REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Funkcje znaku towarowego/fot. Fotolia
Funkcje znaku towarowego/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znaki towarowe używane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym realizują określone funkcje, np. funkcję oznaczenia pochodzenia, czyli skutecznie odróżniającą go od produktów lub usług konkurencyjnych.

Znak towarowy w czasach gospodarki wolnorynkowej odgrywa niekwestionowaną rolę. W obrocie gospodarczym całokształt oddziaływań znaku towarowego można określić mianem funkcji znaku towarowego.

REKLAMA

Funkcje znaku towarowego

Wyróżniamy trzy podstawowe funkcje znaku towarowego:

-  oznaczenia pochodzenia (odróżniającą),

-  gwarancyjną (jakościową),

-  reklamową [1].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: E-book nie jest towarem

Oznaczenie pochodzenia

Oznaczenie pochodzenia jest funkcją konstytutywną i pierwotną. Systemy prawne przyznają jej bezpośrednią ochronę, charakteryzującą się tym, że uprawniony uzyskuje prawo zakazywania osobom trzecim używania znaku podobnego, jeżeli powodowałoby to ryzyko pomyłki co do pochodzenia towaru [2].

Zobacz: Gwarancja i rękojmia na towary kupione na bazarze

REKLAMA

Znak towarowy musi nadawać się do odróżniania towarów. Dzięki wskazanej funkcji znak spełnia swoją podstawową rolę, jaką jest pozyskiwanie nabywców. Funkcja ta pozwala odróżnić towary od towarów wytwarzanych lub wprowadzanych do obrotu przez inne przedsiębiorstwa i wskazuje źródło ich pochodzenia opatrzonego znakiem towarowym [3]. Znak towarowy wyraża tożsamość towarów i usług. Dzięki znakowi towarowemu, nabywca towaru uzyskuje informację, że towary, które są sygnowane danym znakiem są tego samego pochodzenia.

W doktrynie, jako warunki zdolności odróżniania znaku wyróżnia się wymóg zmysłowej postrzegalności, samodzielności i jednolitości oznaczenia oraz w wyniku implementacji dyrektywy Rady nr 89/104/EWG wymóg graficznej przedstawialności oznaczenia. Te cechy muszą wystąpić razem, żeby spełniały funkcję znaku towarowego. Zmysłowa postrzegalność oznaczenia ma za zadanie wywołanie pozytywnej reakcji u potencjalnych konsumentów. Wymóg jednolitości oznacza, że znak powinien cechować się stosowną skrótowością [4]. Ponadto oznaczenie musi charakteryzować się odrębnością względem towaru, spełniając w ten sposób wymóg samodzielności [5].

Zobacz też: Reklamacja towarów promocyjnych i gratisów

Znak towarowy jest niezależny od towaru, który indywidualizuje. Przesłanka graficznej przedstawialności, jako konstytutywny element zdolności odróżniania znaku znajduje się w art. 120 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej. Ten wymóg jest zdeterminowany spełnieniem funkcji publikacyjnej, która wiąże się z wpisem znaku towarowego do rejestru. Graficzna przedstawialność oznaczenia pozwala na sprecyzowane określenie przedmiotu ochrony.

Funkcja gwarancyjna

Obok siły indywidualizacyjnej znaku, posiada on także inną znaczącą cechę: funkcję gwarancyjną, zwaną także funkcją jakościową. Znak gwarantuje nabywcy zakup towaru o trwałej jakości i zapewnia o stałym poziomie jego cech. W tym sensie znak jest oznaczeniem pochodzenia, przez co informuje kupującego, że towar pochodzi od tego samego dostawcy. To znak towarowy ma spełniać wymogi, oczekiwania konsumenta oraz świadczyć o jak najwyższej jakości towarów. Nabywca oczekuje od oznakowanego towaru jakości, która ma wywodzić się z jego pochodzenia.

Zobacz: Kiedy przedsiębiorca odpowiada za niezgodny z umową towar konsumpcyjny?

Funkcja gwarancyjna w pierwszej linii stawia na doświadczenie i opiera się na poziomie jakości, dzięki czemu przyciąga klienta. Oznakowanie i jakość łączą się razem w obraz wspomnienia, który nadaje znakowi osobliwą siłę reklamy. Okoliczności faktyczne takie jak poziom technologiczny przedsiębiorstwa, aktywność i dbałość przedsiębiorcy o jakość towaru wywierają wpływ na możliwość spełnienia funkcji gwarancyjnej. Dzięki tej funkcji przedsiębiorca może dążyć do zachowania ugruntowanej pozycji na rynku, która stanowi cenny atut w walce konkurencyjnej o pozyskanie nowych klientów i utrzymanie aktualnych nabywców.

Funkcja reklamowa

Poprzez nakłanianie konsumentów do zakupu oznakowanego towaru, znak towarowy spełnia funkcję reklamową. Znak ma za zadanie skomunikować się z potencjalnym nabywcą oraz zachęcić go do zakupu zareklamowanego produktu. Reklama promuje znak i dzięki niej zyskuje on nowych klientów. Znak towarowy jest doskonałym instrumentem, który może być wykorzystywany w reklamie, ponieważ ze względu na swoją strukturę łatwo zapada w pamięć i ułatwia komunikację z konsumentem. Jego celem jest na początku zaistnienie produktu, a następnie umocnienie jego pozycji na rynku oraz zdobycie klienteli. Reklama kształtuje wyobrażenie konsumenta o danym towarze i przekazuje informacje o nim. Funkcja reklamowa pozostaje w ścisłym związku z funkcją gwarancyjną, która zapewnia jakość i walory danego towaru oraz stwarza warunki do rozwoju funkcji reklamowej.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Autor: Daria Poczkajska

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

[1] R. Skubisz,  Funkcje znaku towarowego. Księga pamiątkowa z okazji 80-lecia rzecznictwa patentowego w Polsce Warszawa 2001, s. 163 i nast.

[2] U. Promińska (w:) Prawo własności przemysłowej, red. U. Promińska, Warszawa 2005, s. 199.

[3] M. Załucki, Europejskie prawo znaków towarowych. Zagadnienia konstrukcyjne, Warszawa 2009, s. 53.

[4] E. Nowińska, U. Promińska, M. duVall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2005, s. 188.

[5] E. Nowińska, U. Promińska, M. duVall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2005, s. 188.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

REKLAMA

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

REKLAMA