REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zawiera rachunek zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego?

Co zawiera rachunek zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego?
Co zawiera rachunek zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego?

REKLAMA

REKLAMA

Ważnym elementem sprawozdania finansowego w przedsiębiorstwie turystycznym jest rachunek zysków i strat, w którym przedstawia się dokonania firmy w analizowanym okresie, mierzonych wynikiem finansowym (zyskiem lub stratą) jako różnicą między sumarycznymi przychodami a sumarycznymi kosztami.

W rachunku zysków i strat ujmuje się wszystkie dane dotyczące danego okresu sprawozdawczego: przychody (i zyski) oraz koszty (i straty).

REKLAMA

REKLAMA

Może zostać sporządzony w dwóch wariantach: kalkulacyjnym lub porównawczym, zależnie od potrzeb zarządu (załącznik nr 1 ustawy o rachunkowości z 29 września 1994 r.). W wariancie kalkulacyjnym przedstawia się koszty własne sprzedanych produktów i usług według ich elementów składowych (kalkulacyjnych). Natomiast w wariancie porównawczym przedstawia się całość kosztów poniesionych w danym okresie według ich pozycji rodzajowych oraz korektę sprowadzającą je do poziomu kosztów własnych sprzedanych produktów i usług turystycznych. Większość firm sporządza rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym (z wyjątkiem spółek giełdowych – w tym turystycznych, dla których obligatoryjny jest wariant kalkulacyjny).

W przypadku sporządzania rachunku zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego za dwa ostatnie okresy sprawozdawcze można stwierdzić tendencje wzrostu lub spadku poszczególnych pozycji, np. w zakresie osiągniętych przychodów ze sprzedaży usług turystycznych i poniesionych kosztów. Jeżeli równocześnie ze wzrostem sprzedaży usług zwiększy się zysk netto, oznaczać to będzie rozwój badanego przedsiębiorstwa turystycznego. W rachunku zysków i strat można odnaleźć również informację o strukturze innych kosztów i przychodów, np. zapłaconych odsetek, ewentualnej sprzedaży majątku, poniesionych strat nadzwyczajnych.

Rachunek zysków i strat mówi o rentowności przedsiębiorstwa turystycznego w okresie ograniczonym dwoma momentami bilansowymi. Rentowność mierzy się w kategoriach przychodów ze sprzedaży usług turystycznych i kosztów w ujęciu memoriałowym, a nie kasowym. Ujęcie memoriałowe oznacza rejestrację transakcji turystycznych w momencie ich zaistnienia, a nie w momencie ich otrzymania lub wpłacenia środków pieniężnych z tytułu określonej transakcji usługowej (turystycznej). Innymi słowy, wystawienie faktury związanej z świadczeniem danej usługi turystycznej oznacza dla firmy przychód ze sprzedaży usług, który musi być zarejestrowany, mimo iż sama zapłata tej faktury będzie dopiero zrealizowana w przyszłości.

REKLAMA

Przeczytaj również: Jakie obowiązki spoczywają na organizatorze usług turystycznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kosztach uzyskania przychodów ze sprzedaży usług turystycznych uwzględnia się koszty zużycia pracy żywej i uprzedmiotowionej, czyli dotyczącej zatrudnionych ludzi i zaangażowanych środków trwałych, obrotowych oraz usług obcych, wyrażanych w jednostkach wartościowych i odnoszonych względem danego czasu, np. wynagrodzeń pracowniczych, świadczeń na rzecz pracowników, amortyzacji aktywów trwałych zużycia materiałów i energii, usług obcych, podatków i opłat oraz pozostałych kosztów rodzajowych.

Wynagrodzenia pracownicze w przedsiębiorstwie turystycznym dotyczą wszystkich pracowników etatowych i nieetatowych zatrudnianych na umowę o dzieło lub umowy zlecenia, np. kierownictwa firmy, pionu księgowo-finansowego, kucharzy, pomocy kuchennej, kelnerek, sprzątaczek, recepcjonistek, pracowników gospodarczych, animatorów czasu wolnego itp.

Świadczenia na rzecz pracowników to świadczenia ubezpieczeniowe na dany okres jakie ponosi pracodawca i pracownik przedsiębiorstwa turystycznego w określonych wielkościach względem wynagrodzeń brutto. W skład tych świadczeń wchodzą ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe, koszty Funduszu Pracy (ochrona zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu) oraz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (GSP czyli ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy). Określenie poziomu poszczególnych składników świadczeń na rzecz pracowników można dokonać przez wykorzystanie kalkulatora wynagrodzeń i kalkulatora płacowego zawartego na stronach internetowych.

Amortyzacja jako wartość stopniowego zużywania się w danym okresie rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlega zapisom rachunkowym. Amortyzacja jest kosztem, a nie jest wydatkiem i nie wiążą się z nią wydatki pieniężne w roku podatkowym, obniża ona jednak podstawę opodatkowania. Z amortyzacją wiążą się roczne stawki amortyzacyjne dla poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych oraz prawnych odnoszone względem ich wartości początkowej. Z pojęciem amortyzacji związane jest umorzenie jako okresowe zmniejszenie wartości początkowej rzeczowych składników aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o sumę ich zużycia.

Usługi obce to usługi świadczone przez obce podmioty gospodarcze na rzecz danego przedsiębiorstwa turystycznego, np. usługi autokarowe, usługi świadczone przez przewodników turystycznych na rzecz klientów korzystających z usług danego przedsiębiorstwa turystycznego, usługi telekomunikacyjne, parkingowe lub inne usługi związane z podróżą w trybie on-line.

Polecamy serwis Biuro rachunkowe

Zużycie materiałów i energii jest związane z utrzymaniem ciągłości świadczenia usług turystycznych, w tym hotelarsko-gastronomicznych i dotyczy wszystkich rodzajów zapasów.
Promocja i reklama to zachęcanie szeroko rozumianej klienteli do zakupu usług hotelarsko-gastronomicznych i turystyczno-rekreacyjnych. Przykładem promocji będą konferencja prasowa, prelekcja itp. dotycząca wprowadzenia na rynek nowego produktu czy też nowej usługi turystycznej powiązanej z formami ich zapłaty. Należy dodać, że w trakcie konferencji czy prelekcji podane napoje i poczęstunek stanowią promocję produktu lub usługi, stąd mogą być zaliczane bez ograniczeń w skład kosztów podatkowych. Od 1 stycznia 2007 r. reklama prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie jest wliczana w koszty podatkowe. Na pojęcie reklamy mogą się składać m.in. drukowane materiały reklamowe, propagowanie, zachwalanie produktów i usług turystycznych, organizacja imprez, których podstawowym celem jest promocja i reklama produktów i usług, np. targi, wystawy, pokazy, konferencje reklamowe, ekspozycje wybranych produktów, reklama pocztowa, przesyłana do konkretnych adresatów, doręczanie materiałów reklamowych bezpośrednio do mieszkań, zakładów pracy, wręczanie upominków reklamowych określonym imiennie osobom itp.

Pojęcia kosztów nie należy utożsamiać z ponoszonymi wydatkami w przedsiębiorstwie turystycznym, przez które należy rozumieć każde wykorzystanie (wydatkowanie lub angażowanie) środków finansowych, bez względu na cel ich ponoszenia; to zmniejszenie – odpływ środków pieniężnych z przedsiębiorstwa turystycznego za pośrednictwem kasy lub rachunku bankowego (Jaruga 1992). W praktyce w zapisach rachunkowości obowiązuje zasada: nie każdy wydatek jest kosztem oraz nie każdy koszt jest wydatkiem powodującym odpływ środków pieniężnych z przedsiębiorstwa.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym” Władysława Biczysko (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA