REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać koncesję na alkohol?

Konrad Marszałek
Jak uzyskać koncesję na alkohol / Fot. Fotolia
Jak uzyskać koncesję na alkohol / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Potocznie nazywana „koncesja na alkohol” prawidłowo nazywa się zezwoleniem i jest udzielana przedsiębiorcy, który zamierza handlować napojami alkoholowymi. Odpowiednie zezwolenie jest wydawane przez odpowiedni organ w zależności od lokalizacji sklepu.

Kto wydaje zezwolenie?

W zależności od rodzaju prowadzonej sprzedaży wyróżniamy sprzedaż detaliczną, na którą zezwolenie wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta.

REKLAMA

Sprzedaż hurtowa wymaga uzyskania zezwolenia marszałka województwa jeżeli chcemy sprzedawać napoje alkoholowe do zawartości 18 % alkoholu lub ministra właściwego do spraw gospodarki jeżeli napoje alkoholowe będą miały od 18 % zawartości alkoholu.

Przedsiębiorcy i cudzoziemcy z łatwiejszym dostępem do administracji

Rodzaje zezwoleń

Wyróżniamy trzy rodzaje zezwoleń wydawane oddzielnie na każdy rodzaj napojów alkoholowych. Zezwolenie A na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu najczęściej jest to piwo, Zezwolenie B na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 8% alkoholu podpada pod to wino, Zezwolenie C na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu są to już mocne trunki jak wódka.

Co zawiera wniosek o wydanie zezwolenia?

Wydanie zezwolenia wiąże się ze złożeniem pisemnego wniosku do organu wydającego zezwolenie. Wniosek musi zawierać : oznaczenie rodzaju zezwolenia, oznaczenie przedsiębiorcy, numer KRS lub CEIDG, przedmiot działalności gospodarczej zgodnie z numerem PKD, adres punktu sprzedaży i adres punktu składowania napojów alkoholowych. Do wniosku powinniśmy zawrzeć następujące załączniki : kserokopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym ma być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku - jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, oryginał decyzji właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającej spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży, kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj na Forum


Ile wynoszą opłaty?

REKLAMA

Za korzystanie z zezwolenia pobierane są opłaty przez gminę. Odpowiednie sumy opłat należy wpłacać na konta gmin w każdym roku kalendarzowym. Opłaty ustalone są w oparciu o ustawę z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność wynoszą odpowiednio zależnie od zawartości procentowej alkoholu w napoju: 525,00 zł za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwo, 525,00 zł za  sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 18% alkoholu, 2.100,00 zł za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu. Inne stawki opłat wynoszą dla przedsiębiorców już działających na rynku i którzy osiągaj określaną wartość sprzedaży: 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz piwa przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim, 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim, 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 % alkoholu przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 2,7 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. Dla sprzedaży hurtowej opłata wynosi 4000 zł dla napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwo oraz zawierających od 4,5 % do 18 %.

Pozostaje jeszcze kwestia przedsiębiorców, którzy nie osiągają określonej wartości sprzedaży. Wnoszą oni opłatę w wysokości określonej dla przedsiębiorców rozpoczynających sprzedaż.

Czwarta ustawa deregulacyjna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA