REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować znak towarowy w 2017 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Chojnowska
Jak zarejestrować znak towarowy w 2017 r.?/fot. Fotolia
Jak zarejestrować znak towarowy w 2017 r.?/fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Procedura rejestracji znaku towarowego jest uregulowana w ustawie Prawo własności przemysłowej. Warto wiedzieć jakie zmiany w tej sprawie weszły w życie w 2016 r. i jak ułatwiły przedmiotową rejestrację.

Zgodnie z art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej (PWP) znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które jest przedstawione w sposób graficzny.

REKLAMA

Wskazane oznaczenie musi pozwalać na odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Znakiem towarowym może być w szczególności:

  • wyraz np. słowo Apple zarejestrowane jest jako znak towarowy firmy produkującej IPhone’y;
  • rysunek np. znak graficzny firmy Coca-Cola, ludzik Michelin, nadgryzione jabłko Apple;
  • kompozycja kolorystyczna lub jeden kolor np. fioletowy zarejestrowany przez producenta czekolady Milka;
  • forma przestrzenna, forma towaru lub opakowania np. opakowanie kremów Nivea;
  • a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy np. popularny dzwonek iPhone’a.

Zgłoszenie znaku towarowego

Zgodnie z ustawą PWP zgłaszając znak towarowy należy spełnić warunki:

  • zgłaszający powinien używać  w zgłoszeniu polskiej terminologii technicznej oraz określeń jednoznacznych;
  • zgłaszający musi przedstawić w formie uporządkowanej wykaz towarów, które będą oznaczone znakiem towarowym (wykazy obejmujące więcej niż 15 wyrazów należy sporządzić na odrębnym arkuszu);
  • zgłoszenie znaku przedstawionego lub wyrażonego w szczególnej formie graficznej powinno zawierać dołączone fotografie lub odbitki przedstawiające lub wyrażające ten znak;
  • zgłoszenie znaku dźwiękowego powinno zawierać dołączone nagranie dźwięku na informatycznym nośniku danych;
  • zgłaszający musi uiścić opłatę za zgłoszeni znaku towarowego.

Zobacz: Patent

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

W 2016 r. zmieniła się wysokość opłat za zgłoszenie znaku towarowego do trzech klas produktów – obecnie wynosi 450 zł w przypadku zgłoszenia w formie tradycyjnej lub 400 zł przy formie zgłoszenia on-line (wcześniej opłata była o 100 zł wyższa).

Wydanie decyzji w sprawie udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy

Urząd patentowy bada zgłoszenie pod kontem formalnym oraz merytorycznym w zakresie wskazanym w art. 1291 ustawy PWP. W omawianym przepisie zawarty jest katalog zamknięty negatywnych przesłanek udzielenie prawa ochronnego.

Znak towarowy nie może zawierać polskich lub obcych symboli narodowych. Wykluczone są również symbole o charakterze patriotycznym lub religijnym.

REKLAMA

Zgodnie z art. 145 ustawy PWP jeżeli Urząd Patentowy stwierdzi brak warunków wymaganych do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy z przyczyn, o których mowa w art. 1291, wydaje decyzję o odmowie udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy.

W związku z powyższą decyzją Urząd Patentowy informuje zgłaszającego o zebranych dowodach i okolicznościach mogących świadczyć o istnieniu przeszkód do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy i wyznacza mu termin do zajęcia stanowiska.

W przypadku stwierdzenia braku przesłanek negatywnych  Urząd Patentowy niezwłocznie dokonuje ogłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego o zgłoszeniu znaku towarowego.

Obowiązkowa opłata za 10-letni okres ochronny wynosi 400 zł za każdą klasę towarową.

Uprawnienie do sprzeciwu

Warto wiedzieć, iż w terminie 3 miesięcy od daty ogłoszenia Biuletynie Urzędu Patentowego nowe znaku towarowego uprawniony do wcześniejszego znaku towarowego lub uprawniony z wcześniejszego prawa osobistego lub majątkowego może wnieść sprzeciw wobec zgłoszonego znaku towarowego.

Opłata od wniesionego sprzeciwu wynosi 600zł.  

Zobacz też: Przedsiębiorca w urzędzie

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. 2017 poz. 776)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA