REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać organizatorem turystyki w 2017 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Chojnowska
Jak zostać organizatorem turystyki?/ fot. Fotolia
Jak zostać organizatorem turystyki?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organizowanie wycieczek, świadczenie usług hotelarskich i praca jako przewodnik to działalność regulowana. Dlatego też przed rozpoczęciem wykonywania tych usług konieczne jest uzyskanie wypisu do odpowiedniego rejestru i spełnienie ustawowych wymogów.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o usługach turystycznych organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.

REKLAMA

W celu uzyskania statusu przedsiębiorcy musimy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji  i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) we właściwym urzędzie miasta.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 omawianej ustawy impreza turystyczna to co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną. Mogą obejmować nocleg, trwać ponad 24 godziny oraz przewidywać zmianę miejsca pobytu.

Zobacz tez: Zakładam firmę

Rejestracja w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych

Po uzyskaniu statusu przedsiębiorcy kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek musi zawierać:

  • firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną – adres zamieszkania;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • określenie przedmiotu działalności;
  • określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (obszar kraju, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie);
  • wskazanie głównego miejsca wykonywania działalności;
  • oświadczenie o zgodności z prawdą danych zawartych we wniosku.

REKLAMA

Pierwszym z obowiązków ustawowych przyszłego organizatora turystyki jest zawarcie umowy gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Umowa zawierana jest w celu zapewnienia klientom zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy. Alternatywą dla zawarcia umów jest przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy. W takim wypadku do wniosku należy załączyć oświadczenie:

„Oświadczam, że imprezy turystyczne będę świadczył wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a wszelkie wpłaty klientów tytułem wynagrodzenia za wykonane usługi będę przyjmował wyłącznie na rachunek powierniczy.”

W sytuacja podpisania powyżej wskazanych umów należy również załączyć do wniosku ich oryginały.

Decyzję w sprawie wpisu do rejestru wydaje marszałek województwa. Przysługuje od niej odwołanie do ministra sportu i turystyki za pośrednictwem organu pierwszej instancji.

Dokonanie wpisu do Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych jest czynnością urzędową, od której obowiązkowo trzeba uiścić opłatę skarbową w wysokości 514 zł. W związku z tym, dowód dokonania tej opłaty należy załączyć do wniosku.

Zobacz serwis: Ubezpieczenia turystyczne

Obowiązki zarejestrowanego organizatora turystyki

Po uzyskaniu wpisu organizator turystyki zobowiązany jest do:

  • dokonywania wpłat składki w należnej wysokości do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG);
  • prowadzenia wykazu zawartych umów;
  • składania do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego deklaracji, zawierających wyliczenie wysokości należnej składki do TFG.

Jak wynika z przepisów ustawy o usługach turystycznych i wydanego na jej podstawie rozporządzenia składka do TFG jest opłatą comiesięczną, zróżnicowaną ze względu na miejsce imprezy turystycznej i rodzaj zapewnianego środka transportu.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Wysokości składek za imprezy turystyczne odbywające się na terytorium:

  • państw europejskich i pozaeuropejskich z wykorzystaniem transportu lotniczego w ramach przewozu czarterowego, z wyłączeniem ostatniego punktu, to 15 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • państw pozaeuropejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy w ramach przewozu czarterowego to 13 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • państw europejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy w ramach przewozu czarterowego, z wyłączeniem ostatniego punktu, to 10 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • krajów mających lądową granicę z Polską, a w przypadku Federacji Rosyjskiej w obrębie obszaru obwodu kaliningradzkiego, a także za imprezy turystyczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imprezy zagranicznej turystyki przyjazdowej – 0 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. 2016 r., poz. 1334)
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2016, poz. 1827)
  3. Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (Dz. U. 2016, poz. 1900)
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA