REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy i cudzoziemcy z łatwiejszym dostępem do administracji

REKLAMA

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o informatyzacji, która ułatwi przedsiębiorcom i cudzoziemcom kontakt z administracją państwową, w tym głównie z sądami. Zwiększy się także liczba i jakość usług internetowych.

To główne założenia znowelizowanej Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zdania publiczne z dnia 17 lutego 2005 r. oraz niektórych innych ustaw. Prezydent podpisał nowelizację Ustawy 29 stycznia 2014 r.

REKLAMA

Szybszy i łatwiejszy kontakt z administracją

Nowelizacja Ustawy o informatyzacji wprowadza szereg rozwiązań, które znacznie ułatwią kontakt z administracją publiczną, a także zwiększą możliwość korzystania z systemu ePUAP. Zostanie to osiągnięte m.in. przez:

1. Rozszerzenie listy podmiotów uprawnionych do pełnienia funkcji punktu potwierdzającego. Za zgodą ministra właściwego do spraw informatyzacji funkcję tę mogą dodatkowo pełnić banki, operator pocztowy czy instytucje kredytowe.

REKLAMA

2. Zwiększenie grona instytucji, które mogą oferować swoje usługi na ePUAP . Taką możliwość zyskały podmioty inne niż podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o informatyzacji, na podstawie porozumienia zawartego z ministrem właściwym do spraw informatyzacji.

3. Nałożenie na podmioty publiczne obowiązku posiadania elektronicznej skrzynki podawczej (ESP) spełniającej jednolite standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, oraz zapewnienia jej obsługi. Obowiązek posiadania ESP umożliwi obywatelom składanie pism w postaci elektronicznej za pośrednictwem ESP do wszystkich podmiotów właściwych do rozpatrzenia spraw określonego rodzaju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Nałożenie na organy administracji publicznej obowiązku przekazywania ministrowi właściwemu ds. informatyzacji wzorów dokumentów elektronicznych do zamieszczenia w centralnym repozytorium wzorów dokumentów wraz z opisem usługi możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu tego wzoru do zamieszczenia w katalogu usług. Organy administracji publicznej muszą również udostępniać formularze elektroniczne na ePUAP lub w innym systemie teleinformatycznym.  

5. Stworzenie bazy adresów ESP wykorzystywanych przez podmioty publiczne, co ułatwi obywatelom kontakt z administracją publiczną.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zmiany w postępowaniu administracyjnym

Nowelizacja Ustawy wprowadza również zmiany w zakresie wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

- Pisma mogą być doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli obywatel zainicjuje korespondencję elektronicznie, podpisując dokument profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym, urząd będzie musiał korespondować z nim przez internet. W myśl nowych przepisów organ administracji publicznej może zwrócić się do obywatela o wyrażenie zgody na doręczanie pism drogą elektroniczną również w innych sprawach indywidualnych załatwianych przez ten organ.

- Wprowadzona zostaje tzw. fikcja e-doręczenia dokumentów. W przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego w terminie czternastu dni od dnia przesłania pierwszego zawiadomienia o możliwości odebrania pisma, dokument uważa się za doręczony.

- Dopuszcza się stosowanie formy dokumentu elektronicznego dla określonych rodzajów czynności w postępowaniu administracyjnym tj. udzielania pełnomocnictwa procesowego, złożenia zeznań lub wyjaśnień, wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji.

- Dopuszcza się stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez zastosowanie podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem lub profilu zaufanego (skany dokumentów), o ile obywatel nie może uzyskać zaświadczenia w formie dokumentu elektronicznego.

- Wprowadzona zostanie możliwość elektronicznego wglądu w akta sprawy.

Zobacz również: Przewlekłość postępowania - jak się przed nią bronić?

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Postępowanie sądowoadministracyjne

W postępowaniu sądowoadministracyjnym wprowadzono możliwość wnoszenia przez stronę/uczestnika postępowania do sądu administracyjnego pism w formie dokumentu elektronicznego i doręczania dokumentów przez sąd administracyjny stronom drogą elektroniczną. Strony postępowania zyskały możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej (alternatywa dla dotychczasowego sposobu zapoznania się z treścią pism w sprawie, tj. osobistego stawiennictwa w siedzibie sądu). Ponadto ustawa wprowadza kompleksowe regulacje dotyczące kwestii tworzenia i doręczania dokumentów elektronicznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem ESP/podpisu elektronicznego, a także wprowadza fikcję e-doręczenia dokumentów.

Nowelizacja ustawy o informatyzacji jest kolejnym etapem budowania e-administracji, która ma efektywnie świadczyć usługi dla obywateli i przedsiębiorców. Efektem zmian wprowadzonych w drodze nowelizacji Ustawy będzie przyśpieszenie realizacji niektórych czynności w ramach prowadzonych postępowań, zaoszczędzenie czasu wcześniej poświęcanego na osobiste stawiennictwo w urzędzie oraz oszczędności finansowe dla obywatela, wynikające z załatwiania spraw drogą elektroniczną.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia z wyjątkiem:

1. przepisów ustawy o informatyzacji dotyczących udostępniania elektronicznych skrzynek podawczych spełniających kryteria określone przez ministra właściwego do spraw informatyzacji opublikowane na ePUAP, które mają wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia,

2. przepisów dotyczących zmian w ustawie – ordynacja podatkowa w zakresie możliwości doręczania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.,

3. przepisów dotyczących zmian w ustawie – prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, które mają wejść w życie po upływie 36 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zobacz też: Kto ma zdolność procesową?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: EPUAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA