REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto opracować i zastrzec znak towarowy? Jaka forma znaku towarowego daje najszerszą ochronę prawną?

Dlaczego warto opracować i zastrzec znak towarowy? Jaka forma znaku towarowego daje najszerszą ochronę prawną?
Dlaczego warto opracować i zastrzec znak towarowy? Jaka forma znaku towarowego daje najszerszą ochronę prawną?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Często nawet właściciele uznanych marek nie są przekonani co do wartości, jaką niesie za sobą  posiadanie wyróżniającego się znaku towarowego, a tym bardziej do jego rejestracji. Twierdzą często, że „ich usługi / towary same się obronią”, dlatego kładą nacisk na jakość towaru i poziom obsługi klienta, a nie na zajmowanie się tworzeniem i ochroną znaków, które mogłyby wyróżniać je lub ich samych. Skutkiem tego podejścia jest często brak znaku towarowego, który mógłby charakteryzować towary lub usługi, posiadanie przez przedsiębiorcę znaku mało charakterystycznego i odstającego standardem opracowania od obecnych trendów lub też znaku niezarejestrowanego. Jakie korzyści niesie dołożenie staranności w tym względzie? 

Znak towarowy – charakterystyka, rodzaje. Co może być znakiem towarowym?

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów lub usług innego. Potoczne rozumienie definicji znaku towarowego ogranicza się głównie do takiego rozumienia. Definicja prawna dla uznania danego oznaczenia za znak towarowy wymaga dodatkowo możliwości przedstawienia tego oznaczenia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielanej ochrony. Dla prawnego wyodrębnienia znaku niezbędne jest zatem dokładne ustalenie, czy znak posiada zdolność odróżniającą, a zatem czy w dacie zgłoszenia nadaje się do odróżnienia w obrocie towarów, dla których został zgłoszony oraz, czy możliwe jest utrwalenie tych cech dla celów urzędowych.   

Przepisy nie określają zamkniętego katalogu oznaczeń, które mogą być znakiem towarowym i wskazują przykładowo wyraz, rysunek, literę, cyfrę, kolor, formę przestrzenną, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

W związku z tym rozróżnia się m. in. znaki towarowe słowne, graficzne, słowno – graficzne, przestrzenne, pozycyjne, dźwiękowe, kolorowe (układ kolorów), deseniowe (wzór), ruchome, multimedialne oraz w postaci hologramu

Najczęściej występujące znaki to znaki towarowe słowne, słowno – graficzne i graficzne i to im poświęcone jest niniejsze opracowanie. 

REKLAMA

Ochrona prawna znaku towarowego

Z przytoczonych powyżej definicji prawnych wynika, że aby można było udzielić ochrony na dane oznaczenie, musi ono spełniać jednocześnie łącznie dwa kryteria:
1) musi zostać pozytywnie zweryfikowana jego zdolność odróżniająca (przydatność), 
2) musi być przedstawione w sposób pozwalający na utrwalenie przez podmiot udzielający ochrony. 

Utrwalenie jest niezbędne z uwagi na pewność obrotu. Niemożność późniejszego wiernego odtworzenia czyniłaby ochronę iluzoryczną, ponieważ zachodziłaby obawa wypaczenia przedmiotu ochrony. 

Ochrona krajowa udzielana jest przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej co do zasady na okres 10 lat, z możliwością przedłużenia. Podobnie rzecz ma się z rejestracją regionalną na terenie Unii Europejskiej przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (European Union Intellectual Property Office – EUIPO). 

Zasadnicze korzyści z rejestracji każdego znaku towarowego to stworzenie aktywa prawnego, potwierdzenie praw do danego oznaczenia, wyłączność tego prawa na terenie objętym ochroną, ochrona przed konkurencyjnymi markami, podrabianiem i oszustwami, dostęp do rynku towarów  (w UE prawie 500 mln konsumentów) oraz szereg sformalizowanych kroków prawnych w celu ochrony oznaczenia. 

Słowny znak towarowy - przedmiot ochrony 

W przypadku znaku słownego ochronie podlega wyłącznie brzmienie słowa lub słów. Słowne oznaczenia składają się z liter, które mogą tworzyć słowa (lecz niekoniecznie), cyfr oraz innych standardowych znaków, w tym interpunkcyjnych. 

REKLAMA

Zaletami słownego znaku towarowego są:
1. możliwość wymuszenia zaprzestania używania nazwy, choćby podobnej, 
2. działanie ochronne także, gdy uprawniony zmieni elementy graficzne (logo), 
3. zmiana logo pozostaje bez znaczenia dla faktu naruszenia chronionego oznaczenia słownego, 
4. z uwagi na większą łatwość wyszukiwania przez wyszukiwarki słów niż grafik, uprawniony może stosunkowo łatwo zablokować u administratorów korzystanie przez podmioty nieuprawnione z jego oznaczenia słownego. 

Do głównych wad znaku towarowego słownego należy zaliczyć trudność z zastrzeżeniem, zwłaszcza, gdy składa się on z powszechnie używanych wyrazów lub zwrotów oraz objecie ochroną wyłącznie samego słowa, niezależnie od sposobu jego graficznego przedstawienia - nie gwarantuje to mocnej ochrony, gdy konkurent używa zbliżonej szaty graficznej i nieco innej nazwy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy zatem znak towarowy słowno-graficzny zapewnia szerszą ochronę? 

Jak sama nazwa wskazuje, znak towarowy słowno-graficzny zawiera kombinację elementów słownych i graficznych, chroni zatem słowa ujęte w szacie graficznej, a zatem zwiększa się ilość elementów chronionych, przez co ochrona jest szersza. 

REKLAMA

Do zalet znaku towarowego słowno-graficznego należy zaliczyć, tak, jak w przypadku znaku słownego, możliwość wymuszenia zaprzestania używania podobnego oznaczenia. Ponadto samo uzyskanie ochrony jest mniej złożone, ponieważ znak towarowy słowno – graficzny posiada więcej elementów odróżniających. 

Wadą tego rodzaju znaków towarowych jest jednak konieczność aktualizowania znaku (zastrzeżenia nowego znaku) w przypadku zmiany logo (rebrandingu). Rebranding, czyli zmiana wizerunku przedsiębiorcy lub jego produktów to stosunkowo częste i narastające zjawisko, które potwierdzają np. zmiany oznaczeń (logo) poszczególnych marek samochodowych, producentów sprzętu IT, czy usług ubezpieczeniowych na przestrzeni czasu. 

Takie same zalety i wady, jak przypisywane znakom towarowym słowno – graficznym, posiadają znaki towarowe graficzne, oparte wyłącznie na elementach obrazowych (tzw. sygnety). 

Jaki znak towarowy zarejestrować? Podsumowanie

Która z opisanych form identyfikacji (słowna, słowno – graficzna, czy graficzna) jest bardziej godna uwagi i zapewnia najszerszą ochronę? Niewątpliwie zastrzeżenie znaku towarowego słownego, oraz posiadającego elementy graficzne, albo wyłącznie graficzne, zapewnia najszerszą ochronę i najbardziej rozbudowany wachlarz środków prawnych przeciwko naruszycielom. Jest to spowodowane wzajemnym przenikaniem się sfer ochrony poszczególnych rodzajów oznaczeń. Taka szeroka ochrona prawna wynikająca z objęciem rejestracją dodatkowych elementów indywidualizujących pociąga za sobą jednak dodatkowe koszty. Skala tych kosztów staje się jednak niezauważalna w obliczu utraty choćby części rynku wskutek działań nieuczciwych konkurentów. 

Logo stanowi najczęściej wizytówkę produktu lub przedsiębiorstwa. Oznaczenie słowne to z kolei ich „personalia”. Tak, jak w odniesieniu do twarzy, czy dobrego imienia, nie należy oszczędzać na ich utrzymaniu. 

W przypadku zainteresowania wprowadzeniem właściwych rozwiązań w powyższym względzie, zachęcamy do skorzystania z profesjonalnego wsparcia prawnego.

Mateusz Chmura, radca prawny, Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p. 
Kontakt do autora znajdziesz tu: chmuralegal.pl

*****

Kancelaria Chmura i Partnerzy zapewnia wszechstronną obsługę prawną dla przedsiębiorców. Działalność kancelarii koncentruje się na zapewnieniu klientom kompleksowego wsparcia w zakresie rozwiązywania ich problemów prawnych oraz pomocy w rozwijaniu działalności gospodarczej.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Współpraca na styku biznesu i nauki to nieocenione korzyści także dla firm

    Współpraca praktyków biznesu z instytucjami naukowymi wielu z nas kojarzy się głównie z działalnością społeczną. Korzyści dla uczelni i ich studentów są bowiem dość oczywiste. Mowa m.in. o dostępie do najnowszej wiedzy praktycznej i możliwości warsztatowego pogłębiania umiejętności uczniów, co pośrednio buduje także prestiż szkoły wyższej. A co z takiej współpracy może wynieść biznes? Wbrew pozorom to nie tylko poczucie dobrze wypełnionej misji, ale też korzyści ekonomiczne i wizerunkowe.

    Kto zakłada firmę by spełnić swoje marzenia a kto przechodzi na swoje, by skorzystać z okazji

    Daleko za sobą mamy już etap szybkiego przyrostu firm wskutek wymuszania przez dotychczasowych pracodawców przejścia na samozatrudnienie. Teraz rynek młodych firm znormalniał i niewiele różni się od innych, w krajach o ustabilizowanej od dekad gospodarce.

    Przedsiębiorcy z listą oczekiwań do nowego rządu. Na co liczą najbardziej?

    Lista oczekiwań przedsiębiorców wobec nowego rządu jest całkiem długa, a otwierają ją: odblokowanie środków z KPO, przywrócenie dialogu społecznego i stabilności wprowadzania zmian w przepisach czy powrót do poprzedniego sposobu rozliczania składki zdrowotnej.

    1000 zł na całe świąteczne zakupy? Taka kwota wystarczy połowie Polaków

    Ponad połowa badanych Polaków planuje przeznaczyć na wszystkie świąteczne (chodzi oczywiście o Święta Bożego Narodzenia) zakupy do 1000 zł - wynika z badania opublikowanego 6 grudnia 2023 r. przez Mastercard. Dodano, że ok. 46 proc. odkłada na ten cel z dużym wyprzedzeniem.

    REKLAMA

    Prawdziwa szynka, wędlina, kiełbasa, wędzonka – z czego powinny być zrobione? Określi rozporządzenie

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotował 5 grudnia 2023 r. projekt rozporządzenia, które ma na celu wprowadzenie zasad stosowania określeń "szynka" „wędlina”, „wędzonka”, „kiełbasa” przy znakowaniu produktów żywnościowych. Po wejściu w życie tych przepisów będzie jasne jakie produkty będą mogły być oznaczane na opakowaniach tymi określeniami. Projekt ten spotkał się ze sprzeciwem polskich producentów żywności roślinnej.

    Do 200 tys. euro i szansa rozwoju w USA. 10-12 polskich startupów zostanie wybranych w I kwartale 2024 roku

    Maverick Nation wyselekcjonuje technologiczne startupy z Polski i umożliwi im rozwój w Stanach Zjednoczonych. Na początku II kwartału 2024 roku swoich sił w USA spróbuje od 10 do 12 polskich startupów, które na ten cel otrzymają do 200 tys. euro i niespotykane dotąd wsparcie biznesowe. To pierwszy polski, całkowicie prywatny projekt tego typu, utworzony bez wsparcia publicznego ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju czy Europejskiego Funduszu Innowacji, co jest ewenementem w inicjatywach tego typu.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

    Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

    REKLAMA

    Które branże mają najlepsze perspektywy na przyszły rok?

    Pozytywne dane z NBP pokazujące wzrost wskaźnika prognoz popytu dają optymizm firmom. Które branże mają najlepsze perspektywy? 

    Czy inwestorzy w spółki memowe są bardziej skłonni do inwestowania w kryptowaluty czy w akcje?

    Czy inwestorzy którzy wcześniej kupowali akcje memowej spółki GameStop mogą być zainteresowani bardziej tradycyjną giełdą? Jakie są główne trendy dominujące wśród osób wybierających inwestowanie w te nowe instrumenty?

    REKLAMA