REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchomić działalność gospodarczą przedsiębiorstwa turystycznego?

Jak uruchomić działalność gospodarczą przedsiębiorstwa turystycznego?
Jak uruchomić działalność gospodarczą przedsiębiorstwa turystycznego?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa turystyczne prowadzą specyficzną działalność związaną ze świadczeniem usług bezpośrednio na rzecz klienta: zapewniają nocleg, wyżywienie, rozrywki na świeżym powietrzu. Dlatego też ich uruchomienie wymaga załatwienia nieco więcej spraw niż ma to miejsce w przypadku otwarcia zwykłej firmy zajmującej się składaniem długopisów.

Otwarcie biura podróży

REKLAMA

Przy uruchomieniu działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem biura podróży należy uwzględniać następujące zagadnienia:

  • w celu uruchomienia biura, organizowania i sprzedaży imprez turystycznych należy uzyskać zezwolenie – wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z 21 sierpnia 2004 r. ze zm.);
  • każdy przedsiębiorca zainteresowany założeniem biura podróży, występujący w roli organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego powinien złożyć wniosek o wpis do działalności regulowanej, czyli rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych; (wpis ten nie jest wymagany dla agenta turystycznego, gdyż jego działalność nie jest regulowana, pośredniczy jedynie w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz zleceniodawców-organizatorów turystyki);
  • wniosek ten należy składać do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy;
  • wraz ze składanym wnioskiem o wpis do działalności regulowanej należy dołączyć:

– oświadczenie o spełnieniu warunków wymagalnych do prowadzenia działalności w charakterze organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego,
– oryginał umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia na rzecz klienta w celu zapewnienia powrotu klientów do kraju na wypadek niemożliwości wykonania zaplanowanych usług turystycznych zgodnych z umową o świadczenie usług turystycznych,
– oświadczenie dotyczące zgodności danych ujętych we wniosku o wpis do rejestru z uwzględnieniem prawdy i kompletności,
– oświadczenie dotyczące znajomości warunków wykonywania działalności w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych (ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych wraz ze zm.);

  • oprócz wymienionego wpisu do działalności regulowane) należy zalegalizować własną działalność przez uzyskanie wpisu do EDG (wymóg dla osoby fizycznej lub wspólnika spółki cywilnej) lub też zarejestrowanie w KRS (wymóg dla określonej spółki prawa handlowego z wyłączeniem spółki partnerskiej, która dotyczy tzw. wolnych zawodów);
  • dla biur podróży obowiązujące jest załatwienie wszystkich formalności w ramach EDG lub KRS dotyczące ZUS, urzędu skarbowego, urzędu statystycznego, pieczątki, rachunku bankowego oraz dokonanie pozostałych zgłoszeń, np. w PIP.

Przeczytaj koniecznie: Jak założyć własną firmę

Otwarcie hotelu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawę wyjściową świadczonych usług hotelarskich stanowi ustawa o usługach turystycznych z 27 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych ze zm. oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów świadczących te usługi (Dz.U. nr 188 z 2004 r., poz. 1945 ze zm.).

W celu uruchomienia działalności hotelarskiej jest wymagane:

  • zrealizowanie wszystkich obowiązków, jakie musi wypełnić każdy inny przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą z uwzględnieniem wymogów EDG lub KRS;
  • zgłoszenie obiektu hotelarskiego do rejestru hotelarzy czy uzyskanie jego kategoryzacji w wyniku decyzji marszałka województwa właściwego terytorialnie prowadzącego ewidencję tych obiektów;
  • w przypadku braku kategoryzacji obiektu hotelarskiego uzyskanie pozytywnej opinii w zakresie wymagań sanitarnych, przeciwpożarowych i budowlanych;
  • uzyskanie pozytywnej opinii o spełnieniu minimalnych wymagań w zakresie niezbędnego wyposażenia każdego obiektu hotelarskiego;
  • po uruchomieniu obiektu hotelarskiego każdorazowe zgłaszanie zasadniczych zmian w stanie i sposobie wykorzystania obiektu na potrzeby hotelarskie;
  • aby składany wniosek do marszałka województwa o zaszeregowanie danego obiektu hotelarskiego był zgodny z art. 5 ust. 2 rozporządzenia ministra gospodarki i pracy, tzn. powinien zawierać niezbędne dane dotyczące obiektu hotelarskiego, np. adres przedsiębiorcy, nazwę obiektu hotelarskiego, jego usytuowanie, opis wraz z określeniem stopnia spełnianych wymagań adekwatnych dla danego rodzaju i kategorii itp.;
  • dołączenie wniosku o zaszeregowanie dokumentów potwierdzających wymagania budowlane, przeciwpożarowe, sanitarne, zaświadczenie o nadanym numerze identyfikacyjnym Regon, odpis z KRS albo zaświadczenie o wpisie do EDG.

Polecamy serwis Fundusze unijne

Otwarcie gastronomii

Do podstawowych uwarunkowań dotyczących uruchomienia działalności gastronomicznej należy zaliczyć:

  • dokonanie wyboru rodzaju działalności gastronomicznej, miejsca na lokal oraz zakresu świadczonych usług żywieniowych z uwzględnieniem pełnego lub ograniczonego zakresu żywienia;
  • stosowanie treści algorytmu postępowania identycznych jak dla tworzenia biur podróży oraz dla hoteli otwieranych w ramach EDG lub KRS;
  • poddanie zatrudnionych pracowników w branży gastronomicznej badaniom medycznym w ramach medycyny pracy na tzw. nosicielstwo choroby, wyrabiając aktualną książeczkę zdrowia wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia;
  • przeprowadzenie kalkulacji cenowych produktów sprzedawanych w bufecie w stanie nieprzetworzonym oraz wszystkich potraw sprzedawanych w restauracji w powiązaniu z opracowanym planem ekonomiczno-finansowym pro forma dla danego obiektu gastronomicznego;
  • uzyskanie specjalistycznych pozwoleń dotyczących wykorzystania budynku i lokalu przeznaczonego na cele gastronomiczne, w tym na sprzedaż alkoholu, np. z urzędu miasta i gminy, oraz pozwoleń w zakresie nadzoru budowlanego, nadzoru sanitarnego, weterynaryjnego itp.;
  • stosowanie przepisów bhp, PIP, sanepidu oraz wdrożenie przepisów dotyczących zapewnienia jakości usług hotelarsko-gastronomicznych, w tym systemów ISO, analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli obrotu żywnością HACCP (rozporządzenie WE nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. ze zm.) itd.

REKLAMA

Gdy planuje się otwarcie np. restauracji, odbioru siedziby firmy musi dokonać sanepid. W tym celu należy złożyć wniosek zawierający inwentaryzację z opisem technologicznym oraz architektoniczne plany pomieszczenia i jego dane (powierzchnia, wysokość, liczba okien, dostęp do wody itd.). Na rozpatrzenie wniosku inspektor ma 14 dni, a po tym czasie można spodziewać się odbioru lokalu i wydania postanowienia lub decyzji odbioru. Opłata za odbiór jest uzależniona od czasu trwania oględzin obiektu.

Ponadto w przypadku nowo otwartych obiektów hotelarsko-gastronomicznych przed zakwaterowaniem gości lub rozpoczęciem świadczenia usług gastronomicznych należy przeprowadzić kontrolę stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego w określonym budynku w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie. O zakończeniu budowy należy zawiadomić Państwową Straż Pożarną (PSP) zgodnie z art. 56 Prawa budowlanego. Straż na podjęcie decyzji w sprawie bezpieczeństwa pożarowego określonych obiektów hotelarsko-gastronomicznych ma 14 dni po otrzymaniu pisemnego powiadomienia od podmiotu zgłaszającego obiekt do kontroli. Podobne procedury dotyczą Inspekcji Ochrony Środowiska, Pracy i Sanitarnej. Artykuł 55 Prawa budowlanego z 7 lipca 1994 r. ze zm. wskazuje następujące obiekty wymagające pozwolenia na użytkowanie:

  • kategoria XIV: budynki zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego, np. hotele, motele, pensjonaty, domy wypoczynkowe, schroniska turystyczne;
  • kategoria XV: budynki sportu i rekreacji, takie jak: hale sportowe i widowiskowe, kryte baseny;
  • kategoria XVI: budynki biurowe i konferencyjne;
  • kategoria XVII: budynki handlu, gastronomii i usług, takie jak sklepy, centra handlowe, domy towarowe, hale targowe, restauracje, bary, kasyna, dyskoteki, warsztaty rzemieślnicze, stacje obsługi pojazdów, myjnie samochodowe, budynki dworcowe, garaże powyżej dwóch stanowisk.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym” Władysława Biczysko (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

    Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

    REKLAMA

    Windykacja należności krok po kroku

    Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

    Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

    Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

    Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

    Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

    Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

    Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

    REKLAMA

    Jak hakerzy wyciągają nasze dane? Uważaj na aktualizacje!

    Hakerzy nie próżnują i wciąż szukają nowych sposobów na wyciągnięcie danych. Wykorzystują pliki wirtualnego dysku twardego (VHD) do dostarczania wirusa - trojana zdalnego dostępu (RAT) Remcos. W Polsce szczególnie groźne są fałszywe aktualizacje. 

    Firmy przemysłowe stawiają na AI

    Większość firm (83 proc.) z sektora przemysłowego planuje zainwestować w sztuczną inteligencję w 2024 r. Tak wynika z najnowszego raportu "State of Smart Manufacturing". 

    REKLAMA