Jakie są uprawnienia inspektorów kontroli ZUS?
REKLAMA
REKLAMA
Kontrola ZUS
Stosownie do art. 68 ust. 1 pkt 6 ustawy, do zakresu działania ZUS należy m.in. kontrola wykonywania przez płatników składek i przez ubezpieczonych obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz innych zadań zleconych Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych.
REKLAMA
Aby wszczęcie działań kontrolnych było w ogóle możliwe, inspektor ZUS zobowiązany jest okazać legitymację służbową oraz doręczyć upoważnienie do przeprowadzenia kontroli (art. 89 ust. 1 ustawy).
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Zapisz się na nasz Newsletter!
W trakcie przeprowadzania kontroli inspektor kontroli ZUS ma prawo do (art. 87 ust. 1 ustawy):
- badania wszelkich ksiąg, dokumentów finansowo-księgowych i osobowych oraz innych nośników informacji związanych z zakresem kontroli,
- dokonywania oględzin i spisu składników majątku płatników składek zalegających z opłatą należności z tytułu składek,
- zabezpieczania zebranych dowodów,
- żądania udzielania informacji przez płatnika składek i ubezpieczonego,
- legitymowania osoby w celu ustalenia jej tożsamości, jeśli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
- przesłuchiwania świadków,
- przesłuchiwania płatnika składek i ubezpieczonego, jeżeli z powodu braku lub po wyczerpaniu innych środków dowodowych pozostały nie wyjaśnione okoliczności mające znaczenie dla postępowania kontrolnego.
Inspektorzy ZUS są uprawnieni do wstępu i poruszania się zarówno po terenie siedziby firmy, jak i miejscach, w których prowadzona jest działalność i to bez potrzeby uzyskiwania przepustki (art. 90 ust. 2 ustawy) oraz nie podlegają rewizji osobistej przewidzianej w wewnętrznym regulaminie określonym przez płatnika składek.
Kiedy można wnieść sprzeciw od kontroli w firmie?
Jak można się bronić podczas kontroli w firmie?
Skoro uprawnienia inspektora kontroli ZUS przysługują mu w zakresie przeprowadzanej kontroli, należy również wskazać, co może obejmować kontrola ZUS. Zakres działań, które mogą podejmować inspektorzy ZUS, został określony w art. 86 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, kontrola może obejmować w szczególności:
- zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych,
- prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek oraz innych składek i wpłat, do których pobierania zobowiązany jest Zakład,
- ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu,
- prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe,
- wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych,
- dokonywanie oględzin składników majątku płatników składek zalegających z opłatą należności z tytułu składek,
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.