REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2016 r. koniec z obowiązkiem meldunkowym

Monika Pązik
Obowiązek meldunkowy
Obowiązek meldunkowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016r. zniknie obowiązek meldunkowy. Zmiana zostanie wprowadzona nowelizacją ustawy o ewidencji ludności, wobec czego gminy nie będą już prowadziły rejestrów stałych mieszkańców. Obywatel dokonując meldunku w urzędzie gminy może już jednocześnie składać dokumenty o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania. Jednakże wprowadzenie takich zmian może znacznie utrudnić przeprowadzenie wyborów powszechnych.

W myśl nowelizacji ustawy o ewidencji ludności już od stycznia 2013r. obywatele nie muszą meldować się w związku z pobytem czasowym nie przekraczającym 3 miesięcy. Korzystają na tym turyści  i wczasowicze, którzy nie muszą już meldować się u właścicieli ośrodków wczasowych. Dodatkowo wydłużony został termin na zgłoszenie meldunku do 30 dni oraz nie ma konieczności podawania informacji o wykształceniu i odbyciu służby wojskowej. Zniesione zostały sankcje karne dla obywateli polskich i Unii Europejskiej za niedopełnienie obowiązku meldunkowego, a przy składaniu dokumentów o zameldowanie można przedłożyć jednocześnie dokumenty o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania bez konieczności dokonywania tego w poprzednim urzędzie gminy. Wprowadzono również możliwość zgłoszenia miejsca zamieszkania drogą internetową bądź przez pełnomocnika. Warunkiem skorzystania z pierwszej możliwości będzie wymóg posiadania podpisu cyfrowego. Urząd gminy dokona rejestracji niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia, maksymalnie w ciągu dwóch dni roboczych. Skutkiem takiej rejestracji jest natychmiastowe wyrejestrowania z poprzedniego miejsca zamieszkania.

REKLAMA

Zmiany od stycznia 2016 r.

Od 1 stycznia 2016r. zniknie obowiązek meldunkowy, przez co urzędy gmin nie będą zobowiązane do prowadzenia rejestrów stałych mieszkańców. Będzie natomiast dokonywana rejestracja, która znacznie uprości procedurę związaną z meldunkiem w lokalu, ponieważ nie będzie konieczności przedstawiania stanu prawnego lokalu, w którym będzie dokonana rejestracja. Nowelizacja zakłada wprowadzenie „podstawowego miejsca zamieszkania”, czyli miejsca w którym dana osoba spędza czas wolny od pracy oraz tam, gdzie koncentrują się jej więzi osobiste. Ustawa wprowadza znaczne udogodnienie dla osób pracujących lub uczących się poza miastem rodzinnym, bowiem możliwe będzie zgłoszenie dodatkowego miejsca zamieszkania za okazaniem w urzędzie gminy dowodu osobistego lub paszportu wraz z formularzem zgłoszeniowym, w którym należy podać dane dotyczące podstawowego miejsca zamieszkania, dane nowego dodatkowego miejsca zamieszkania wraz z danymi właściciela lokalu.

Zobacz: Minimalne wynagrodzenie w 2014 roku wzrośnie o 80 zł

Od 1 stycznia 2015r. gminy będą miały dostęp do nowego elektronicznego Rejestru Dowodów Osobistych Pozwoli to na złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie bez względu na miejsce zamieszkania. Dodatkowo, od tego dnia w dowodzie osobistym nie będzie umieszczany adres zameldowania, dzięki czemu nie będzie konieczności wymiany dokumentu w przypadku zmiany tego adresu.

Problemy z rejestrem wyborców

Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności zakładająca zniesienie obowiązku meldunkowego będzie miała ogromne znaczenie przy przeprowadzaniu jakichkolwiek wyborów powszechnych. Wobec braku danych z rejestrów stałych mieszkańców wójtowie gmin będą mieli spore problemy z aktualizacją rejestru wyborców, czyli osób zamieszkałych w danej gminie, którym przysługuje czynne prawo wyborcze. Państwowa Komisja Wyborcza proponuje, aby rejestry wyborców były prowadzone przez urzędy gmin, a wpis bądź wykreślenie z niego będzie dokonywane na wniosek wyborcy. Rejestr wyborców przebywających za granicą byłby prowadzony przez konsulów. Wpis dokonywany byłby na czas określony. PKW proponuje utworzenie rejestru centralnego, do którego trafiałyby informacje z rejestrów gminnych i konsularnych, a wnioski o wpis można byłoby składać również drogą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Doba pracownicza utrudnia organizację czasu pracy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA