REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa i obowiązki kontrolowanego przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
kontrola
kontrola
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż kontrola przedsiębiorstwa jest z reguły momentem uciążliwym dla przedsiębiorcy, ustawodawca dołożył wielu starań, by na kontrolowanym spoczywało więcej praw, niż obowiązków.

Co do zasady kontrola powinna być przeprowadzona w sposób najmniej uciążliwy dla przedsiębiorcy – nie powinien on odczuwać dolegliwości z powodu zachwiania normalnego rytmu pracy, ani tym bardziej doświadczać żadnych strat z tego powodu. Jeśli przedsiębiorca poniósł szkodę na skutek nieprawidłowego i bezprawnego przeprowadzenia kontroli, przysługuje mu odszkodowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie prawa ma przedsiębiorca podczas kontroli w firmie

Odszkodowanie za nieprawidłowości

Odszkodowanie to uzyskuje się na drodze cywilnej, w procesie sądowym. Przedsiębiorca musi jednak udowodnić, jakie straty poniósł, natomiast ocena całej sytuacji należeć będzie do sądu. Żądanie odszkodowania obejmuje nie tylko wysokość spowodowanej kontrolą szkody, lecz także utracone korzyści, których przedsiębiorca nie uzyskał, a istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że w braku kontroli nastąpiłoby przysporzenie. Kodeks cywilny przewiduje również szczególną formę odszkodowania na zasadzie słuszności – w przypadku, gdy ze strony organu nie nastąpiło naruszenie prawa, lecz wskutek przeprowadzenia uciążliwej kontroli przedsiębiorca poniósłby znaczną szkodę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Ograniczenia w kontroli

Organ kontrolujący musi stosować się do wielu instrukcji dotyczących procedury przeprowadzania kontroli, a złamanie choćby jednej może stać się podstawą do odszkodowania. Procedura kontroli jest unormowana przede wszystkim w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca może domagać się naprawienia szkody wynikłej z braku powiadomienia o kontroli na piśmie, lub z powodu wszczęcia kontroli w okresie zbyt krótkim (mniej niż 7 dni) od doręczenia zawiadomienia. Kontrolujący nie może również wykraczać poza czynności zawarte w swoim upoważnieniu.

Ograniczenie dotyczy także czasu kontroli. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, nie może on przekraczać wymienionej w ustawie liczby dni w roku kalendarzowym, a przedłużenie czasu kontroli lub jej powtórzenie może nastąpić jedynie w ściśle określonych przypadkach.

Jakie są uprawnienia inspektorów kontroli ZUS?

Dobrą wiadomością dla przedsiębiorcy jest również fakt, że dowody zdobyte przez organ kontrolujący w sposób niezgodny z procedurą nie mogą być użyte przeciw niemu w żadnym postępowaniu. Jedyną konsekwencją stąd wynikającą dla przedsiębiorcy jest spodziewana kolejna kontrola.

Obowiązki przedsiębiorcy

Ustawodawca nałożył na przedsiębiorcę jedynie dwa, wyraźnie przewidziane obowiązki. Jest to wskazanie osoby upoważnionej do przyjęcia kontroli oraz prowadzenie tzw. książki kontroli. Warto jednak na ten ostatni obowiązek spojrzeć nieco szerzej. Książka kontroli ma wartość dowodową i stanowi zapis przebiegu poprzednich kontroli, stąd systematyczne i staranne jej prowadzenie może uniemożliwić kolejną kontrolę w danym roku, albo skrócić tę przekraczającą dopuszczalny ustawowo czas.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA