REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewlekłość postępowania - jak się przed nią bronić?

Redakcja
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przewlekłość postępowania. Przedsiębiorca, którego sprawa nie została załatwiona w terminie lub prowadzona jest w sposób przewlekły, może zmusić urząd do załatwienia spraw. W przypadku takim istnieje bowiem możliwość wniesienia zażalenia na przewlekłość postępowania lub bezczynność organu.

Przewlekłość postępowania


Wielu przedsiębiorców podczas prowadzenia swojej działalności gospodarczej boryka się z nieterminowością załatwiania spraw przez organy administracji. Często przewlekłość postępowania administracyjnego może przyczynić się do strat w majątku przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA


Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego organy administracji publicznej powinny załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ, powinny być załatwione niezwłocznie.


W kpa możemy również znaleźć termin, w jakim sprawa powinna być załatwiona. Podstawowym terminem do załatwiania spraw jest  termin jednego miesiąca. Sprawa, która dla wyjaśnienia wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, powinna być załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Wynika więc z tego, że termin załatwienia sprawy może być krótszy.


Dwumiesięczny termin na załatwienie sprawy odnosi się do spraw szczególnie skomplikowanych. Trudno jest jednak wskazać, która ze spraw jest szczególnie skomplikowana. Przyjmuje się, że chodzi tu o złożony stan faktyczny lub prawny.


W przypadku rozpatrywania sprawy w postępowaniu odwoławczym termin na załatwienie sprawy każdorazowo wynosi jeden miesiąc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Likwidacja firmy a rozliczenie podatków


Przewlekłość postępowania i bezczynność organu administracji


Bezczynność organu administracji ma miejsce w przypadku, gdy organ nie załatwił sprawy w terminie i nie podjął czynności związanych z procedowaniem.


Przewlekłość postępowania polega na prowadzeniu postępowania w sposób długotrwały, przy czym długotrwałość ta nie jest niczym uzasadniona.


Zażalenie i wezwanie do usunięcia naruszenia prawa


Przedsiębiorca, którego sprawę dotknęła przewlekłość postępowania lub bezczynność organu administracji może złożyć zażalenie lub wezwać do usunięcia naruszenia prawa.


Zażalenie wnoszone jest do organu wyższego stopnia nad organem, który rozpatruje sprawę. Organ wyższego stopnia w przypadku uznania zasadności zażalenia wyznaczy organowi dodatkowy termin do załatwienia sprawy, zarządzi wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy.


Co najważniejsze organ prowadzący postępowanie musi załatwić sprawę w terminie określonym przez organ wyższego stopnia.


W sytuacji gdy stan bezczynności lub przewlekłości postępowania dotyczy organów, wobec których brak jest organów wyższego stopnia, np. ministrów, wówczas strona zgodnie z art. 37 par. 1 może wezwać dany organ do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie to należy wnieść do organu, który dopuszcza się bezczynności lub prowadzi postępowanie w sposób przewlekły.

 
Zobacz: Obowiązkowe elementy faktury VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

REKLAMA

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

REKLAMA

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

REKLAMA