REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki sprzedawcy wobec konsumentów

obowiązki sprzedawcy
obowiązki sprzedawcy

REKLAMA

REKLAMA

Unijne i polskie prawo stawia konsumentów w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do sprzedawców. Szczególną ochroną objęte zostały zakupy na odległość (przez internet bądź z katalogów wysyłkowych) oraz zakup poza lokalem przedsiębiorstwa.

Obowiązki przy sprzedaży tradycyjnej

W przypadku tradycyjnej sprzedaży należy pamiętać przede wszystkim o:

REKLAMA

• podaniu ceny brutto towaru (jednostkowej, jeśli towar sprzedawany jest na wagę, metry bądź sztuki)

• czytelnym opisie towaru w języku polskim (nazwa towaru, producenta, importera, kraj pochodzenia; jeśli wymagają tego przepisy, również dodatkowe informacje np. o certyfikatach, energochłonności etc.) oraz czytelnej instrukcji obsługi towaru

• umożliwieniu klientowi wyboru i dokładnego sprawdzenia jakości i wyposażenia towaru (sklep z elektroniką musi np. zapewnić gniazdko)

• wydaniu paragonu, rachunku lub faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nazwa towaru nie może wprowadzać w błąd. Nie można na przykład nazywać napoju – sokiem, a miksu tłuszczowego – masłem.

Promocja, czyli sposób na pozyskiwanie klientów

Czy każdorazowo musimy podpisywać z konsumentem umowę?

Nie, ustawa o sprzedaży konsumenckiej nakłada taki obowiązek w szczególnych przypadkach – sprzedaży na raty, na zamówienie bądź przy sprzedaży powyżej 2 tys. zł. Wówczas sprzedawca ma obowiązek na piśmie
potwierdzić warunki sprzedaży (całkowitą cenę towaru, rodzaj i ilość). Klient może jednak w każdym przypadku zażądać pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy. Na życzenie klienta sprzedawca ma obowiązek wyjaśnienia, co znaczy każdy z zapisów takiej umowy.

Czy warto być płatnikiem VAT?

Zwroty, rękojmia i gwarancja

REKLAMA

Rękojmia i gwarancja są często mylone, choć znacząco się od siebie różnią. Rękojmia jest bezwzględną odpowiedzialnością sprzedawcy za wady fizyczne bądź prawne produktu lub usługi. Wadą prawną może być na przykład fakt, iż sprzedawca nie ma tytułu własności do rzeczy. Rękojmia obowiązuje dwa lata w przypadku sprzedaży osobie fizycznej; rok – innej firmie.

Gwarancja jest dobrowolnym przyrzeczeniem producenta bądź sprzedawcy do usunięcia powstałych w trakcie użytkowania wad rzeczy lub wymiany produktu na nowy w określonym czasie od zakupu towaru.

Klient nie może domagać się zwrotu pieniędzy za zakupiony towar bez wad. Taka możliwość to jedynie dobra wola sprzedawcy (choć praktyka taka jest coraz częściej stosowana przez sklepy, które dbają o relacje z klientami). Rękojmia (o ile nie zostanie to ograniczone w umowie) i gwarancja obejmują także sprzedaż pomiędzy firmami (firmowego odbiorcy nie chronią zaś inne przepisy o sprzedaży konsumenckiej).

Więcej uprawnień dla klientów e-sklepów w 2014 roku


Obowiązki przy E-sprzedaży

REKLAMA

Jeśli zamierzamy sprzedawać w internecie, przygotujmy się na to, że w sieci klient jest chroniony jeszcze mocniej – z uwagi na bardziej ryzykowny charakter sprzedaży. W e-sklepach kupujemy w ciemno, nie mogąc dotknąć czy sprawdzić towaru. Dlatego na e-sprzedaż nałożono dodatkowe obostrzenia, z których najważniejsze to:

• na stronie sklepu musi być zamieszczony opis firmy (nazwa, siedziba, zezwolenia) oraz regulamin, zawierający jasny opis oferowanych towarów, sposobów zawiązywania i rozwiązywania umowy, kosztów dostawy

• klient powinien otrzymać potwierdzenie złożenia zamówienia oraz (w ciągu 10 dni) pisemny wzór odstąpienia od umowy

• sprzedawca musi poinformować konsumenta, iż ma on 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny (termin płynie od dnia wydania towaru, w przypadku usług – od dnia zawarcia umowy); niechciany towar powinien być zwrócony w ciągu 14 dni

• nie można wysyłać klientom towarów, których nie zamówili. Ten oczywisty przepis dotyczy także informacji handlowej wysyłanej mailem bez zgody odbiorcy (tzw. spam)

• odpowiedzialność sprzedawcy za towar niezgodny z umową bądź reklamą trwa aż dwa lata. Termin może być skrócony wyłącznie przy sprzedaży używanych rzeczy.

8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA