgodnie z orzecznictwem unijnym nie uznaje się również przedłożenia próbek za odpowiednią reprezentację. Opis znaku nie może zastąpić reprezentacji, ponieważ opis zapachu lub smaku nie jest ani jasny, ani dokładny, ani obiektywny. Dotychczas w EUIPO (wcześniej OHIM) zarejestrowanie zapachu udało się tylko raz. Zarejestrowanym znakiem zapachowym był zapach świeżo skoszonej trawy dla piłeczek tenisowych (znak nr 000428870, zgłoszenie z 11.12.1996 r., rejestracja z 11.10.2000 r., ochrona wygasła w 2006 r.). Urząd zaakceptował wówczas najprostszą i najbardziej oczywistą formę przedstawiającą zapach świeżo skoszonej, tzn. poprzez wyrażenie: The smell of fresh cut grass.

Znak używany w obrocie

Na koniec, należy podkreślić, iż zarejestrowany znak towarowy musi być używany w obrocie, czyli nakładany na towary i usługi oferowane osobom trzecim. Znak ma bowiem przeznaczenie komercyjne. Znak zarejestrowany, który nie będzie używany, staje się znakiem martwym i utrzymywanie go mija się z celem.

Dla wszystkich znaków sposób reprezentacji, czyli przedstawienia znaku towarowego musi spełniać określone wymogi i zależy od formy dokonania zgłoszenia (forma papierowa, forma elektroniczna).

W przypadku zgłoszenia dokonanego w formie papierowej znak powinien być wskazany w podaniu. Reprodukcja takiego znaku nie może być mniejsza niż 8 cm x 8 cm i większa niż 10 cm x 10 cm. Jeżeli zamieszczenie znaku towarowego w podaniu byłoby jednak utrudnione ze względu na potrzebę zobrazowania jego szczegółów, znak taki może być przedstawiony na odrębnym arkuszu o formacie A4. Natomiast w przypadku znaków dźwiękowych, ruchomych, multimedialnych, holograficznych oraz znaków innych możliwe jest przedstawienie znaku na innych nośnikach np. CD, DVD, pendrive bez konieczności określenia znaku w podaniu.

W przypadku zgłoszenia dokonanego w formie elektronicznej znak powinien być przedstawiony w pliku o określonym formacie. Przedstawienie znaku w innym formacie będzie uznane jako brak określenia znaku towarowego. Wskazane są także maksymalne rozmiary plików, których należy przestrzegać.

dr Anna Stasiak - Apelska, radca prawny, ekspert kampanii społecznej PRAWO BEZ STRACHU

Jakub Groszkowski

„Prawo bez Strachu”
Kampania społeczna
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA