REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność właścicieli nieruchomości komercyjnych za szkodę poniesioną przez klienta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Jeleń
Radca prawny LL.M.
Odpowiedzialność właścicieli nieruchomości
Odpowiedzialność właścicieli nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie przedsiębiorstwa, wynajem lokali, prowadzenie centrum handlowego oraz wykonywanie innego typu działalności gospodarczej wiąże się z narażeniem na ponoszenie różnych typów odpowiedzialności. Często akcentuje się odpowiedzialność administracyjnoprawną lub karnoprawną, usuwając odpowiedzialność cywilnoprawną na dalszy plan. Odpowiedzialność wynikająca z kodeksu cywilnego jest jednak równie istotna.

REKLAMA

Podstawowa zasada odpowiedzialności cywilnej jest oparta na winie sprawcy szkody (co oznacza, że nie można przypisać komuś odpowiedzialności za wyrządzenie szkody, jeśli brak będzie winy w jego zachowaniu). Została ona unormowana w art. 415 kodeksu cywilnego (dalej: kc) i ma charakter odpowiedzialności deliktowej odszkodowawczej, co oznacza, że za szkodę odpowiada osoba, której zachowanie (działanie lub zaniechanie) było źródłem szkody. Z bezprawnym zaniechaniem mamy do czynienia wtedy, gdy dany podmiot nie wykonał określonego działania pomimo tego, że ciążył na nim konkretny obowiązek wynikający z przepisu prawa lub zasad współżycia społecznego. Z odpowiedzialnością tego typu będziemy mieć zatem do czynienia także w sytuacji, gdy np. nie dopilnujemy obowiązków informacyjnych, gdy nie zostanie zamieszczona tablica informująca o mokrej podłodze, stromych schodach, niskim stropie, wysokiej temperaturze sprzedawanego produktu, deratyzacji piwnicy, nie zostanie odśnieżony przed centrum handlowym parking, na którym ktoś się poślizgnie, itp.

REKLAMA

Istotą odpowiedzialności deliktowej jest to, że sprawca szkody odpowiada jedynie za normalne (adekwatne, typowe) następstwa swojego zachowania, a nie za wszystkie możliwe skutki. Zatem  w sytuacji, gdy dojdzie do szkody lub  nawet spełnione zostaną przesłanki odpowiedzialności deliktowej należy ocenić czy wystąpił związek przyczynowo-skutkowy między zachowaniem sprawcy a wszystkimi powstałymi następstwami (szkodą w pełnym wymiarze). Przykładowo – nawet, gdy dojdzie do wypadku w centrum handlowym i uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego, nie musi to oznaczać, że za wypadek odpowiedzialny jest właściciel obiektu. Związek przyczynowy jest także elementem szczególnie istotnym z punktu widzenia ustalenia procentowego uszczerbku na zdrowiu a w konsekwencji wysokości odszkodowania (zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę), które będzie musiał zapłacić sprawca.

Zobacz: Używanie dotychczasowej firmy przez nabywcę przedsiębiorstwa

REKLAMA

Poza odpowiedzialnością za czyny własne prowadzący działalność gospodarczą może odpowiadać za czyny cudze lub z tytułu wykorzystania w przedsiębiorstwie sił przyrody. Szczególnym rodzajem odpowiedzialności za cudze czyny jest odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez osobę, której powierzono (na podstawie umowy lub w sposób dorozumiany) wykonanie określonej czynności (np. zlecono firmie sprzątającej dbanie o czystość posadzek). Przesłanką odpowiedzialności powierzającego jest wina w wyborze, a więc niezachowanie należytej staranności czy też niedbalstwo. Kwestią sporną w doktrynie jest to czy powierzenie czynności przedsiębiorstwu trudniącemu się wykonywaniem danych czynności (np. profesjonalnej firmie sprzątającej) wyłącza odpowiedzialność powierzającego czy tylko przerzuca ciężar dowodu (udowodnienie winy w wyborze wówczas leży w gestii poszkodowanego).

Jeszcze innym rodzajem odpowiedzialności jest odpowiedzialność na zasadzie ryzyka za szkodę wyrządzoną przez przedsiębiorstwo wprawiane w ruch za pomocą sił przyrody (np. przy wykorzystaniu energii elektrycznej, atomowej, paliw płynnych, pary, gazu, art. 435 KC) lub przez mechaniczny środek komunikacji poruszany za pomocą sił przyrody  (art. 436 KC). Odpowiedzialność określona w art. 435  KC  wynika z samego faktu prowadzenia działalności za pomocą sił przyrody, nawet jeżeli szkoda nie została przez przedsiębiorcę zawiniona czy przedsiębiorca nie popełnił czynu bezprawnego, wystarczy, że poszkodowany znalazł się w strefie oddziaływania jego przedsiębiorstwa, chyba że do szkody doszło wyłącznie z winy poszkodowanego albo osoby trzeciej, za którą przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności albo na skutek działania siły wyższej.  Podobnie jest z  odpowiedzialnością na zasadzie art. 436 KC – wystarczy samo posiadanie mechanicznego środka komunikacji poruszanego za pomocą sił przyrody.  Często spornym pozostaje, czy   na zasadzie ryzyka wskazanej przez ustawodawcę w art. 435 i 436 KC odpowiedzialność ponoszą właściciele obiektów, w których znajdują się windy, dźwigi towarowe oraz ruchome schody czy trawelatory, które przecież poruszają się dzięki siłom przyrody oraz służą komunikacji, a które są często miejscem rozmaitych kontuzji klientów np. centrów handlowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zasiłek macierzyński dla samozatrudnionych


Z pewnością należy stwierdzić, że nie sposób przypisać właścicielom odpowiedzialności na zasadzie art. 435 KC. Odpowiedzialność przewidziana w tym przepisie reguluje bowiem sytuacje, w których przedsiębiorstwo jest "wprawiane w ruch za pomocą sił przyrody", a nie jedynie używa urządzeń wykorzystujących te siły (czyli np. windy) oraz że szkoda ma być wyrządzona "przez ruch przedsiębiorstwa”, zaś ruchem przedsiębiorstwa nie jest ruch schodów ruchomych.  Wykorzystanie sił przyrody musi być dla przedsiębiorstwa warunkiem jego podstawowej działalności, a nie tylko być do tego pomocne.  

Sporna może natomiast okazać się odpowiedzialność na zasadzie art. 436 KC.  Jak bowiem wskazuje się w  piśmiennictwie „mechanicznym środkiem komunikacji jest pojazd wyposażony we własne urządzenie napędowe (silnik), wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody, zdolny do samodzielnego poruszania się, służący komunikacji, a więc utrzymywaniu łączności między osobami, transportu towaru i ludzi, rekreacji itp.” (vide: Kodeks cywilny. Komentarz pod red. Prof. Gniewka, Warszawa 2012).  Za mechaniczne środki komunikacji uważa się np. samochody, trolejbusy, łodzie motorowe, ale również pojazdy szynowe (vide: wyrok Sądu Najwyższego  z 25.10.2007 r. ,III KK 270/07), choć w przypadku pojazdów szynowych istnieje już rozbieżność poglądów.

Z bliżej nieokreślonych przyczyn w piśmiennictwie wyklucza się a priori  windy, dźwigi towarowe czy  ruchome schody, wskazując, że nie mogą one poruszać się po dowolnej nawierzchni (vide: Kodeks cywilny. Komentarz pod red. Prof. Gniewka, Warszawa 2012).  Stanowisko to może budzić wątpliwości, skoro pojazd szynowy, który przecież porusza się jedynie po torach, czyli nie ma nieograniczonych możliwości poruszania się, został uznany w orzecznictwie za pojazd mechaniczny w rozumieniu art. 436 KC, to dlaczego za pojazd mechaniczny nie uznać windy czy schodów  ruchomych wyposażonych w silnik.

Zobacz: Zmiana obowiązków przedsiębiorców dot. Monitora Sądowego i Gospodarczego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA