REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zatrudnić pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Zatrudnianie pracowników
Zatrudnianie pracowników
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większe zamówienie lub osiągnięcie płynności to moment, w którym małe firmy decydują się na zatrudnienie pracowników. Rynek pracy jest pełen osób poszukujących zatrudnienia. Niektórzy – z różnych powodów – chcą zmienić pracę, inni stracili zatrudnienie i poszukują nowego, a kolejna grupa to absolwenci, którzy nie mają większego doświadczenia. Jak zatrudnić pracowników?

Jako świeżo upieczeni przedsiębiorcy jesteśmy w kłopocie, bo nie bardzo wiemy, jak się do tego zabrać. Niektórzy decydują się na zatrudnienie osób z rodziny, bo mają do nich największe zaufanie (tak rodzą się firmy rodzinne). Najprościej, gdy jest to małżonek, bo zaufanie jest pełne i dobrze znamy umiejętności naszej żony czy męża.

REKLAMA

REKLAMA

Inni decydują się na poszukiwanie pracowników z polecenia. Rozpuszczone wici wśród znajomych i wreszcie telefon od zainteresowanej osoby. Spotkanie, rozmowa o warunkach i pozytywna decyzja. Często boimy się podjąć inną i jesteśmy pełni nadziei w związku z powiększeniem zespołu. Ale uwaga: niedoświadczeni przedsiębiorcy mają skłonność do wygłuszania sygnałów ostrzegawczych. Dlatego sprawdzajmy nowych ludzi, dając im konkretne zadania do wykonania.

Kolejna grupa przedsiębiorców decyduje się ogłosić otwarty nabór. W takiej sytuacji trzeba opisać oczekiwania i zakres obowiązków nowego pracownika. Nie warto jednak formułować zapisów zbyt szczegółowo, w praktyce okaże się, że zakres obowiązków będzie nieco ewoluował – np. ze względu na predyspozycje pracownika. Kandydatów na pracownika może się zgłosić bardzo dużo. Wstępnej selekcji można dokonać na podstawie lektury CV. Poza rozmową kwalifikacyjną warto dać kandydatowi konkretne zadanie do wykonania z podaniem naszych oczekiwań i terminu realizacji (grafik może zrealizować projekt folderu, murarz postawić fragment ściany, redaktor przygotować poprawki do tekstu itp.). Praktyka pokazuje, że mniej solidne osoby odpadają na tym etapie.

Urlop wychowawczy dla przedsiębiorców

REKLAMA

Z nowym pracownikiem nie wiążemy się na całe życie. Może to być osoba, która wniesie bardzo dużo do firmy, ale pewnie po paru latach (dość pozytywny scenariusz) i tak rozstanie się z naszym przedsiębiorstwem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy sięgają również po pomoc firm specjalizujących się w wyszukiwaniu pracowników. Pamiętajmy. Na początku działalności może to być zbyt duży koszt dla nas. Ta ścieżka też nie daje gwarancji – i tak będziemy musieli sprawdzić pracownika w akcji.

Nie ma reguł, które wskażą nam, że ta osoba będzie na pewno dobrym pracownikiem, a inna do niczego się nie nada. Potwierdzają to nawet kadrowcy z dużych przedsiębiorstw, którzy stosują podczas rekrutacji testy. Tak naprawdę człowiek sprawdza się w działaniu. Realizując coś razem, szybko dostrzeżemy, czy nowy pracownik angażuje się w pracę, czy ciągle szuka okazji, by na chwilę wyjść i porozmawiać z kimś przez komórkę albo zapalić papierosa.

Zatrudnianie młodocianych

Obowiązki w stosunku do zatrudnionych

Pamiętajmy o naszych obowiązkach w stosunku do zatrudnionych. Musimy zapoznać ich z zakresem obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami. Jesteśmy zabowiązani organizować im pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy oraz ich uzdolnień i kwalifikacji (to się składa na efektywność i jakość). Zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy (tu w grę wchodzą również obowiązkowe szkolenia bhp). Musimy przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną etc. Nasze obowiązki wobec pracowników określa art. 94 kodeksu pracy. Z kolei art. 100 kodeksu pracy określa podstawowe obowiązki pracownika.

Umowa o pracę musi zawierać kilka podstawowych zapisów, m.in.: strony i rodzaj umowy, wymiar czasu pracy, miejsce jej wykonywania, wysokość zarobków (szczegóły w art. 29 kp). Warto jako załącznik do umowy stworzyć zakres obowiązków. Na pracodawcy, który zatrudnia 20 i więcej pracowników, spoczywa obowiązek stworzenia regulaminu pracy (szczegóły w art. 104. § 2 kp).

Początkujący przedsiębiorcy powinni zapoznać się z zapisami kodeksu pracy. Dokument ten opisuje zakres odpowiedzialności za pracowników i wymagania formalne.

wynagrodzenie w 2014 roku wzrośnie o 80 zł" class="art-inner-link"> Minimalne wynagrodzenie w 2014 roku wzrośnie o 80 zł

Dzielenie się pracą

Job-sharing jest niestandardowym rozwiązaniem polegającym na dzieleniu się pracą. Polega na tym, iż dwóch lub więcej pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy wykonuje jednakowe obowiązki, w ramach jednego stanowiska pracy. Mogą pracować w różne dni tygodnia, w różnych godzinach lub co drugi tydzień. Wynagrodzenie otrzymują proporcjonalnie do wymiaru swojej pracy. Jest to tzw. elastyczna forma zatrudnienia, sprzyjająca na przykład zatrudnianiu się przez osoby opiekujące się dziećmi lub niepełnosprawnymi.

Diety za zagraniczne podróże służbowe w 2013 r.

Koszta

Powinniśmy być świadomi obciążeń, które nas czekają. Są one uzależnione od wysokości wynagrodzenia pracownika – dlatego będzie to ważny punkt w negocjacjach.

Przykładowe obciążenia pracodawcy:

• Wynagrodzenie netto: 2005,03 zł
• Wynagrodzenie brutto: 2775,00 zł
• Obciążenia pracodawcy: 3320,30 zł

Na obciążenia składają się kwoty na ubezpieczenie społeczne (płatne częściowo przez pracodawcę, a częściowo przez pracownika) oraz podatek dochodowy.

ZUS mogą obniżyć podatek" class="art-inner-link"> Zaległe składki ZUS mogą obniżyć podatek


Telepraca

Zmiany w kodeksie pracy w 2007 r. ułatwiły upowszechnienie się alternatywnej formy zatrudnienia – telepracy. Jest to praca wykonywana regularnie poza siedzibą firmy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Już 11% mikroprzedsiębiorstw zatrudnia telepracowników (w 2007 – 2%). Najczęściej wykonują ją osoby zajmujące się np. finansami, księgowością, grafiką komputerową, redagowaniem. Zdalnie pracę wykonują także inżynierowie, informatycy czy marketingowcy.

Jak zwolnić pracownika? – poradnik krok po kroku

Formy współpracy

Czasem dobrym rozwiązaniem okazuje się luźniejsza współpraca, zwłaszcza gdy będziemy mogli powierzyć konkretne dzieło do wykonania. Umowa o dzieło zawierana jest na wykonanie określonych czynności, które dadzą się zmierzyć oraz posiadają swój początek i koniec. Może to być na przykład „pomalowanie pokoju o powierzchni 20 m2 w terminie do [data]” albo „przygotowanie treści poradnika dla wynalazców w terminie do [data]”. Umowy o dzieło nie są obciążone składkami ZUS.

Umowę zlecenia zawiera się na wykonywanie czynności ciągłych, na przykład opiekę, dozorowanie, sprzątanie, malowanie, a więc takich, co do których nie można określić konkretnego zakresu i czasu trwania. Zawiera na przykład zapis „sprzątanie placu manewrowego w okresie od października do marca”. Umowy te podlegają składkom ZUS tak samo, jak umowa o pracę. Wyjątek stanowią uczniowie i studenci, za których nie odprowadza się składek ZUS.

Jak założyć własną firmę?

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą? , Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA