REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola firmy przez ZUS

Jarosław Krasnodęmbski
Kontrola ZUS
Kontrola ZUS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS ma prawo kontrolowania płatników składek jak i samych ubezpieczonych. Kontrole przeprowadza się z częstotliwością umożliwiającą dochodzenie należności z tytułu składek i wypłaconych świadczeń, czyli nie rzadziej niż co 5 lat, bo taki jest okres przedawnienia. W uzasadnionych przypadkach kontrole mogą być przeprowadzone w krótszych odstępach czasu.

Kontrola ZUS z zaskoczenia

Kontrola przedsiębiorcy przez inspektorów nie może być przeprowadzona bez zapowiedzi. Obowiązkiem organów kontroli jest zawiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze rozpoczęcia kontroli. Kontroler ZUS ma zatem obowiązek doręczyć zawiadomienie o zamiarze kontroli płatnikowi składek. Termin rozpoczęcia kontroli nie może być ustalony wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż 30 dni od doręczenia zawiadomienia. Niedotrzymanie tego ostatniego terminu powoduje konieczność powtórnego zawiadomienia.

REKLAMA

Zawiadomienie o rozpoczęciu kontroli musi określać nie tylko, kto i kiedy będzie przeprowadzać kontrolę, ale także m.in. datę i miejsce wystawienia, jej zakres i co najważniejsze, musi być podpisane.

Płatnik składek może na piśmie wnioskować o przeprowadzenie kontroli przed upływem wyznaczonych w zawiadomieniu 7 dni od jego doręczenia.

Podczas kontroli kontroler ZUS ma obowiązek poinformowania o prawach i obowiązkach przedsiębiorcę, wobec którego podjęto czynności sprawdzające.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenia w prowadzeniu kontroli przez ZUS

REKLAMA

Ilość dni roboczych, w których przedsiębiorca może być kontrolowany w ciągu danego roku uzależniona jest od jego wielkości. Co za tym idzie kontrole nie mogą przekraczać 12 dni roboczych w przypadku mikroprzedsiębiorców. W małych firmach liczba dni poświęcanych na sprawdzanie ich działalności może być wydłużona do 18, a w przypadku średnich przedsiębiorców – do 24.

Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się, jeśli sprawdzenie funkcjonowania firmy jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia (w tym skarbowego) albo zabezpieczenia dowodów. Terminy te nie obowiązują jednak, gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.

Ustalenie stosunku pracy - kiedy można to zrobić


Protokół kontroli

Kontroler ZUS ma obowiązek sporządzenia protokołu kontrolnego. Przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy są tam podane dane płatnika i niezbędne informacje pozwalające zidentyfikować, kto prowadził ocenę prawidłowości działalności firmy.

W protokole kontroli powinny się także znaleźć dane dotyczące zakresu kontroli, czasu jej trwania, opis ustaleń audytorów z podaniem podstaw prawnych oraz przedstawienie dowodów.

Obowiązkiem kontrolera jest pouczenie przedsiębiorcy o możliwości złożenia zastrzeżeń.

Protokół dla swojej ważności musi zawierać pieczęć i podpis inspektora lub inspektorów ZUS. Niezbędny jest także wpis do książki kontroli. Protokół pokontrolny powinien zostać sporządzony w dwóch egzemplarzach, z czego jeden otrzymuje przedsiębiorca poddany sprawdzeniu.

Za dzień zamknięcia kontroli uważa się dzień otrzymania przez przedsiębiorcę protokołu pokontrolnego.

Jak zatrudnić pracowników?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA