REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego w 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pravna Group
4 usługi prawne online
Dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego w 2022 r.
Dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego w 2022 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wiesz, że w 2022 r. możesz zyskać dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego? Fundusz MŚP The Ideas Powered for Business przyznaje całkiem spore dotacje. Kto może z nich skorzystać? Jakie korzyści przynosi rejestracja znaku? Jakie zagrożenia czekają tych, którzy zlekceważą tę kwestię? Wyjaśniamy w artykule.

Dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego — uzyskaj aż 75 % zwrotu kosztów

Nazwa Twojej marki czy logo to znak, z którym identyfikują Cię klienci. Chcą Twoich produktów, dlatego zawsze sprawdzają, czy nie otrzymali taniej podróbki. Na pewno chcesz, aby Twoja firma nadal pozostała wiarygodna w oczach odbiorców, dlatego czas zarejestrować swój znak towarowy. 

REKLAMA

REKLAMA

Od 10 stycznia 2022 r. możesz ubiegać się o dofinansowanie na rejestrację znaku towarowego. Dotacja przyznawane są w ramach SME Found. To fundusz dla MŚP - inicjatywa Komisji Europejskiej, realizowana przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Planowo ma działać do 16 grudnia 2022 r. Oczywiście, jeżeli wcześniej nie zostaną wykorzystane wszystkie fundusze, przeznaczone na dofinansowania dla MŚP.

Całkowity budżet, który jest przeznaczony na współfinansowanie działań w ramach zaproszenia do składania wniosków, szacuje się na 16 000 00 EUR. W tym 15 000 000 EUR na znaki towarowe, a pozostały 1 000 000 EUR na patenty. Ze względu na ograniczoną ilość środków, przeznaczonych na wspieranie własności intelektualnej, dotacje zostaną przyznane według kolejności zgłoszeń.  Obowiązuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy. 

Bony na częściowe pokrycie opłat 

Fundusz dla MŚP przyjmuje formę bonów. Zależą one od rodzaju dokonywanej w procesie rejestracji znaku towarowego czynności i dzielą się na dwa rodzaje:

REKLAMA

  • BON 1 - do 1 500 euro, który wykorzystasz na zgłoszenie znaku towarowego oraz wzoru. W tym wypadku możesz ubiegać się o zwrot nawet 75% opłat za zgłoszenie znaku towarowego lub wzoru, a także opłat za dodatkowe klasy na szczeblu krajowym i szczeblu UE,

  • BON 2 - o wartości do 750 EUR, który przeznaczysz na opłaty patentowe. Możesz tutaj ubiegać się o zwrot do 50% kosztów związanych z rejestracją patentu krajowego/unijnego (np. opłaty zgłoszeniowe, poszukiwania, a nawet publikacje).

Dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego — kto może skorzystać? 

Dotacje skierowane są w dużej mierze do przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności: te średnie, małe oraz mikro. Ważne, aby Twoja firma miała swoją siedzibę w jednym z  państw członkowskich UE. Ponadto na dofinansowanie w wysokości 75% mogą liczyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • mikro przedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 pracowników oraz generujące obrót nie większy niż 2 miliony Euro,

  • małe firmy zatrudniające do 50 pracowników, a dodatkowo osiągające obrót ze swojej działalności mniejszy lub równy 10 milionów Euro,

  • firmy o statusie średniego przedsiębiorcy, których wysokość zatrudnienia nie przekracza 250 osób, a obroty kształtują się na poziomie nie niższym niż 50 milionów Euro.

Zanim podejmiesz decyzję o rejestracji znaku towarowego, dokładnie przeanalizuj sytuację gospodarczą Twojej firmy. Być może okaże się, że możesz skorzystać z dotacji. Wówczas otrzymasz zwrot kosztów i wzmocnisz pozycję swojego przedsiębiorstwa na rynku.

Zastrzeżenie znaku towarowego – jakie ma znaczenie dla klienta i dla firmy?

    Do tej pory nie interesowałeś się tematem rejestracji swojej marki? Wielu przedsiębiorców nie myśli o tym, dopóki nie staną oko w oko z zagrożeniem w postaci nieuczciwej konkurencji. I to poważny błąd. Zastanawiasz się, dlaczego ważne jest zarejestrowanie logo swojej działalności?

  • Zyskujesz prawo do używania nazwy oraz logo swojej firmy (na produktach, stronie internetowej czy materiałach promocyjnych).

  • Chronisz swoich klientów, walcząc z nieuczciwą konkurencją (obniżysz pozycję firm, które nie mają prawnie zarejestrowanego logo).

  • Zwiększasz wartość swojej marki i zapewniasz zysk z ewentualnej sprzedaży marki.

Jesteś właścicielem marki? Powinieneś rozważyć kwestię rejestracji znaku towarowego. Nie tylko wzmacniasz swoją markę, ale również chronisz przed działaniem nieuczciwej konkurencji. Jakie zagrożenia czekają Twoją firmę, gdy zlekceważysz prawną ochronę marki?

  • Konkurencja może wykorzystać okazję i zarejestrować Twój znak towarowy.

  • Możesz stracić pomysł na biznes, nad którym pracowałeś przez wiele miesięcy czy lat.

  • Możesz utracić prawa do własnej marki.

Jak mówi przysłowie ,,lepiej zapobiegać, niż leczyć”, dlatego nie zwlekaj i jak najszybciej złóż wniosek do Funduszu dla MŚP.  Nie stracisz marki, na którą tak długo pracowałeś. Oprócz tego dasz swoim odbiorcom gwarancję, że kupują produkt najwyżej jakości. Rejestrując logo lub nazwę firmy, zaoszczędzić sobie wielu potencjalnych problemów. 

Dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego — otrzymaj zwrot aż 75% poniesionych kosztów

    Fundusz dla MŚP to program, który ma na celu dofinansować ochronę praw własności intelektualnej sektora małych i średnich przedsiębiorstw europejskich. Dzięki środkom pochodzącym z tego programu, przedsiębiorstwo, które spełni określone warunki, otrzyma zwrot kosztów, związanych z rejestracją swojej marki. Rozwój nowych technologii sprzyja popularyzacji plagiatu. To właśnie dlatego ochrona własności intelektualnej jest tak potrzebna. Może objąć np.: znaki towarowe, ale także wzory, tożsamość firmy, a nawet usługi i procesy.

Zanim złożysz wniosek do Funduszu dla MŚP

    Upewniłeś się już, że przysługuje Ci możliwość uzyskania zwrotu kosztów, ale nie wiesz, jakie dokumenty powinieneś przygotować? Oto co będzie potrzebne, aby starać się o zwrot kosztów rejestracji znaku towarowego:

  • wyciąg z rachunku bankowego przedsiębiorstwa,

  • zaświadczenie VAT lub NIP firmy wydane przez organy właściwe, 

  • jeżeli jesteś właścicielem przedsiębiorstwa lub reprezentujesz swoją firmę, będziesz musiał złożyć odpowiednie oświadczenie.

Proces rejestracji znaku towarowego i samo staranie się o zwrot kosztów jest bardzo intuicyjne. Oczywiście, jeżeli nadal mamy jakiekolwiek wątpliwości najpewniej będzie zwrócić się do eksperta w tej dziedzinie. Taka osoba nie tylko wyjaśni nam wszystkie zawiłości, ale pomoże przy składaniu wniosków. Warto skorzystać z kompetencji profesjonalisty, by mieć pewność, że dotacja trafi do naszej firmy.

Złożyłem wniosek o przyznanie dotacji. Co powinienem teraz zrobić?

Jeżeli wszystkie dokumenty zostały złożone poprawnie, czekaj na informację zwrotną. Dobra wiadomość jest taka, że ustalona została cotygodniowa data graniczna. Co to dla Ciebie oznacza? Wszystkie wnioski złożone w poprzednim tygodniu, zostaną poddane ocenie. Otrzymasz podsumowanie wraz z wynikiem do 10 dni roboczych od momentu złożenia wniosku do Funduszu MŚP. Może się zdarzyć, że Urząd skontaktuje się z Tobą w celu uzupełnienia niezbędnych informacji.  Nie obawiaj się — to standardowa procedura i nie przekreśla Twoich szans na uzyskanie dotacji. 

Gdy Twój wniosek zostanie zatwierdzony, otrzymasz powiadomienie o przyznaniu dotacji oraz bon(y). Już wtedy możesz wystąpić z wnioskiem o niezbędne czynności, dotyczące ochrony własności intelektualnej. Jeżeli chcesz uzyskać zwrot kosztów za wybrane czynności, związane z procesem rejestracji znaku towarowego, powinieneś wystąpić z wnioskiem, niezwłocznie po ich zapłaceniu. Zrobisz to, używając formularza, który odnajdziesz na Koncie funduszu dla MŚP.

Dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego — terminy 

Bony, które uda Ci się otrzymać są ważne tylko 4 miesiące, od chwili, gdy otrzymasz dotację. W tym okresie obowiązkowo musisz je aktywować. Zrobisz to, składając i opłacając wniosek, związany z ochroną własności intelektualnej. Kolejny krok to ubieganie się o zwrot poniesionych kosztów. Nastąpi on maksymalnie do 30 dni od momentu złożenia odpowiedniego wniosku. Uwaga! Jeżeli nie aktywujesz wniosku w wymaganym terminie — dofinansowanie przepadnie.

Zarejestrować znak towarowy czy nie? Koniecznie!

Dbasz o każdy szczegół w Twojej firmie. Czy pamiętałeś, aby zastrzec swój znak towarowy? Brak rejestracji może zaważyć na wiarygodności Twojej firmy, a także grozić utratą praw do własnej marki. To dobry moment, by podjąć działania w tym kierunku, ponieważ możesz odzyskać do 75% kosztów, związanych z ochroną własności intelektualnej. Oczywiście, jeżeli spełnisz niezbędne kryteria i nie zapomnisz aktywować swojego wniosku. Pamiętaj – kto pierwszy, ten lepszy. Decyzja o uregulowaniu kwestii prawnych związanych ze swoją firmą to zabezpieczenie przed nieuczciwą konkurencją i gwarancja zysków w przyszłości. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA