REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG

Subskrybuj nas na Youtube
Zakładanie firmy w CEIDG
Zakładanie firmy w CEIDG
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Założenie własnej firmy za pośrednictwem CEIDG trwa bardzo krótko. Przedstawiamy 8 kroków do założenia własnej firmy. Jak najprościej zarejestrować działalność gospodarczą?

Krok 1 - przygotowanie

Przed przystąpieniem do rejestracji przygotujmy swoje dane osobowe, nazwę, jaką wybraliśmy dla firmy, adres działalności, datę startu, sposób i miejsce opodatkowania oraz kategorię PKD.

REKLAMA

REKLAMA

Krok 2 - wypełnienie formularza

Wchodzimy na stronę firma.gov.pl i – kierując się instrukcją – wypełniamy formularz wpisu do CDEIG. Jest to jednocześnie zgłoszenie do GUS (uzyskamy numer REGON), zgłoszenie identyfikacyjne do urzędu skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru posiadanego NIP i wybór formy opodatkowania) oraz zgłoszenie płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS. Najłatwiej podpisać formularz, korzystając z tzw. profilu zaufanego.

Zobacz: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 roku

Rejestracja firmy - CEIDG i KRS

REKLAMA

Krok 3 - urząd skarbowy

Urząd skarbowy odwiedzamy w sytuacji, gdy zakładamy spółkę cywilną. W urzędzie składamy wówczas druk NIP-2 oraz NIP D. Należy to zrobić również wtedy, gdy zamierzamy być podatnikiem VAT (formularz VAT-R). Elektronicznie wypełnić i zgłosić VAT-R mogą jedynie dysponujący podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Podatek VAT płaci się w urzędzie właściwym ze względu na miejsce
wykonywania działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 4 - ZUS

Mamy 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na odwiedzenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli wykonywana działalność jest jedynym naszym źródłem dochodów, wypełniamy druk ZUA. Gdy jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę, obowiązuje nas druk ZZA. W przypadku spółki cywilnej – druk ZPA.

Zakładam firmę - wybór formy prawnej

Krok 5 - koncesje i zezwolenia

W przypadku niektórych rodzajów działalności (np. handel alkoholem, biuro detektywistyczne, kantor) będziemy musieli uzyskać dodatkowe koncesje czy zezwolenia.

Krok 6 - Zatrudnianie pracowników

Gdy zamierzamy zatrudnić pracowników, w ciągu 30 dni Państwową Inspekcję Pracy zawiadamiamy na piśmie o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Wzory dokumentów znaleźć można na stronie www.pip.gov.pl. Niektóre rodzaje działalności (np. gastronomia) wymagają zawiadomienia Sanepidu.

Krok 7 - pieczątka

Wprawdzie przepisy nie nakładają obowiązku, ale warto wyrobić pieczątkę. Powinna się na niej znaleźć nazwa firmy (wraz z nazwiskiem przedsiębiorcy), adres siedziby, telefon, faks, koniecznie numery REGON oraz NIP.

Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Krok 8 - założenie konta firmowego

Odwiedzamy bank w celu założenia konta firmowego. Konieczne są następujące dokumenty: dowód osobisty, wpis do ewidencji działalności (może to być wydruk z systemu CEIDG), dokument nadający numer REGON i najlepiej mieć już pieczątkę. Gdy założyliśmy spółkę cywilną, powinniśmy zabrać ze sobą umowę spółki. O numerze konta informujemy urząd skarbowy i ZUS, dokonując aktualizacji w systemie CEIDG.

Gdy będziemy mieli problemy lub wątpliwości, w każdej chwili możemy zadzwonić na infolinię CEIDG: 801 055 088 lub 22 100 20 79.

Jak założyć własną firmę?

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA