Jakie obowiązki spoczywają na organizatorze usług turystycznych
REKLAMA
REKLAMA
Informacje przy zawieraniu umowy
REKLAMA
W ustawie o usługach turystycznych brak jest konkretnych regulacji dotyczących reklamy. Jednak określono jakie informacje organizator musi zawrzeć w materiałach promocyjnych.
Do tego rodzaju „koniecznych” i „obowiązkowych” informacji ogólnych zalicza się przede wszystkim cena (lub sposób jej ustalenia), kwota lub procent zaliczki i termin zapłaty, miejsce pobytu lub trasa wycieczki, program zwiedzania i innych atrakcji.
REKLAMA
Ponadto konsument, korzystający z usługi turystycznej powinien być powiadomiony w sposób nie budzący wątpliwości o zakwaterowaniu. Zatem organizator jest zobowiązany do określenia rodzaju i kategorii zakwaterowania (z uwzględnieniem standardów kraju pobytu), ilość i rodzaj posiłków oraz rodzaj transportu.
Oczywiście konieczne jest także dokładne określenie terminu powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń (jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń) oraz podstawy prawne umowy i konsekwencje z niej wynikające.
Przeczytaj też: Biuro podróży - pozwolenia
Często do pełnego uczestnictwa w wypoczynku konieczne jest spełnienie dodatkowych przesłanek. Dlatego tez organizator powinien poinformować klienta o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.
Organizator zobowiązany jest też podać informację o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
Wszystkie informacje zawarte w umowie muszą być sformułowane w sposób jasny, nie budzący wątpliwości z punktu widzenia przeciętnego konsumenta.
Niewłaściwe wykonanie umowy
Warto pamiętać, że umowa o świadczenie usług turystycznych wymaga formy pisemnej.
Polecamy serwis: ABC umów
Co do zasady, organizator odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Wyjątek stanowi sytuacja, w której niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy jest spowodowane wyłącznie:
- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć;
- siłą wyższą.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA