REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać koncesję na alkohol?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Marszałek
Jak uzyskać koncesję na alkohol / Fot. Fotolia
Jak uzyskać koncesję na alkohol / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Potocznie nazywana „koncesja na alkohol” prawidłowo nazywa się zezwoleniem i jest udzielana przedsiębiorcy, który zamierza handlować napojami alkoholowymi. Odpowiednie zezwolenie jest wydawane przez odpowiedni organ w zależności od lokalizacji sklepu.

Kto wydaje zezwolenie?

W zależności od rodzaju prowadzonej sprzedaży wyróżniamy sprzedaż detaliczną, na którą zezwolenie wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta.

REKLAMA

Sprzedaż hurtowa wymaga uzyskania zezwolenia marszałka województwa jeżeli chcemy sprzedawać napoje alkoholowe do zawartości 18 % alkoholu lub ministra właściwego do spraw gospodarki jeżeli napoje alkoholowe będą miały od 18 % zawartości alkoholu.

Przedsiębiorcy i cudzoziemcy z łatwiejszym dostępem do administracji

Rodzaje zezwoleń

Wyróżniamy trzy rodzaje zezwoleń wydawane oddzielnie na każdy rodzaj napojów alkoholowych. Zezwolenie A na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu najczęściej jest to piwo, Zezwolenie B na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 8% alkoholu podpada pod to wino, Zezwolenie C na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu są to już mocne trunki jak wódka.

Co zawiera wniosek o wydanie zezwolenia?

Wydanie zezwolenia wiąże się ze złożeniem pisemnego wniosku do organu wydającego zezwolenie. Wniosek musi zawierać : oznaczenie rodzaju zezwolenia, oznaczenie przedsiębiorcy, numer KRS lub CEIDG, przedmiot działalności gospodarczej zgodnie z numerem PKD, adres punktu sprzedaży i adres punktu składowania napojów alkoholowych. Do wniosku powinniśmy zawrzeć następujące załączniki : kserokopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym ma być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku - jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, oryginał decyzji właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającej spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży, kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj na Forum


Ile wynoszą opłaty?

REKLAMA

Za korzystanie z zezwolenia pobierane są opłaty przez gminę. Odpowiednie sumy opłat należy wpłacać na konta gmin w każdym roku kalendarzowym. Opłaty ustalone są w oparciu o ustawę z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność wynoszą odpowiednio zależnie od zawartości procentowej alkoholu w napoju: 525,00 zł za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwo, 525,00 zł za  sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 18% alkoholu, 2.100,00 zł za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu. Inne stawki opłat wynoszą dla przedsiębiorców już działających na rynku i którzy osiągaj określaną wartość sprzedaży: 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz piwa przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim, 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim, 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 % alkoholu przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 2,7 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. Dla sprzedaży hurtowej opłata wynosi 4000 zł dla napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwo oraz zawierających od 4,5 % do 18 %.

Pozostaje jeszcze kwestia przedsiębiorców, którzy nie osiągają określonej wartości sprzedaży. Wnoszą oni opłatę w wysokości określonej dla przedsiębiorców rozpoczynających sprzedaż.

Czwarta ustawa deregulacyjna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA