REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty kontroli w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Koszty kontroli w firmie obciążają przedsiębiorcę, jeżeli mają związek z przeprowadzanymi badaniami laboratoryjnymi, czy też nałożonymi na kontrolowanego przedsiębiorcę karami pieniężnymi. Jakie koszty ponosi kontrolowany przedsiębiorca?

Koszty kontroli - badania laboratoryjne


Kontrolerzy prowadzący postępowania kontrolne u przedsiębiorcy mają prawo do przeprowadzenia w toku swoich działań badań laboratoryjnych. Jest to możliwe szczególnie podczas badania próbek towarów i produktów. Uprawnienia do zlecenia badań posiadają kontrolerzy inspekcji handlowej. Podczas badań sprawdza się jakość produktów oraz ich zgodność z deklarowaną przez przedsiębiorę specyfikacją produktu.

REKLAMA

Możliwość wysłania produktu do badania ma również prawo Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Koszty przeprowadzenia badan ponosi kontrolowany przedsiębiorca - w przypadku kontroli zainicjowanej przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Przy kontroli produktu w ramach czynności Inspekcji Handlowej, kontrolowany przedsiębiorca poniesie koszty badań w przypadku, gdy badany produkt okaże się niespełniającym określonych wymagań.

Jeżeli badania wykażą uchybienia, kontrolowany przedsiębiorca otrzyma rachunek za przeprowadzone badania. Na zapłacenie rachunku przedsiębiorca ma 30 dni od dnia otrzymania rachunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt badania nie jest stały. Jego wysokość jest uzależniona od rodzaju produktu, metody badania i nakładu pracy laboratorium.


Zobacz: Kontrola w firmie - ograniczenia i limity czasowe


Kary, grzywny i mandaty

REKLAMA


Niektóre inspekcje w toku przeprowadzanej kontroli mają możliwość nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej. Oprócz kar pieniężnych możliwe jest nałożenie grzywny. Grzywna może być m.in. nałożona za brak realizacji zaleceń organów kontrolnych lub utrudnianie inspektorem prowadzenia kontroli. Należy bowiem pamiętać, że przedsiębiorca, który nie wykonuje decyzji nałożonych przez organy Inspekcji albo usuwa dowody lub produkty zabezpieczone w toku kontroli, musi liczyć się z tym, że za takie działanie może zostać ukarany grzywną w wysokości do 360 stawek dziennych, a nawet karą pozbawienia wolności do lat 2.

Co więcej, uniemożliwianie albo utrudnianie inspektorowi przeprowadzania czynności kontrolnych jest karane aresztem do 30 dni albo grzywną w wysokości do 5.000 zł. Ten kto nie usuwa niezwłocznie uchybień porządkowych lub organizacyjnych stwierdzonych w toku kontroli, podlega karze grzywny w wysokości do 5.000 zł.

Większość organów kontroli, przy sprawowaniu swoich czynności, ma możliwość nakładania grzywien w formie mandatów. Inspektor może nałożyć mandat w wysokości maksymalnie 500 zł za jedno wykroczenie. W przypadku zbiegu wykroczeń mandat wystawiony przez inspektora nie może przekroczyć 1000 zł.

 
Zobacz: Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

REKLAMA