REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy Inspekcja Handlowa może kontrolować przedsiębiorcę?

Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Kiedy Inspekcja Handlowa może kontrolować przedsiębiorcę?
Kiedy Inspekcja Handlowa może kontrolować przedsiębiorcę?

REKLAMA

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Handlowa, nazywana także Inspekcją Handlową, jest państwowym organem kontroli powołanym do ochrony i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa uregulowanym w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2009 r., Nr 151, poz. 1219 z późn. zm.). Pozostając w ramach struktury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym z najważniejszych organów kontroli występujących w polskim systemie prawnym posiadającym szeroki zakres zadań.

Inspekcja handlowa, zgodnie z art. 3 Ustawy, przede wszystkim kontroluje działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i usług pod względem działania zgodnego z prawem i rzetelności. Inspekcja kontroluje także wprowadzanie do obrotu wyrobów w zakresie spełnienia wymagań określonych w przepisach, chyba że inny organ z mocy przepisów szczególnych jest powołany do kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast Inspekcja jest jedynym organem mogącym kontrolować produkty w zakresie wymagań dotyczących bezpieczeństwa, a także jako jedyna może kontrolować substancje chemiczne, ich mieszaniny, wyroby i detergenty przeznaczone dla konsumentów. Inspekcja ponadto ma uprawnienie do kontroli produktów już znajdujących się w obrocie handlowym lub dopiero przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu, w szczególności w zakresie oznakowania oraz do kontroli usług.

Powyższe uprawnienie nie obejmuje jednak kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych u producentów oraz kontroli jakości zdrowotnej środków spożywczych. Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz ustawa o bateriach i akumulatorach nałożyły także na Inspekcję inne kompetencje.

Inspekcja może kontrolować m.in. czy sprzedawca w punkcie sprzedaży umieszcza informację o punktach zbierania zużytego sprzętu oraz czy produkty sprzedaje wraz z doręczoną informacją o konieczności pozbywania się zużytego sprzętu właśnie w specjalnych punktach, czy na bateriach są umieszczane odpowiednie oznaczenia, a także czy sprzedawca przyjmuje zużyte baterie w punkcie sprzedaży.

Polecamy: Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie wszystkie branże podlegają kontroli Inspekcji. Nie podlegają jej przedsiębiorcy działający na terenach zamkniętych podległych MSWiA, MON i MS, produkujący i handlujący energią, produkujący paliwa. Inspekcja Handlowa nie może kontrolować banków i działalności bankowej, działalności ubezpieczeniowej, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, w zakresie edukacji, ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz nawozów i środków wspomagających ochronę roślin.

Kontrola u przedsiębiorcy pod kątem zadań Inspekcji jest wszczynana i prowadzona przez inspektora po okazaniu legitymacji służbowej i doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, które musi być jednak wydane przez wojewódzkiego inspektora.

Kontrolę wszczynana zazwyczaj bez uprzedzenia jest przeprowadzana w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności przez niego w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności przez przedsiębiorcę.

Inspektorzy w czasie kontroli mają kompetencję do dokonywania zabezpieczenia dowodów na czas niezbędny dla realizacji zadań kontroli, a także do pobierania próbek produktów. Oczywiście przy dokonywaniu kontroli u przedsiębiorcy obowiązują warunki i tryb jej przeprowadzania określone w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

Polecamy: Kiedy Państwowa Inspekcja Pracy może kontrolować przedsiębiorcę?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA