Książka kontroli przedsiębiorcy
REKLAMA
REKLAMA
Kontrola przedsiębiorcy
REKLAMA
Jeżeli wobec przedsiębiorcy ma być prowadzona kontrola, jest on zobowiązany do niezwłocznego okazania książki kontroli kontrolującemu. Przedsiębiorca może okazać również jej kopie, ale muszą być one poświadczone za zgodność z wpisem w książce kontroli. Poświadczenia o zgodności może dokonać sam przedsiębiorca.
Gdy okazanie książki kontroli jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli, przedsiębiorca może być chwilowo zwolniony z tego obowiązku. Jednak po zwrocie książki przedsiębiorca ma 3 dni robocze na jej okazanie w siedzibie organu kontroli.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Co obejmują wpisy kontrolerów?
W książce kontroli znajdują się wpisy, które są dokonywane w trakcie kontroli przez uprawnionego kontrolera. Każdy wpis charakteryzuje się pewnymi właściwościami, oznacza to, że obejmują:
1) oznaczenie organu kontroli;
2) oznaczenie upoważnienia do kontroli;
3) zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli;
4) daty podjęcia i zakończenia kontroli;
5) zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych;
6) uzasadnienie braku zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli;
7) uzasadnienie wszczęcia kontroli „na legitymację”;
8) uzasadnienie zastosowanych wyjątków od stosowania przepisów ochronnych przedsiębiorców przed niektórymi działaniami kontrolerów (patrz poniżej wskazania tych wyjątków);
9) uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli;
10) uzasadnienie czasu trwania przerwy.
Kiedy można wnieść sprzeciw od kontroli w firmie?
Wpisy przedsiębiorcy
Również przedsiębiorca ma obowiązek dokonywania wpisów w książce kontroli. Wpisy te mają na celu informowanie o wykonaniu zaleceń pokontrolnych. Wpisy mogą również dotyczyć uchylenia zaleceń pokontrolnych przez organ kontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.
Jak można się bronić podczas kontroli w firmie?
Jak prowadzić książkę kontroli?
Książka kontroli może być prowadzona zarówno w formie papierowej (zbiór dokumentów) jak i w formie elektronicznej.
Co do książki kontroli prowadzonej w formie elektronicznej, ustawodawca wprowadził domniemanie, że dane zawarte w książce kontroli prowadzonej w formie elektronicznej znajdują potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.