REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki sprzedawcy wobec konsumentów

Subskrybuj nas na Youtube
obowiązki sprzedawcy
obowiązki sprzedawcy

REKLAMA

REKLAMA

Unijne i polskie prawo stawia konsumentów w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do sprzedawców. Szczególną ochroną objęte zostały zakupy na odległość (przez internet bądź z katalogów wysyłkowych) oraz zakup poza lokalem przedsiębiorstwa.

Obowiązki przy sprzedaży tradycyjnej

W przypadku tradycyjnej sprzedaży należy pamiętać przede wszystkim o:

REKLAMA

• podaniu ceny brutto towaru (jednostkowej, jeśli towar sprzedawany jest na wagę, metry bądź sztuki)

• czytelnym opisie towaru w języku polskim (nazwa towaru, producenta, importera, kraj pochodzenia; jeśli wymagają tego przepisy, również dodatkowe informacje np. o certyfikatach, energochłonności etc.) oraz czytelnej instrukcji obsługi towaru

• umożliwieniu klientowi wyboru i dokładnego sprawdzenia jakości i wyposażenia towaru (sklep z elektroniką musi np. zapewnić gniazdko)

• wydaniu paragonu, rachunku lub faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nazwa towaru nie może wprowadzać w błąd. Nie można na przykład nazywać napoju – sokiem, a miksu tłuszczowego – masłem.

Promocja, czyli sposób na pozyskiwanie klientów

Czy każdorazowo musimy podpisywać z konsumentem umowę?

Nie, ustawa o sprzedaży konsumenckiej nakłada taki obowiązek w szczególnych przypadkach – sprzedaży na raty, na zamówienie bądź przy sprzedaży powyżej 2 tys. zł. Wówczas sprzedawca ma obowiązek na piśmie
potwierdzić warunki sprzedaży (całkowitą cenę towaru, rodzaj i ilość). Klient może jednak w każdym przypadku zażądać pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy. Na życzenie klienta sprzedawca ma obowiązek wyjaśnienia, co znaczy każdy z zapisów takiej umowy.

Czy warto być płatnikiem VAT?

Zwroty, rękojmia i gwarancja

REKLAMA

Rękojmia i gwarancja są często mylone, choć znacząco się od siebie różnią. Rękojmia jest bezwzględną odpowiedzialnością sprzedawcy za wady fizyczne bądź prawne produktu lub usługi. Wadą prawną może być na przykład fakt, iż sprzedawca nie ma tytułu własności do rzeczy. Rękojmia obowiązuje dwa lata w przypadku sprzedaży osobie fizycznej; rok – innej firmie.

Gwarancja jest dobrowolnym przyrzeczeniem producenta bądź sprzedawcy do usunięcia powstałych w trakcie użytkowania wad rzeczy lub wymiany produktu na nowy w określonym czasie od zakupu towaru.

Klient nie może domagać się zwrotu pieniędzy za zakupiony towar bez wad. Taka możliwość to jedynie dobra wola sprzedawcy (choć praktyka taka jest coraz częściej stosowana przez sklepy, które dbają o relacje z klientami). Rękojmia (o ile nie zostanie to ograniczone w umowie) i gwarancja obejmują także sprzedaż pomiędzy firmami (firmowego odbiorcy nie chronią zaś inne przepisy o sprzedaży konsumenckiej).

Więcej uprawnień dla klientów e-sklepów w 2014 roku


Obowiązki przy E-sprzedaży

REKLAMA

Jeśli zamierzamy sprzedawać w internecie, przygotujmy się na to, że w sieci klient jest chroniony jeszcze mocniej – z uwagi na bardziej ryzykowny charakter sprzedaży. W e-sklepach kupujemy w ciemno, nie mogąc dotknąć czy sprawdzić towaru. Dlatego na e-sprzedaż nałożono dodatkowe obostrzenia, z których najważniejsze to:

• na stronie sklepu musi być zamieszczony opis firmy (nazwa, siedziba, zezwolenia) oraz regulamin, zawierający jasny opis oferowanych towarów, sposobów zawiązywania i rozwiązywania umowy, kosztów dostawy

• klient powinien otrzymać potwierdzenie złożenia zamówienia oraz (w ciągu 10 dni) pisemny wzór odstąpienia od umowy

• sprzedawca musi poinformować konsumenta, iż ma on 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny (termin płynie od dnia wydania towaru, w przypadku usług – od dnia zawarcia umowy); niechciany towar powinien być zwrócony w ciągu 14 dni

• nie można wysyłać klientom towarów, których nie zamówili. Ten oczywisty przepis dotyczy także informacji handlowej wysyłanej mailem bez zgody odbiorcy (tzw. spam)

• odpowiedzialność sprzedawcy za towar niezgodny z umową bądź reklamą trwa aż dwa lata. Termin może być skrócony wyłącznie przy sprzedaży używanych rzeczy.

8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA