REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy i cudzoziemcy z łatwiejszym dostępem do administracji

REKLAMA

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o informatyzacji, która ułatwi przedsiębiorcom i cudzoziemcom kontakt z administracją państwową, w tym głównie z sądami. Zwiększy się także liczba i jakość usług internetowych.

To główne założenia znowelizowanej Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zdania publiczne z dnia 17 lutego 2005 r. oraz niektórych innych ustaw. Prezydent podpisał nowelizację Ustawy 29 stycznia 2014 r.

REKLAMA

Szybszy i łatwiejszy kontakt z administracją

Nowelizacja Ustawy o informatyzacji wprowadza szereg rozwiązań, które znacznie ułatwią kontakt z administracją publiczną, a także zwiększą możliwość korzystania z systemu ePUAP. Zostanie to osiągnięte m.in. przez:

1. Rozszerzenie listy podmiotów uprawnionych do pełnienia funkcji punktu potwierdzającego. Za zgodą ministra właściwego do spraw informatyzacji funkcję tę mogą dodatkowo pełnić banki, operator pocztowy czy instytucje kredytowe.

REKLAMA

2. Zwiększenie grona instytucji, które mogą oferować swoje usługi na ePUAP . Taką możliwość zyskały podmioty inne niż podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o informatyzacji, na podstawie porozumienia zawartego z ministrem właściwym do spraw informatyzacji.

3. Nałożenie na podmioty publiczne obowiązku posiadania elektronicznej skrzynki podawczej (ESP) spełniającej jednolite standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, oraz zapewnienia jej obsługi. Obowiązek posiadania ESP umożliwi obywatelom składanie pism w postaci elektronicznej za pośrednictwem ESP do wszystkich podmiotów właściwych do rozpatrzenia spraw określonego rodzaju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Nałożenie na organy administracji publicznej obowiązku przekazywania ministrowi właściwemu ds. informatyzacji wzorów dokumentów elektronicznych do zamieszczenia w centralnym repozytorium wzorów dokumentów wraz z opisem usługi możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu tego wzoru do zamieszczenia w katalogu usług. Organy administracji publicznej muszą również udostępniać formularze elektroniczne na ePUAP lub w innym systemie teleinformatycznym.  

5. Stworzenie bazy adresów ESP wykorzystywanych przez podmioty publiczne, co ułatwi obywatelom kontakt z administracją publiczną.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zmiany w postępowaniu administracyjnym

Nowelizacja Ustawy wprowadza również zmiany w zakresie wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

- Pisma mogą być doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli obywatel zainicjuje korespondencję elektronicznie, podpisując dokument profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym, urząd będzie musiał korespondować z nim przez internet. W myśl nowych przepisów organ administracji publicznej może zwrócić się do obywatela o wyrażenie zgody na doręczanie pism drogą elektroniczną również w innych sprawach indywidualnych załatwianych przez ten organ.

- Wprowadzona zostaje tzw. fikcja e-doręczenia dokumentów. W przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego w terminie czternastu dni od dnia przesłania pierwszego zawiadomienia o możliwości odebrania pisma, dokument uważa się za doręczony.

- Dopuszcza się stosowanie formy dokumentu elektronicznego dla określonych rodzajów czynności w postępowaniu administracyjnym tj. udzielania pełnomocnictwa procesowego, złożenia zeznań lub wyjaśnień, wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji.

- Dopuszcza się stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez zastosowanie podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem lub profilu zaufanego (skany dokumentów), o ile obywatel nie może uzyskać zaświadczenia w formie dokumentu elektronicznego.

- Wprowadzona zostanie możliwość elektronicznego wglądu w akta sprawy.

Zobacz również: Przewlekłość postępowania - jak się przed nią bronić?

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Postępowanie sądowoadministracyjne

W postępowaniu sądowoadministracyjnym wprowadzono możliwość wnoszenia przez stronę/uczestnika postępowania do sądu administracyjnego pism w formie dokumentu elektronicznego i doręczania dokumentów przez sąd administracyjny stronom drogą elektroniczną. Strony postępowania zyskały możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej (alternatywa dla dotychczasowego sposobu zapoznania się z treścią pism w sprawie, tj. osobistego stawiennictwa w siedzibie sądu). Ponadto ustawa wprowadza kompleksowe regulacje dotyczące kwestii tworzenia i doręczania dokumentów elektronicznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem ESP/podpisu elektronicznego, a także wprowadza fikcję e-doręczenia dokumentów.

Nowelizacja ustawy o informatyzacji jest kolejnym etapem budowania e-administracji, która ma efektywnie świadczyć usługi dla obywateli i przedsiębiorców. Efektem zmian wprowadzonych w drodze nowelizacji Ustawy będzie przyśpieszenie realizacji niektórych czynności w ramach prowadzonych postępowań, zaoszczędzenie czasu wcześniej poświęcanego na osobiste stawiennictwo w urzędzie oraz oszczędności finansowe dla obywatela, wynikające z załatwiania spraw drogą elektroniczną.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia z wyjątkiem:

1. przepisów ustawy o informatyzacji dotyczących udostępniania elektronicznych skrzynek podawczych spełniających kryteria określone przez ministra właściwego do spraw informatyzacji opublikowane na ePUAP, które mają wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia,

2. przepisów dotyczących zmian w ustawie – ordynacja podatkowa w zakresie możliwości doręczania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.,

3. przepisów dotyczących zmian w ustawie – prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, które mają wejść w życie po upływie 36 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zobacz też: Kto ma zdolność procesową?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: EPUAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA