REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie znaku towarowego dla przedsiębiorcy

znaki towarowe
znaki towarowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce po roku 1989 w gospodarce wolnorynkowej prawo do znaku towarowego zyskało istotne gospodarcze znaczenie. Zwiększyła się liczba towarów i usług. Powstał jednolity rynek w ramach Wspólnoty Europejskiej. Liczba krajów, podlegających zasadom wolnego rynku, znacznie się rozszerzyła.

Gospodarka wolnorynkowa jest rodzajem gospodarki, w której przedsiębiorstwa dążą do osiągnięcia jak największego zysku i maksymalnych korzyści. Osiągane jest to poprzez służenie konsumentom i zaspokajanie ich potrzeb. To konsumenci decydują o tym, jakie miejsce dane przedsiębiorstwo będzie zajmować na rynku. Żyjąc w świecie symboli, nauczyliśmy się nie zwracać uwagi na dobra, którym nie potrafimy przypisać określonego znaczenia[1]. Znak towarowy jako dobro niematerialne, chroniący towary i usługi nim oznaczone ma ogromny wpływ na sukces gospodarczy. Tworzy gwarancję określonego standardu wybranych towarów oraz umożliwia przedsiębiorcom zachować stałą liczbę odbiorców. Jego promocja na rynku przyczynia się do poszerzenia klienteli odbiorców. Odróżniając towary jednego przedsiębiorcy od towarów innego przedsiębiorcy, znak towarowy daje nam możliwość rozpoznania danego towaru, jako wywodzącego się od konkretnego już przedsiębiorcy. Zyskuje coraz wyższą wartość marketingową, staje się istotnym środkiem ekspansji przedsiębiorstwa na rynku oraz jednym z najcenniejszych składników niematerialnych tego przedsiębiorstwa. Nie można zapominać także o tym, że znak towarowy jest także doskonałym stymulatorem rozwoju gospodarczego państwa, które służy interesom społeczeństwa.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Dla każdego przedsiębiorcy, ochrona produktów i usług w oparciu o znak towarowy stanowi priorytet w jego działalności gospodarczej. Znak towarowy jest ściśle powiązany z działalnością gospodarczą, która jest działalnością zarobkową, nastawioną na osiąganie zysku. Warto podkreślić, że kwestia znaków towarowych jest istotna nie tylko dla dużych podmiotów, prowadzących działalność gospodarczą na większą skalę, ale także dla przedsiębiorców małych, którymi z reguły są tzw. przedsiębiorcy jednoosobowi względnie działający w formie spółki cywilnej[2].

W przepisach ustawy Prawo własności przemysłowej znajdziemy odniesienia dotyczące znaków towarowych, z jednej strony do przedsiębiorstwa, a z drugiej do przedsiębiorcy. W art. 3 pkt. 3 tej ustawy znajduje się definicja przedsiębiorcy. Przez to pojęcie rozumie się, że przedsiębiorcą jest osoba prowadząca w celach zarobkowych działalność wytwórczą, budowlaną, handlową lub usługową, czyli właśnie działalność gospodarczą. Kodeks cywilny zawiera definicję legalną przedsiębiorcy w art. 43¹, która mówi, że przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33¹ § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Warto zauważyć, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o charakterze niezarobkowym nie będzie miała statusu przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Status ten w tym przypadku może mieć w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Zróżnicowany charakter znaku towarowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy mogą pozyskiwać znaki towarowe na potrzeby swojej działalności w różny sposób. Pierwszym wariantem jest stworzenie znaku towarowego we własnym zakresie. Drugi sposób polega na nabyciu prawa ochronnego na znak towarowy z zewnątrz lub stosownej licencji na używanie tego znaku. Do szczególnych sposobów pozyskiwania znaku towarowego należy także wniesienie do spółki aportu-wkładu niepieniężnego.

Znak towarowy jest dla wielu przedsiębiorców podstawą podtrzymania konkurencyjności na rynku. Przedsiębiorcy rywalizują ze sobą o ukształtowaną pozycję i rozwój danej marki. Znak towarowy stymuluje rywalizacje przedsiębiorców na rynku jako aktywny czynnik rozwoju gospodarczego.

Znak towarowy stanowi także nośnik renomy przedsiębiorstwa. Renoma jest nazywana jako klientela albo good will. Jest dobrem niematerialnym, które rozwija się i wzrasta wraz z sukcesami rynkowymi danego przedsiębiorstwa.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Autor: Daria Poczkajska

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.


[1] A. S. Oddi, Consumer Motivation In Trade Mark and Unfair Competition Law: On the importance of Source, Villanova Law Review 1986, nr 31, s. 1 i nast.

[2]E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Bydgoszcz-Warszawa 2006.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA