REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zawiera rachunek zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Co zawiera rachunek zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego?
Co zawiera rachunek zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego?

REKLAMA

REKLAMA

Ważnym elementem sprawozdania finansowego w przedsiębiorstwie turystycznym jest rachunek zysków i strat, w którym przedstawia się dokonania firmy w analizowanym okresie, mierzonych wynikiem finansowym (zyskiem lub stratą) jako różnicą między sumarycznymi przychodami a sumarycznymi kosztami.

W rachunku zysków i strat ujmuje się wszystkie dane dotyczące danego okresu sprawozdawczego: przychody (i zyski) oraz koszty (i straty).

REKLAMA

REKLAMA

Może zostać sporządzony w dwóch wariantach: kalkulacyjnym lub porównawczym, zależnie od potrzeb zarządu (załącznik nr 1 ustawy o rachunkowości z 29 września 1994 r.). W wariancie kalkulacyjnym przedstawia się koszty własne sprzedanych produktów i usług według ich elementów składowych (kalkulacyjnych). Natomiast w wariancie porównawczym przedstawia się całość kosztów poniesionych w danym okresie według ich pozycji rodzajowych oraz korektę sprowadzającą je do poziomu kosztów własnych sprzedanych produktów i usług turystycznych. Większość firm sporządza rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym (z wyjątkiem spółek giełdowych – w tym turystycznych, dla których obligatoryjny jest wariant kalkulacyjny).

W przypadku sporządzania rachunku zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego za dwa ostatnie okresy sprawozdawcze można stwierdzić tendencje wzrostu lub spadku poszczególnych pozycji, np. w zakresie osiągniętych przychodów ze sprzedaży usług turystycznych i poniesionych kosztów. Jeżeli równocześnie ze wzrostem sprzedaży usług zwiększy się zysk netto, oznaczać to będzie rozwój badanego przedsiębiorstwa turystycznego. W rachunku zysków i strat można odnaleźć również informację o strukturze innych kosztów i przychodów, np. zapłaconych odsetek, ewentualnej sprzedaży majątku, poniesionych strat nadzwyczajnych.

Rachunek zysków i strat mówi o rentowności przedsiębiorstwa turystycznego w okresie ograniczonym dwoma momentami bilansowymi. Rentowność mierzy się w kategoriach przychodów ze sprzedaży usług turystycznych i kosztów w ujęciu memoriałowym, a nie kasowym. Ujęcie memoriałowe oznacza rejestrację transakcji turystycznych w momencie ich zaistnienia, a nie w momencie ich otrzymania lub wpłacenia środków pieniężnych z tytułu określonej transakcji usługowej (turystycznej). Innymi słowy, wystawienie faktury związanej z świadczeniem danej usługi turystycznej oznacza dla firmy przychód ze sprzedaży usług, który musi być zarejestrowany, mimo iż sama zapłata tej faktury będzie dopiero zrealizowana w przyszłości.

Przeczytaj również: Jakie obowiązki spoczywają na organizatorze usług turystycznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W kosztach uzyskania przychodów ze sprzedaży usług turystycznych uwzględnia się koszty zużycia pracy żywej i uprzedmiotowionej, czyli dotyczącej zatrudnionych ludzi i zaangażowanych środków trwałych, obrotowych oraz usług obcych, wyrażanych w jednostkach wartościowych i odnoszonych względem danego czasu, np. wynagrodzeń pracowniczych, świadczeń na rzecz pracowników, amortyzacji aktywów trwałych zużycia materiałów i energii, usług obcych, podatków i opłat oraz pozostałych kosztów rodzajowych.

Wynagrodzenia pracownicze w przedsiębiorstwie turystycznym dotyczą wszystkich pracowników etatowych i nieetatowych zatrudnianych na umowę o dzieło lub umowy zlecenia, np. kierownictwa firmy, pionu księgowo-finansowego, kucharzy, pomocy kuchennej, kelnerek, sprzątaczek, recepcjonistek, pracowników gospodarczych, animatorów czasu wolnego itp.

Świadczenia na rzecz pracowników to świadczenia ubezpieczeniowe na dany okres jakie ponosi pracodawca i pracownik przedsiębiorstwa turystycznego w określonych wielkościach względem wynagrodzeń brutto. W skład tych świadczeń wchodzą ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe, koszty Funduszu Pracy (ochrona zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu) oraz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (GSP czyli ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy). Określenie poziomu poszczególnych składników świadczeń na rzecz pracowników można dokonać przez wykorzystanie kalkulatora wynagrodzeń i kalkulatora płacowego zawartego na stronach internetowych.

Amortyzacja jako wartość stopniowego zużywania się w danym okresie rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlega zapisom rachunkowym. Amortyzacja jest kosztem, a nie jest wydatkiem i nie wiążą się z nią wydatki pieniężne w roku podatkowym, obniża ona jednak podstawę opodatkowania. Z amortyzacją wiążą się roczne stawki amortyzacyjne dla poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych oraz prawnych odnoszone względem ich wartości początkowej. Z pojęciem amortyzacji związane jest umorzenie jako okresowe zmniejszenie wartości początkowej rzeczowych składników aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o sumę ich zużycia.

Usługi obce to usługi świadczone przez obce podmioty gospodarcze na rzecz danego przedsiębiorstwa turystycznego, np. usługi autokarowe, usługi świadczone przez przewodników turystycznych na rzecz klientów korzystających z usług danego przedsiębiorstwa turystycznego, usługi telekomunikacyjne, parkingowe lub inne usługi związane z podróżą w trybie on-line.

Polecamy serwis Biuro rachunkowe

Zużycie materiałów i energii jest związane z utrzymaniem ciągłości świadczenia usług turystycznych, w tym hotelarsko-gastronomicznych i dotyczy wszystkich rodzajów zapasów.
Promocja i reklama to zachęcanie szeroko rozumianej klienteli do zakupu usług hotelarsko-gastronomicznych i turystyczno-rekreacyjnych. Przykładem promocji będą konferencja prasowa, prelekcja itp. dotycząca wprowadzenia na rynek nowego produktu czy też nowej usługi turystycznej powiązanej z formami ich zapłaty. Należy dodać, że w trakcie konferencji czy prelekcji podane napoje i poczęstunek stanowią promocję produktu lub usługi, stąd mogą być zaliczane bez ograniczeń w skład kosztów podatkowych. Od 1 stycznia 2007 r. reklama prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie jest wliczana w koszty podatkowe. Na pojęcie reklamy mogą się składać m.in. drukowane materiały reklamowe, propagowanie, zachwalanie produktów i usług turystycznych, organizacja imprez, których podstawowym celem jest promocja i reklama produktów i usług, np. targi, wystawy, pokazy, konferencje reklamowe, ekspozycje wybranych produktów, reklama pocztowa, przesyłana do konkretnych adresatów, doręczanie materiałów reklamowych bezpośrednio do mieszkań, zakładów pracy, wręczanie upominków reklamowych określonym imiennie osobom itp.

Pojęcia kosztów nie należy utożsamiać z ponoszonymi wydatkami w przedsiębiorstwie turystycznym, przez które należy rozumieć każde wykorzystanie (wydatkowanie lub angażowanie) środków finansowych, bez względu na cel ich ponoszenia; to zmniejszenie – odpływ środków pieniężnych z przedsiębiorstwa turystycznego za pośrednictwem kasy lub rachunku bankowego (Jaruga 1992). W praktyce w zapisach rachunkowości obowiązuje zasada: nie każdy wydatek jest kosztem oraz nie każdy koszt jest wydatkiem powodującym odpływ środków pieniężnych z przedsiębiorstwa.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym” Władysława Biczysko (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA