REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2016 r. koniec z obowiązkiem meldunkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Obowiązek meldunkowy
Obowiązek meldunkowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016r. zniknie obowiązek meldunkowy. Zmiana zostanie wprowadzona nowelizacją ustawy o ewidencji ludności, wobec czego gminy nie będą już prowadziły rejestrów stałych mieszkańców. Obywatel dokonując meldunku w urzędzie gminy może już jednocześnie składać dokumenty o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania. Jednakże wprowadzenie takich zmian może znacznie utrudnić przeprowadzenie wyborów powszechnych.

W myśl nowelizacji ustawy o ewidencji ludności już od stycznia 2013r. obywatele nie muszą meldować się w związku z pobytem czasowym nie przekraczającym 3 miesięcy. Korzystają na tym turyści  i wczasowicze, którzy nie muszą już meldować się u właścicieli ośrodków wczasowych. Dodatkowo wydłużony został termin na zgłoszenie meldunku do 30 dni oraz nie ma konieczności podawania informacji o wykształceniu i odbyciu służby wojskowej. Zniesione zostały sankcje karne dla obywateli polskich i Unii Europejskiej za niedopełnienie obowiązku meldunkowego, a przy składaniu dokumentów o zameldowanie można przedłożyć jednocześnie dokumenty o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania bez konieczności dokonywania tego w poprzednim urzędzie gminy. Wprowadzono również możliwość zgłoszenia miejsca zamieszkania drogą internetową bądź przez pełnomocnika. Warunkiem skorzystania z pierwszej możliwości będzie wymóg posiadania podpisu cyfrowego. Urząd gminy dokona rejestracji niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia, maksymalnie w ciągu dwóch dni roboczych. Skutkiem takiej rejestracji jest natychmiastowe wyrejestrowania z poprzedniego miejsca zamieszkania.

REKLAMA

Zmiany od stycznia 2016 r.

Od 1 stycznia 2016r. zniknie obowiązek meldunkowy, przez co urzędy gmin nie będą zobowiązane do prowadzenia rejestrów stałych mieszkańców. Będzie natomiast dokonywana rejestracja, która znacznie uprości procedurę związaną z meldunkiem w lokalu, ponieważ nie będzie konieczności przedstawiania stanu prawnego lokalu, w którym będzie dokonana rejestracja. Nowelizacja zakłada wprowadzenie „podstawowego miejsca zamieszkania”, czyli miejsca w którym dana osoba spędza czas wolny od pracy oraz tam, gdzie koncentrują się jej więzi osobiste. Ustawa wprowadza znaczne udogodnienie dla osób pracujących lub uczących się poza miastem rodzinnym, bowiem możliwe będzie zgłoszenie dodatkowego miejsca zamieszkania za okazaniem w urzędzie gminy dowodu osobistego lub paszportu wraz z formularzem zgłoszeniowym, w którym należy podać dane dotyczące podstawowego miejsca zamieszkania, dane nowego dodatkowego miejsca zamieszkania wraz z danymi właściciela lokalu.

Zobacz: Minimalne wynagrodzenie w 2014 roku wzrośnie o 80 zł

Od 1 stycznia 2015r. gminy będą miały dostęp do nowego elektronicznego Rejestru Dowodów Osobistych Pozwoli to na złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie bez względu na miejsce zamieszkania. Dodatkowo, od tego dnia w dowodzie osobistym nie będzie umieszczany adres zameldowania, dzięki czemu nie będzie konieczności wymiany dokumentu w przypadku zmiany tego adresu.

Problemy z rejestrem wyborców

Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności zakładająca zniesienie obowiązku meldunkowego będzie miała ogromne znaczenie przy przeprowadzaniu jakichkolwiek wyborów powszechnych. Wobec braku danych z rejestrów stałych mieszkańców wójtowie gmin będą mieli spore problemy z aktualizacją rejestru wyborców, czyli osób zamieszkałych w danej gminie, którym przysługuje czynne prawo wyborcze. Państwowa Komisja Wyborcza proponuje, aby rejestry wyborców były prowadzone przez urzędy gmin, a wpis bądź wykreślenie z niego będzie dokonywane na wniosek wyborcy. Rejestr wyborców przebywających za granicą byłby prowadzony przez konsulów. Wpis dokonywany byłby na czas określony. PKW proponuje utworzenie rejestru centralnego, do którego trafiałyby informacje z rejestrów gminnych i konsularnych, a wnioski o wpis można byłoby składać również drogą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Doba pracownicza utrudnia organizację czasu pracy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA