REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola firmy przez ZUS

Jarosław Krasnodęmbski
Kontrola ZUS
Kontrola ZUS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS ma prawo kontrolowania płatników składek jak i samych ubezpieczonych. Kontrole przeprowadza się z częstotliwością umożliwiającą dochodzenie należności z tytułu składek i wypłaconych świadczeń, czyli nie rzadziej niż co 5 lat, bo taki jest okres przedawnienia. W uzasadnionych przypadkach kontrole mogą być przeprowadzone w krótszych odstępach czasu.

Kontrola ZUS z zaskoczenia

Kontrola przedsiębiorcy przez inspektorów nie może być przeprowadzona bez zapowiedzi. Obowiązkiem organów kontroli jest zawiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze rozpoczęcia kontroli. Kontroler ZUS ma zatem obowiązek doręczyć zawiadomienie o zamiarze kontroli płatnikowi składek. Termin rozpoczęcia kontroli nie może być ustalony wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż 30 dni od doręczenia zawiadomienia. Niedotrzymanie tego ostatniego terminu powoduje konieczność powtórnego zawiadomienia.

REKLAMA

Zawiadomienie o rozpoczęciu kontroli musi określać nie tylko, kto i kiedy będzie przeprowadzać kontrolę, ale także m.in. datę i miejsce wystawienia, jej zakres i co najważniejsze, musi być podpisane.

Płatnik składek może na piśmie wnioskować o przeprowadzenie kontroli przed upływem wyznaczonych w zawiadomieniu 7 dni od jego doręczenia.

Podczas kontroli kontroler ZUS ma obowiązek poinformowania o prawach i obowiązkach przedsiębiorcę, wobec którego podjęto czynności sprawdzające.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenia w prowadzeniu kontroli przez ZUS

REKLAMA

Ilość dni roboczych, w których przedsiębiorca może być kontrolowany w ciągu danego roku uzależniona jest od jego wielkości. Co za tym idzie kontrole nie mogą przekraczać 12 dni roboczych w przypadku mikroprzedsiębiorców. W małych firmach liczba dni poświęcanych na sprawdzanie ich działalności może być wydłużona do 18, a w przypadku średnich przedsiębiorców – do 24.

Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się, jeśli sprawdzenie funkcjonowania firmy jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia (w tym skarbowego) albo zabezpieczenia dowodów. Terminy te nie obowiązują jednak, gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.

Ustalenie stosunku pracy - kiedy można to zrobić


Protokół kontroli

Kontroler ZUS ma obowiązek sporządzenia protokołu kontrolnego. Przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy są tam podane dane płatnika i niezbędne informacje pozwalające zidentyfikować, kto prowadził ocenę prawidłowości działalności firmy.

W protokole kontroli powinny się także znaleźć dane dotyczące zakresu kontroli, czasu jej trwania, opis ustaleń audytorów z podaniem podstaw prawnych oraz przedstawienie dowodów.

Obowiązkiem kontrolera jest pouczenie przedsiębiorcy o możliwości złożenia zastrzeżeń.

Protokół dla swojej ważności musi zawierać pieczęć i podpis inspektora lub inspektorów ZUS. Niezbędny jest także wpis do książki kontroli. Protokół pokontrolny powinien zostać sporządzony w dwóch egzemplarzach, z czego jeden otrzymuje przedsiębiorca poddany sprawdzeniu.

Za dzień zamknięcia kontroli uważa się dzień otrzymania przez przedsiębiorcę protokołu pokontrolnego.

Jak zatrudnić pracowników?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA