REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa i obowiązki kontrolowanego przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
kontrola
kontrola
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż kontrola przedsiębiorstwa jest z reguły momentem uciążliwym dla przedsiębiorcy, ustawodawca dołożył wielu starań, by na kontrolowanym spoczywało więcej praw, niż obowiązków.

Co do zasady kontrola powinna być przeprowadzona w sposób najmniej uciążliwy dla przedsiębiorcy – nie powinien on odczuwać dolegliwości z powodu zachwiania normalnego rytmu pracy, ani tym bardziej doświadczać żadnych strat z tego powodu. Jeśli przedsiębiorca poniósł szkodę na skutek nieprawidłowego i bezprawnego przeprowadzenia kontroli, przysługuje mu odszkodowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie prawa ma przedsiębiorca podczas kontroli w firmie

Odszkodowanie za nieprawidłowości

Odszkodowanie to uzyskuje się na drodze cywilnej, w procesie sądowym. Przedsiębiorca musi jednak udowodnić, jakie straty poniósł, natomiast ocena całej sytuacji należeć będzie do sądu. Żądanie odszkodowania obejmuje nie tylko wysokość spowodowanej kontrolą szkody, lecz także utracone korzyści, których przedsiębiorca nie uzyskał, a istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że w braku kontroli nastąpiłoby przysporzenie. Kodeks cywilny przewiduje również szczególną formę odszkodowania na zasadzie słuszności – w przypadku, gdy ze strony organu nie nastąpiło naruszenie prawa, lecz wskutek przeprowadzenia uciążliwej kontroli przedsiębiorca poniósłby znaczną szkodę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Ograniczenia w kontroli

Organ kontrolujący musi stosować się do wielu instrukcji dotyczących procedury przeprowadzania kontroli, a złamanie choćby jednej może stać się podstawą do odszkodowania. Procedura kontroli jest unormowana przede wszystkim w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca może domagać się naprawienia szkody wynikłej z braku powiadomienia o kontroli na piśmie, lub z powodu wszczęcia kontroli w okresie zbyt krótkim (mniej niż 7 dni) od doręczenia zawiadomienia. Kontrolujący nie może również wykraczać poza czynności zawarte w swoim upoważnieniu.

Ograniczenie dotyczy także czasu kontroli. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, nie może on przekraczać wymienionej w ustawie liczby dni w roku kalendarzowym, a przedłużenie czasu kontroli lub jej powtórzenie może nastąpić jedynie w ściśle określonych przypadkach.

Jakie są uprawnienia inspektorów kontroli ZUS?

Dobrą wiadomością dla przedsiębiorcy jest również fakt, że dowody zdobyte przez organ kontrolujący w sposób niezgodny z procedurą nie mogą być użyte przeciw niemu w żadnym postępowaniu. Jedyną konsekwencją stąd wynikającą dla przedsiębiorcy jest spodziewana kolejna kontrola.

Obowiązki przedsiębiorcy

Ustawodawca nałożył na przedsiębiorcę jedynie dwa, wyraźnie przewidziane obowiązki. Jest to wskazanie osoby upoważnionej do przyjęcia kontroli oraz prowadzenie tzw. książki kontroli. Warto jednak na ten ostatni obowiązek spojrzeć nieco szerzej. Książka kontroli ma wartość dowodową i stanowi zapis przebiegu poprzednich kontroli, stąd systematyczne i staranne jej prowadzenie może uniemożliwić kolejną kontrolę w danym roku, albo skrócić tę przekraczającą dopuszczalny ustawowo czas.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA