REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany niesie czwarta ustawa deregulacyjna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola - Stężycka

REKLAMA

Czwarta ustawa deregulacyjna niesie w sobie wiele zmian dla przedsiębiorców. Niższe koszty rejestracji firmy, mniej obowiązków informacyjnych dla start-upów oraz szerszy katalog usług, jakie można świadczyć nieodpłatnie bez naliczania VATu-u – to wybrane, korzystane dla przedsiębiorców zmiany zawarte w projekcie tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej.

Komitet Rady Ministrów przyjął projekt założeń do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, która ma ułatwić wykonywanie działalności gospodarczej. Założenia obejmują zmiany w trzech obszarach: poprawy płynności finansowej przedsiębiorców oraz wsparcia inwestycji (8 zmian), ograniczenia obowiązków informacyjnych (34 zmiany), a także społecznej odpowiedzialności biznesu i usprawnienia administracji (3 zmiany). Tax Care przedstawia wybrane propozycje mające znaczenie z punktu widzenia małego przedsiębiorcy.

REKLAMA


Bez podatku przy dowozie przez pracodawcę

REKLAMA


Obecnie, w przypadku gdy pracodawca zapewnia pracownikom nieodpłatnie dojazd z domu do pracy, świadczenie takie jest opodatkowane i przedsiębiorca, jako płatnik powinien dokonać wyceny takiej usługi według stawek rynkowych. Jest też odpowiedzialny za obliczenie, pobranie i wpłatę podatku, który obciąża pracownika.


Zgodnie z projektem założeń, dowóz z domu do pracy ma być zwolniony z podatku. Zwolnienie ma obejmować dowóz do zakładu pracy transportem zbiorowym (autobusem, busem) organizowanym przez pracodawcę. Według Ministerstwa Gospodarki powinno pobudzić zachęcić to przedsiębiorców do zatrudniania osób bezrobotnych z miejscowości oddalonych od zakładu pracy i obniżenia tym samym kosztów pracy, a nawet pobudzenia działalności inwestycyjnej.


Jest to korzystna zmiana od strony pracowników, którzy nie zostaną dzięki niej obciążeni podatkiem. W opinii Tax Care jej minusem jest jednak brak równoległego dostosowania w przepisach dotyczących VAT, co może prowadzić do sytuacji, w której pracownik podatku nie zapłaci, ale pracodawca będzie zmuszony odprowadzić VAT, zatem jego skłonność do organizowania przejazdów na własny koszt wciąż będzie mocno ograniczona. Kwestia opodatkowania VAT-em usług dowożenia pracowników do pracy jest dosyć skomplikowana - przedsiębiorca musi tu rozstrzygnąć czy robi to w interesie firmy, czy też w prywatnym interesie pracownika. W pierwszym przypadku VAT-u naliczać nie trzeba, ale w drugim już tak. Pytanie, jak postąpić gdy świadczenie zaspokaja potrzeby obu stron?


Zobacz:  Łączenie własnej działalności z pracą na etacie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Niestety, zarówno orzecznictwo sądów oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok w sprawie C-258/95), jak też interpretacje organów podatkowych wskazują, że w większości sytuacji usługi transportu świadczone nieodpłatnie na rzecz pracowników podlegają opodatkowaniu VAT-em. Decyzja o wyborze środka transportu (lub lokalizacji zamieszkania) leży bowiem w gestii pracowników, a udostępnienie im dodatkowej możliwości dojazdu do pracy służy jedynie ich potrzebom osobistym.


W pewnych sytuacjach, gdy świadczone przez pracodawcę usługi transportu są jedyną możliwością dowozu pracowników do miejsca pracy, bo np. nie dociera tam komunikacja publiczna, usługa taka - w ocenie sądów i organów podatkowych - służy prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Wtedy osobiste korzyści uzyskiwane przez pracowników mają znaczenie drugorzędne w stosunku do przedsiębiorcy.

 
Zobacz: Czwarta ustawa deregulacyjna

 


Potwierdzenie zgłoszenia VAT-R dobrowolne


Kolejna proponowana zmiana odnosi się do przedsiębiorców, którzy dopiero rejestrują działalność gospodarczą i polega na obniżeniu kosztów związanych z formalnościami rejestrowymi. Obecnie przedsiębiorcy, którzy chcą zgłosić się jako podatnicy VAT muszą ponieść koszt 170 zł (samo zgłoszenie jest co prawda bezpłatne, ale potwierdzenie rejestracji jest odpłatne). Projekt ustawy deregulacyjnej zakłada likwidację tej opłaty, dzięki czemu wszystkie formalności związane z założeniem nowego biznesu stałyby się darmowe. Kwota 170 zł nie jest co prawda bardzo duża, ale obciąża przedsiębiorcę na samym początku jego drogi biznesowej, a więc w momencie, w którym nie osiąga on jeszcze dochodów, a musi ponieść określone wydatki.


Zasadność tej zmiany jest tym większa, że zgłoszenie rejestracyjne VAT-R można dziś złożyć elektronicznie wraz z wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, co oznacza, że jego przetworzenie nie nakłada na pracowników administracji znacznej pracy. Kierunek zmian jest też zbieżny z polityką propagowaną obecnie w państwach zachodnich - dążenia do ekwiwalentności pobieranych przez orany państwa opłat skarbowych do faktycznego kosztu, jaki wiąże się z wykonaniem danej czynności urzędowej. Ale uwaga! Aby proponowana regulacja znalazła realne zastosowanie w ślad za nią musi pójść zmiana praktyki kontrolerów skarbowych. Kontrola skarbowa jest zwykle jedyną okolicznością, w jakiej przedsiębiorca potrzebuje obecnie potwierdzenia dokonania rejestracji VAT-R.


Zobacz:  Kiedy umowa cywilnoprawna może być uznana za umowę o pracę


Mniej obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców


Prawo do udziału w badaniach statystycznych, a nie obowiązek - to kolejne ułatwienie dla start-upów, które znalazło się w założeniach czwartej ustawy deregulacyjnej. Projekt zakłada zwolnienie nowych przedsiębiorców przez pierwszy rok prowadzenia działalności z obowiązku przekazywania danych statystycznych. Gdyby zmiana weszła w życie w proponowanym kształcie przedsiębiorcy nie musieliby na przykład wypełniać sprawozdania o działalności gospodarczej przedsiębiorstw na druku SP 3. Propozycja ta nie objęłaby jednak tych informacji, które są wymagane prawem unijnym lub na podstawie zobowiązań międzynarodowych.


Prywatny użytek samochodu służbowego pracownika do opodatkowania ryczałtowo


Projektodawcy proponują też opodatkowanie wykorzystywania samochodów do celów prywatnych ryczałem. Podstawą jego obliczania miałaby być wielokrotność stawki kilometrowej. Takie rozwiązanie obowiązywałoby także w przypadku przejazdu z domu do pracy i z powrotem. Obecnie wypracowana jest już linia interpretacyjna, zgodnie z którą używanie samochodu firmowego na cele prywatne powinno być opodatkowane. W praktyce pojawiają się jednak wątpliwości, jak powinno być to zrobione. Nie wszystkie firmy stosują opodatkowanie w takich sytuacjach. Zmiana ta uprości przepisy i rozwieje wątpliwości przedsiębiorców, jednak głównym jej beneficjentem będzie budżet państwa, a nie osoby prowadzące własny biznes.


Nieodpłatna pomoc prawna nieopodatkowana


Obecnie nieodpłatna pomoc prawna, podobnie jak inne nieodpłatne usługi świadczone przez przedsiębiorców, podlega opodatkowaniu. Wyjątek stanowi sytuacja, w której takie nieodpłatne świadczenie ma na celu kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, czyli mieści się w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej (więcej w zachowującej swoją aktualność analizie Tax Care „Adwokaci pomogą bez VAT” z dnia 16.04.2012 r.).


Projekt przewiduje jednak rozszerzenie nieopodatkowania nieodpłatnych świadczeń dokonywanych przez prawników na rzecz osób niezamożnych, które są uprawnione do uzyskania świadczenia w ramach pomocy społecznej. W tym przypadku projektodawcy przewidują kompleksowe wyłączenie z opodatkowania - konieczność opodatkowania nie pojawiłaby się także na gruncie podatku dochodowego.


Zobacz: Czwarta ustawa deregulacyjna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA