REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać koncesję na alkohol?

Konrad Marszałek
Jak uzyskać koncesję na alkohol / Fot. Fotolia
Jak uzyskać koncesję na alkohol / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Potocznie nazywana „koncesja na alkohol” prawidłowo nazywa się zezwoleniem i jest udzielana przedsiębiorcy, który zamierza handlować napojami alkoholowymi. Odpowiednie zezwolenie jest wydawane przez odpowiedni organ w zależności od lokalizacji sklepu.

Kto wydaje zezwolenie?

W zależności od rodzaju prowadzonej sprzedaży wyróżniamy sprzedaż detaliczną, na którą zezwolenie wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta.

REKLAMA

Sprzedaż hurtowa wymaga uzyskania zezwolenia marszałka województwa jeżeli chcemy sprzedawać napoje alkoholowe do zawartości 18 % alkoholu lub ministra właściwego do spraw gospodarki jeżeli napoje alkoholowe będą miały od 18 % zawartości alkoholu.

Przedsiębiorcy i cudzoziemcy z łatwiejszym dostępem do administracji

Rodzaje zezwoleń

Wyróżniamy trzy rodzaje zezwoleń wydawane oddzielnie na każdy rodzaj napojów alkoholowych. Zezwolenie A na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu najczęściej jest to piwo, Zezwolenie B na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 8% alkoholu podpada pod to wino, Zezwolenie C na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu są to już mocne trunki jak wódka.

Co zawiera wniosek o wydanie zezwolenia?

Wydanie zezwolenia wiąże się ze złożeniem pisemnego wniosku do organu wydającego zezwolenie. Wniosek musi zawierać : oznaczenie rodzaju zezwolenia, oznaczenie przedsiębiorcy, numer KRS lub CEIDG, przedmiot działalności gospodarczej zgodnie z numerem PKD, adres punktu sprzedaży i adres punktu składowania napojów alkoholowych. Do wniosku powinniśmy zawrzeć następujące załączniki : kserokopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym ma być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku - jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, oryginał decyzji właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającej spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży, kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj na Forum


Ile wynoszą opłaty?

REKLAMA

Za korzystanie z zezwolenia pobierane są opłaty przez gminę. Odpowiednie sumy opłat należy wpłacać na konta gmin w każdym roku kalendarzowym. Opłaty ustalone są w oparciu o ustawę z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność wynoszą odpowiednio zależnie od zawartości procentowej alkoholu w napoju: 525,00 zł za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwo, 525,00 zł za  sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 18% alkoholu, 2.100,00 zł za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu. Inne stawki opłat wynoszą dla przedsiębiorców już działających na rynku i którzy osiągaj określaną wartość sprzedaży: 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz piwa przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim, 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim, 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 % alkoholu przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 2,7 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. Dla sprzedaży hurtowej opłata wynosi 4000 zł dla napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwo oraz zawierających od 4,5 % do 18 %.

Pozostaje jeszcze kwestia przedsiębiorców, którzy nie osiągają określonej wartości sprzedaży. Wnoszą oni opłatę w wysokości określonej dla przedsiębiorców rozpoczynających sprzedaż.

Czwarta ustawa deregulacyjna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA