REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność właścicieli nieruchomości komercyjnych za szkodę poniesioną przez klienta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Jeleń
Radca prawny LL.M.
Odpowiedzialność właścicieli nieruchomości
Odpowiedzialność właścicieli nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie przedsiębiorstwa, wynajem lokali, prowadzenie centrum handlowego oraz wykonywanie innego typu działalności gospodarczej wiąże się z narażeniem na ponoszenie różnych typów odpowiedzialności. Często akcentuje się odpowiedzialność administracyjnoprawną lub karnoprawną, usuwając odpowiedzialność cywilnoprawną na dalszy plan. Odpowiedzialność wynikająca z kodeksu cywilnego jest jednak równie istotna.

Podstawowa zasada odpowiedzialności cywilnej jest oparta na winie sprawcy szkody (co oznacza, że nie można przypisać komuś odpowiedzialności za wyrządzenie szkody, jeśli brak będzie winy w jego zachowaniu). Została ona unormowana w art. 415 kodeksu cywilnego (dalej: kc) i ma charakter odpowiedzialności deliktowej odszkodowawczej, co oznacza, że za szkodę odpowiada osoba, której zachowanie (działanie lub zaniechanie) było źródłem szkody. Z bezprawnym zaniechaniem mamy do czynienia wtedy, gdy dany podmiot nie wykonał określonego działania pomimo tego, że ciążył na nim konkretny obowiązek wynikający z przepisu prawa lub zasad współżycia społecznego. Z odpowiedzialnością tego typu będziemy mieć zatem do czynienia także w sytuacji, gdy np. nie dopilnujemy obowiązków informacyjnych, gdy nie zostanie zamieszczona tablica informująca o mokrej podłodze, stromych schodach, niskim stropie, wysokiej temperaturze sprzedawanego produktu, deratyzacji piwnicy, nie zostanie odśnieżony przed centrum handlowym parking, na którym ktoś się poślizgnie, itp.

REKLAMA

REKLAMA

Istotą odpowiedzialności deliktowej jest to, że sprawca szkody odpowiada jedynie za normalne (adekwatne, typowe) następstwa swojego zachowania, a nie za wszystkie możliwe skutki. Zatem  w sytuacji, gdy dojdzie do szkody lub  nawet spełnione zostaną przesłanki odpowiedzialności deliktowej należy ocenić czy wystąpił związek przyczynowo-skutkowy między zachowaniem sprawcy a wszystkimi powstałymi następstwami (szkodą w pełnym wymiarze). Przykładowo – nawet, gdy dojdzie do wypadku w centrum handlowym i uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego, nie musi to oznaczać, że za wypadek odpowiedzialny jest właściciel obiektu. Związek przyczynowy jest także elementem szczególnie istotnym z punktu widzenia ustalenia procentowego uszczerbku na zdrowiu a w konsekwencji wysokości odszkodowania (zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę), które będzie musiał zapłacić sprawca.

Zobacz: Używanie dotychczasowej firmy przez nabywcę przedsiębiorstwa

Poza odpowiedzialnością za czyny własne prowadzący działalność gospodarczą może odpowiadać za czyny cudze lub z tytułu wykorzystania w przedsiębiorstwie sił przyrody. Szczególnym rodzajem odpowiedzialności za cudze czyny jest odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez osobę, której powierzono (na podstawie umowy lub w sposób dorozumiany) wykonanie określonej czynności (np. zlecono firmie sprzątającej dbanie o czystość posadzek). Przesłanką odpowiedzialności powierzającego jest wina w wyborze, a więc niezachowanie należytej staranności czy też niedbalstwo. Kwestią sporną w doktrynie jest to czy powierzenie czynności przedsiębiorstwu trudniącemu się wykonywaniem danych czynności (np. profesjonalnej firmie sprzątającej) wyłącza odpowiedzialność powierzającego czy tylko przerzuca ciężar dowodu (udowodnienie winy w wyborze wówczas leży w gestii poszkodowanego).

REKLAMA

Jeszcze innym rodzajem odpowiedzialności jest odpowiedzialność na zasadzie ryzyka za szkodę wyrządzoną przez przedsiębiorstwo wprawiane w ruch za pomocą sił przyrody (np. przy wykorzystaniu energii elektrycznej, atomowej, paliw płynnych, pary, gazu, art. 435 KC) lub przez mechaniczny środek komunikacji poruszany za pomocą sił przyrody  (art. 436 KC). Odpowiedzialność określona w art. 435  KC  wynika z samego faktu prowadzenia działalności za pomocą sił przyrody, nawet jeżeli szkoda nie została przez przedsiębiorcę zawiniona czy przedsiębiorca nie popełnił czynu bezprawnego, wystarczy, że poszkodowany znalazł się w strefie oddziaływania jego przedsiębiorstwa, chyba że do szkody doszło wyłącznie z winy poszkodowanego albo osoby trzeciej, za którą przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności albo na skutek działania siły wyższej.  Podobnie jest z  odpowiedzialnością na zasadzie art. 436 KC – wystarczy samo posiadanie mechanicznego środka komunikacji poruszanego za pomocą sił przyrody.  Często spornym pozostaje, czy   na zasadzie ryzyka wskazanej przez ustawodawcę w art. 435 i 436 KC odpowiedzialność ponoszą właściciele obiektów, w których znajdują się windy, dźwigi towarowe oraz ruchome schody czy trawelatory, które przecież poruszają się dzięki siłom przyrody oraz służą komunikacji, a które są często miejscem rozmaitych kontuzji klientów np. centrów handlowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zasiłek macierzyński dla samozatrudnionych


Z pewnością należy stwierdzić, że nie sposób przypisać właścicielom odpowiedzialności na zasadzie art. 435 KC. Odpowiedzialność przewidziana w tym przepisie reguluje bowiem sytuacje, w których przedsiębiorstwo jest "wprawiane w ruch za pomocą sił przyrody", a nie jedynie używa urządzeń wykorzystujących te siły (czyli np. windy) oraz że szkoda ma być wyrządzona "przez ruch przedsiębiorstwa”, zaś ruchem przedsiębiorstwa nie jest ruch schodów ruchomych.  Wykorzystanie sił przyrody musi być dla przedsiębiorstwa warunkiem jego podstawowej działalności, a nie tylko być do tego pomocne.  

Sporna może natomiast okazać się odpowiedzialność na zasadzie art. 436 KC.  Jak bowiem wskazuje się w  piśmiennictwie „mechanicznym środkiem komunikacji jest pojazd wyposażony we własne urządzenie napędowe (silnik), wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody, zdolny do samodzielnego poruszania się, służący komunikacji, a więc utrzymywaniu łączności między osobami, transportu towaru i ludzi, rekreacji itp.” (vide: Kodeks cywilny. Komentarz pod red. Prof. Gniewka, Warszawa 2012).  Za mechaniczne środki komunikacji uważa się np. samochody, trolejbusy, łodzie motorowe, ale również pojazdy szynowe (vide: wyrok Sądu Najwyższego  z 25.10.2007 r. ,III KK 270/07), choć w przypadku pojazdów szynowych istnieje już rozbieżność poglądów.

Z bliżej nieokreślonych przyczyn w piśmiennictwie wyklucza się a priori  windy, dźwigi towarowe czy  ruchome schody, wskazując, że nie mogą one poruszać się po dowolnej nawierzchni (vide: Kodeks cywilny. Komentarz pod red. Prof. Gniewka, Warszawa 2012).  Stanowisko to może budzić wątpliwości, skoro pojazd szynowy, który przecież porusza się jedynie po torach, czyli nie ma nieograniczonych możliwości poruszania się, został uznany w orzecznictwie za pojazd mechaniczny w rozumieniu art. 436 KC, to dlaczego za pojazd mechaniczny nie uznać windy czy schodów  ruchomych wyposażonych w silnik.

Zobacz: Zmiana obowiązków przedsiębiorców dot. Monitora Sądowego i Gospodarczego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA