REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?
Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych w ramach prowadzonej działalności związanej ze świadczeniem usług turystycznych podlega kontroli zgodnie z przepisami zarówno ogólnymi obowiązującymi wszystkie podmioty gospodarcze, jak i specjalistycznymi w ramach gospodarki regulowanej.

REKLAMA

W ramach pierwszej grupy przepisów podstawę stanowi znowelizowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z 19 grudnia 2008 r. (Dz.U. nr 18 z 2009 r., poz. 97), która w zasadniczy sposób ograniczyła liczbę i czas trwania prowadzonych kontroli. Zgodnie z treścią art. 82 ust. 1 wymienionej ustawy wdrożono zakaz prowadzenia więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie u tego samego przedsiębiorcy (w tym zajmującego się szeroko rozumianą turystyką).

REKLAMA

Przytoczony zakaz kontroli nie dotyczy jednak sytuacji, gdy:
• ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
• przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
• odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy;
• przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego;
kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu;
• przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej.

Oprócz ograniczeń liczby kontroli ustawa wprowadza również ograniczenia czasu jej trwania. W jednym roku kalendarzowym kontrola przedsiębiorcy nie może przekraczać (art. 83 ust. 1):
• mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych,
małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych,
• średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych,
• pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.

Obecne przepisy pozwalają na sumowanie czasu trwania wszystkich kontroli przez inspektorów w danym roku kalendarzowym z uwzględnieniem wielkości przedsiębiorstwa turystycznego. Istotną nowością w sferze kontroli jest wcześniejsze powiadomienie przedsiębiorcy o planowanej kontroli na minimum 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia, a nie później niż 30 dni.

Przedłużenie czasu trwania kontroli określonego w upoważnieniu wymaga uzasadnienia na piśmie, które doręcza się przedsiębiorcy oraz wpisuje do książki kontroli przed
podjęciem dalszych czynności kontrolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj koniecznie Biuro podróży - biznes plan

Jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w danym roku kalendarzowym.

REKLAMA

Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organów kontroli po okazaniu legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli działalności przedsiębiorcy. Upoważnienie jest istotne, ponieważ musi określać zakres kontroli, datę jej rozpoczęcia i przewidywanego terminu jej zakończenia, a także zawierać pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy. Zakres kontroli nie może wykraczać poza ten, który został wskazany w upoważnieniu. Ponadto nie może się zmieniać osoba upoważniona do kontroli oraz czas samej kontroli.

Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, w szczególności w czasie jego nieobecności. Końcowym stadium przeprowadzonej kontroli jest sporządzenie protokołu kontroli wraz z zaleceniami pokontrolnymi do wykonania przez przedsiębiorcę w określonym czasie. Dokumenty te stanowią integralną część prowadzonej książki kontroli przez przedsiębiorcę.

Przedsiębiorstwo turystyczne może być poddane kontroli przez różnorodne instytucje, które posiadają określone uprawnienia do jej przeprowadzania:
• hotele, restauracje, turystyka, rekreacja: Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Inspekcja Pracy, Nadzór budowlany, Kontrola skarbowa, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Urząd Dozoru Technicznego, Państwowa Straż Pożarna, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kontrola legalności zatrudnienia,
• tylko hotele i restauracje: Państwowa Inspekcja Handlowa,
• nie kontrolują żadnego z tych typów firm: Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna, Państwowa Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Celna, Inspekcja Jakości Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcja Transportowa, Wyższy Urząd Górniczy.

Ważnym rodzajem kontroli jest kontrola podatkowa realizowana przez urzędy skarbowe, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej. Można skontrolować podatnika (podatnika VAT), płatnika (pracodawca wyliczający, pobierający i wpłacający zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych), inkasenta i następcę prawnego. Zasadniczo kontrolę podatkową powinien wszcząć i prowadzić organ podatkowy właściwy dla danego podatnika, a jeśli kontrolę przeprowadził inny terytorialnie urząd, powinien on przekazać wnioski z przeprowadzonej kontroli właściwemu terytorialnie organowi podatkowemu.

Polecamy serwis Fundusze unijne

Właściwe instytucje ubezpieczeniowe i finansowe danego biura podróży mają prawo żądać od przedsiębiorców turystycznych dokumentów potwierdzających ich sytuację finansową. W szczególności dotyczy to rocznych przychodów, które są wskaźnikiem określającym minimalną wysokość sum gwarancyjnych gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej ustalonych w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych na dany rok. Ubezpieczyciele i gwaranci jako strona ponosząca ryzyko swojej działalności związanej z udzielaniem zabezpieczeń finansowych są bezpośrednio zainteresowani weryfikacją kondycji finansowej przedsiębiorców turystycznych, którzy ubiegają się o uzyskanie takiego zabezpieczenia.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym” Władysława Biczysko (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA