REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja firmy w CEIDG

Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Osoba zakładając własną firmę powinna zarejestrować ją w CEIDG czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jak zarejestrować firmę w CEIDG?

CEIDG


Osoba fizyczna, która chce założyć swoją własną działalność gospodarczą powinna uzupełnić i złożyć wniosek o wpis do CEIDG. Razem z wnioskiem o wpis należy złożyć oświadczenie o braku orzeczonych zakazów prowadzenia działalności gospodarczej. Oświadczenie to składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej w przypadku złożenia fałszywego oświadczenia.

REKLAMA


Wniosek o wpis do CEIDG jest jednoczesnym zgłoszeniem do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.


Zobacz: Pieniądze na założenie firmy

 


Tryby postępowania


Rejestrując działalność gospodarczą jako osoba fizyczna można wybrać jeden z poniższych trybów postępowania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo


1. Zalogowanie się do CEIDG i wypełnienie wniosku on-line i podpisanie go elektronicznie.


2. Zalogowanie się do CEIDG i przygotowanie wniosku o rejestrację on-line i podpisanie go w dowolnej gminie. Przy tym sposobie konieczne jest zapamiętanie numeru przygotowanego wniosku.


3. Nie logując się można przygotować wniosek on-line i podpisać go w dowolnej gminie, przy czym również należy zapamiętać nr wniosku.


4. Rejestrujący może również pobrać wniosek i złożyć go w gminie w formie papierowej. Gmina, w której zostanie złożony wniosek ma obowiązek przekształcić go na wniosek elektroniczny.


5. Wniosek w formie papierowej można również przesłać do wybranej gminy listem poleconym. W tym przypadku podpis pod wnioskiem musi być potwierdzony przez notariusza.


Aby móc się zalogować do CEIDG należy założyć konto podczas pierwszego logowania. Konto musi zostać aktywowane po otrzymaniu potwierdzenia mailowego na mailową skrzynkę odbiorczą logującego się.


Osoba składająca wniosek do CEIDG musi potwierdzić swoją tożsamość oraz podpisać wniosek. Składając osobiście wniosek o wpis do CEIDG organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy oraz potwierdza za pokwitowaniem przyjęcie wniosku.

 
Zobacz: Jak wpisać pełnomocnika do CEIDG?

 


Integralne części wniosku do CEIDG


Integralnymi częściami wniosku do CEIDG jest żądanie:


1. wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON)


2. zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników

REKLAMA


3. zgłoszenia płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników


4. przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.


Zobacz: Zakładam firmę - inkubatory przedsiębiorczości


Podjęcie działalności gospodarczej


Przedsiębiorca ma prawo podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku do CEIDG. Przedsiębiorca może również określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może być jednak wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku o wpis do CEIDG.


Wniosek niepoprawny


W przypadku gdy wniosek zawiera błędy system niezwłocznie poinformuje o nieprawidłowościach. Gdy wniosek został złożony do gminy i zawiera błędy, organ gminy niezwłocznie wezwie do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.

 
Zobacz: Czy wpis do CEIDG podlega dziedziczeniu?

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

REKLAMA

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA