REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchomić działalność gospodarczą przedsiębiorstwa turystycznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uruchomić działalność gospodarczą przedsiębiorstwa turystycznego?
Jak uruchomić działalność gospodarczą przedsiębiorstwa turystycznego?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa turystyczne prowadzą specyficzną działalność związaną ze świadczeniem usług bezpośrednio na rzecz klienta: zapewniają nocleg, wyżywienie, rozrywki na świeżym powietrzu. Dlatego też ich uruchomienie wymaga załatwienia nieco więcej spraw niż ma to miejsce w przypadku otwarcia zwykłej firmy zajmującej się składaniem długopisów.

Otwarcie biura podróży

REKLAMA

Przy uruchomieniu działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem biura podróży należy uwzględniać następujące zagadnienia:

  • w celu uruchomienia biura, organizowania i sprzedaży imprez turystycznych należy uzyskać zezwolenie – wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z 21 sierpnia 2004 r. ze zm.);
  • każdy przedsiębiorca zainteresowany założeniem biura podróży, występujący w roli organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego powinien złożyć wniosek o wpis do działalności regulowanej, czyli rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych; (wpis ten nie jest wymagany dla agenta turystycznego, gdyż jego działalność nie jest regulowana, pośredniczy jedynie w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz zleceniodawców-organizatorów turystyki);
  • wniosek ten należy składać do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy;
  • wraz ze składanym wnioskiem o wpis do działalności regulowanej należy dołączyć:

– oświadczenie o spełnieniu warunków wymagalnych do prowadzenia działalności w charakterze organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego,
– oryginał umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia na rzecz klienta w celu zapewnienia powrotu klientów do kraju na wypadek niemożliwości wykonania zaplanowanych usług turystycznych zgodnych z umową o świadczenie usług turystycznych,
– oświadczenie dotyczące zgodności danych ujętych we wniosku o wpis do rejestru z uwzględnieniem prawdy i kompletności,
– oświadczenie dotyczące znajomości warunków wykonywania działalności w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych (ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych wraz ze zm.);

  • oprócz wymienionego wpisu do działalności regulowane) należy zalegalizować własną działalność przez uzyskanie wpisu do EDG (wymóg dla osoby fizycznej lub wspólnika spółki cywilnej) lub też zarejestrowanie w KRS (wymóg dla określonej spółki prawa handlowego z wyłączeniem spółki partnerskiej, która dotyczy tzw. wolnych zawodów);
  • dla biur podróży obowiązujące jest załatwienie wszystkich formalności w ramach EDG lub KRS dotyczące ZUS, urzędu skarbowego, urzędu statystycznego, pieczątki, rachunku bankowego oraz dokonanie pozostałych zgłoszeń, np. w PIP.

Przeczytaj koniecznie: Jak założyć własną firmę

Otwarcie hotelu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawę wyjściową świadczonych usług hotelarskich stanowi ustawa o usługach turystycznych z 27 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych ze zm. oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów świadczących te usługi (Dz.U. nr 188 z 2004 r., poz. 1945 ze zm.).

W celu uruchomienia działalności hotelarskiej jest wymagane:

  • zrealizowanie wszystkich obowiązków, jakie musi wypełnić każdy inny przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą z uwzględnieniem wymogów EDG lub KRS;
  • zgłoszenie obiektu hotelarskiego do rejestru hotelarzy czy uzyskanie jego kategoryzacji w wyniku decyzji marszałka województwa właściwego terytorialnie prowadzącego ewidencję tych obiektów;
  • w przypadku braku kategoryzacji obiektu hotelarskiego uzyskanie pozytywnej opinii w zakresie wymagań sanitarnych, przeciwpożarowych i budowlanych;
  • uzyskanie pozytywnej opinii o spełnieniu minimalnych wymagań w zakresie niezbędnego wyposażenia każdego obiektu hotelarskiego;
  • po uruchomieniu obiektu hotelarskiego każdorazowe zgłaszanie zasadniczych zmian w stanie i sposobie wykorzystania obiektu na potrzeby hotelarskie;
  • aby składany wniosek do marszałka województwa o zaszeregowanie danego obiektu hotelarskiego był zgodny z art. 5 ust. 2 rozporządzenia ministra gospodarki i pracy, tzn. powinien zawierać niezbędne dane dotyczące obiektu hotelarskiego, np. adres przedsiębiorcy, nazwę obiektu hotelarskiego, jego usytuowanie, opis wraz z określeniem stopnia spełnianych wymagań adekwatnych dla danego rodzaju i kategorii itp.;
  • dołączenie wniosku o zaszeregowanie dokumentów potwierdzających wymagania budowlane, przeciwpożarowe, sanitarne, zaświadczenie o nadanym numerze identyfikacyjnym Regon, odpis z KRS albo zaświadczenie o wpisie do EDG.

Polecamy serwis Fundusze unijne

Otwarcie gastronomii

Do podstawowych uwarunkowań dotyczących uruchomienia działalności gastronomicznej należy zaliczyć:

  • dokonanie wyboru rodzaju działalności gastronomicznej, miejsca na lokal oraz zakresu świadczonych usług żywieniowych z uwzględnieniem pełnego lub ograniczonego zakresu żywienia;
  • stosowanie treści algorytmu postępowania identycznych jak dla tworzenia biur podróży oraz dla hoteli otwieranych w ramach EDG lub KRS;
  • poddanie zatrudnionych pracowników w branży gastronomicznej badaniom medycznym w ramach medycyny pracy na tzw. nosicielstwo choroby, wyrabiając aktualną książeczkę zdrowia wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia;
  • przeprowadzenie kalkulacji cenowych produktów sprzedawanych w bufecie w stanie nieprzetworzonym oraz wszystkich potraw sprzedawanych w restauracji w powiązaniu z opracowanym planem ekonomiczno-finansowym pro forma dla danego obiektu gastronomicznego;
  • uzyskanie specjalistycznych pozwoleń dotyczących wykorzystania budynku i lokalu przeznaczonego na cele gastronomiczne, w tym na sprzedaż alkoholu, np. z urzędu miasta i gminy, oraz pozwoleń w zakresie nadzoru budowlanego, nadzoru sanitarnego, weterynaryjnego itp.;
  • stosowanie przepisów bhp, PIP, sanepidu oraz wdrożenie przepisów dotyczących zapewnienia jakości usług hotelarsko-gastronomicznych, w tym systemów ISO, analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli obrotu żywnością HACCP (rozporządzenie WE nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. ze zm.) itd.

REKLAMA

Gdy planuje się otwarcie np. restauracji, odbioru siedziby firmy musi dokonać sanepid. W tym celu należy złożyć wniosek zawierający inwentaryzację z opisem technologicznym oraz architektoniczne plany pomieszczenia i jego dane (powierzchnia, wysokość, liczba okien, dostęp do wody itd.). Na rozpatrzenie wniosku inspektor ma 14 dni, a po tym czasie można spodziewać się odbioru lokalu i wydania postanowienia lub decyzji odbioru. Opłata za odbiór jest uzależniona od czasu trwania oględzin obiektu.

Ponadto w przypadku nowo otwartych obiektów hotelarsko-gastronomicznych przed zakwaterowaniem gości lub rozpoczęciem świadczenia usług gastronomicznych należy przeprowadzić kontrolę stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego w określonym budynku w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie. O zakończeniu budowy należy zawiadomić Państwową Straż Pożarną (PSP) zgodnie z art. 56 Prawa budowlanego. Straż na podjęcie decyzji w sprawie bezpieczeństwa pożarowego określonych obiektów hotelarsko-gastronomicznych ma 14 dni po otrzymaniu pisemnego powiadomienia od podmiotu zgłaszającego obiekt do kontroli. Podobne procedury dotyczą Inspekcji Ochrony Środowiska, Pracy i Sanitarnej. Artykuł 55 Prawa budowlanego z 7 lipca 1994 r. ze zm. wskazuje następujące obiekty wymagające pozwolenia na użytkowanie:

  • kategoria XIV: budynki zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego, np. hotele, motele, pensjonaty, domy wypoczynkowe, schroniska turystyczne;
  • kategoria XV: budynki sportu i rekreacji, takie jak: hale sportowe i widowiskowe, kryte baseny;
  • kategoria XVI: budynki biurowe i konferencyjne;
  • kategoria XVII: budynki handlu, gastronomii i usług, takie jak sklepy, centra handlowe, domy towarowe, hale targowe, restauracje, bary, kasyna, dyskoteki, warsztaty rzemieślnicze, stacje obsługi pojazdów, myjnie samochodowe, budynki dworcowe, garaże powyżej dwóch stanowisk.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym” Władysława Biczysko (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA