REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać organizatorem turystyki w 2017 r.?

Elżbieta Chojnowska
Jak zostać organizatorem turystyki?/ fot. Fotolia
Jak zostać organizatorem turystyki?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organizowanie wycieczek, świadczenie usług hotelarskich i praca jako przewodnik to działalność regulowana. Dlatego też przed rozpoczęciem wykonywania tych usług konieczne jest uzyskanie wypisu do odpowiedniego rejestru i spełnienie ustawowych wymogów.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o usługach turystycznych organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.

REKLAMA

W celu uzyskania statusu przedsiębiorcy musimy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji  i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) we właściwym urzędzie miasta.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 omawianej ustawy impreza turystyczna to co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną. Mogą obejmować nocleg, trwać ponad 24 godziny oraz przewidywać zmianę miejsca pobytu.

Zobacz tez: Zakładam firmę

Rejestracja w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych

Po uzyskaniu statusu przedsiębiorcy kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek musi zawierać:

  • firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną – adres zamieszkania;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • określenie przedmiotu działalności;
  • określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (obszar kraju, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie);
  • wskazanie głównego miejsca wykonywania działalności;
  • oświadczenie o zgodności z prawdą danych zawartych we wniosku.

REKLAMA

Pierwszym z obowiązków ustawowych przyszłego organizatora turystyki jest zawarcie umowy gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Umowa zawierana jest w celu zapewnienia klientom zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy. Alternatywą dla zawarcia umów jest przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy. W takim wypadku do wniosku należy załączyć oświadczenie:

„Oświadczam, że imprezy turystyczne będę świadczył wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a wszelkie wpłaty klientów tytułem wynagrodzenia za wykonane usługi będę przyjmował wyłącznie na rachunek powierniczy.”

W sytuacja podpisania powyżej wskazanych umów należy również załączyć do wniosku ich oryginały.

Decyzję w sprawie wpisu do rejestru wydaje marszałek województwa. Przysługuje od niej odwołanie do ministra sportu i turystyki za pośrednictwem organu pierwszej instancji.

Dokonanie wpisu do Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych jest czynnością urzędową, od której obowiązkowo trzeba uiścić opłatę skarbową w wysokości 514 zł. W związku z tym, dowód dokonania tej opłaty należy załączyć do wniosku.

Zobacz serwis: Ubezpieczenia turystyczne

Obowiązki zarejestrowanego organizatora turystyki

Po uzyskaniu wpisu organizator turystyki zobowiązany jest do:

  • dokonywania wpłat składki w należnej wysokości do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG);
  • prowadzenia wykazu zawartych umów;
  • składania do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego deklaracji, zawierających wyliczenie wysokości należnej składki do TFG.

Jak wynika z przepisów ustawy o usługach turystycznych i wydanego na jej podstawie rozporządzenia składka do TFG jest opłatą comiesięczną, zróżnicowaną ze względu na miejsce imprezy turystycznej i rodzaj zapewnianego środka transportu.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Wysokości składek za imprezy turystyczne odbywające się na terytorium:

  • państw europejskich i pozaeuropejskich z wykorzystaniem transportu lotniczego w ramach przewozu czarterowego, z wyłączeniem ostatniego punktu, to 15 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • państw pozaeuropejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy w ramach przewozu czarterowego to 13 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • państw europejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy w ramach przewozu czarterowego, z wyłączeniem ostatniego punktu, to 10 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • krajów mających lądową granicę z Polską, a w przypadku Federacji Rosyjskiej w obrębie obszaru obwodu kaliningradzkiego, a także za imprezy turystyczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imprezy zagranicznej turystyki przyjazdowej – 0 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. 2016 r., poz. 1334)
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2016, poz. 1827)
  3. Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (Dz. U. 2016, poz. 1900)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA