REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wpisać pełnomocnika do CEIDG?

Jarosław Krasnodęmbski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już od ponad roku istnieje możliwość wpisania do CEIDG pełnomocnika przedsiębiorcy. Jest to dobry pomysł na obniżenie kosztów przedsiębiorcy. Jak tego dokonać i czy warto to zrobić?

Rejestr pełnomocnictw

Częścią składową systemu CEIDG jest rejestr pełnomocnictw. Możliwość wpisania pełnomocnictwa do CEIDG istnieje od 1 stycznia 2012 roku. Możliwość ta nie oznacza jednak zastąpienia normalnych, papierowych pełnomocnictw. Wpis pełnomocnika do CEIDG nie podlega żadnej opłacie.

REKLAMA

Pełnomocnik przedsiębiorcy

Pełnomocnik jest upoważniony do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, które obejmuje pełnomocnictwo. Sam wpis do CEIDG nie oznacza ustanowienia pełnomocnictwa. Musi być ono ustanowione już wcześniej, a wpis do CEIDG służ jedynie w celach informacyjnych. Wpis uwidacznia udzielone pełnomocnictwo. Wskazany wpis nie zamyka również drogi do ustanawiania innych pełnomocnictw w drodze papierowej.

Zobacz: Zawieszenie działalności na okres choroby

Jakie pełnomocnictwa mogą być wpisane do CEIDG?

Wpis o pełnomocnictwie jest możliwy dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do CEIDG. Chodzi tu więc o przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Do CEIDG mogą być wpisane pełnomocnictwa udzielone przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz prowadzący spółki cywilne. Przedsiębiorcy prowadzący działalność zarejestrowaną w KRS nie mogą tego dokonać.

Dane pełnomocnika potrzebne do wpisu

Do wpisu pełnomocnika do CEIDG potrzebne są dane pełnomocnika takie jak imię i nazwisko, firma, data urodzenia, numer PESEL lub numer KRS, numer NIP o ile jest posiadany, informacje o obywatelstwie jeśli jest posiadane oraz oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania, jak również adresu do doręczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM!

Jak dokonać wpisu pełnomocnika do CEIDG?

Przed wpisem należy sporządzić pełnomocnictwo zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego. Samo wpisanie do rejestru odbywa się elektronicznie poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1.

Zobacz: Zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej

Czy wpisanie pełnomocnictwa do CEIDG jest korzystne?

Z punktu widzenia przedsiębiorcy wpisanie pełnomocnictwa do CEIDG jest jak najbardziej korzystne. Najłatwiejsze do zauważenia jest to przy załatwianiu spraw administracyjnych. Pełnomocnik wpisany do CEIDG prowadzący sprawy administracyjne firmy nie musi każdorazowo załączać osobnego dokumentu pełnomocnictwa. Organy administracyjne z urzędu sprawdza czy pełnomocnictwo jest wykazane w CEIDG. Należy jednak pamiętać, że gdy stroną są organy podatkowe wpis pełnomocnictwa do ewidencji nie załatwia sprawy i wymagane jest załączenie tradycyjnego pełnomocnictwa.

Co więcej pełnomocnik wykazany w CEIDG może załatwiać sprawy swojego mocodawcy za pomocą platform elektronicznych

REKLAMA

Kolejną korzyścią jaką zapewnia wpis pełnomocnictwa do CEIDG jest zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Jawność CEIDG czyli również wpisu o pełnomocnictwie, poprawia stan wiedzy kontrahenta i wpływa na wzrost bezpieczeństwa transakcji.

Nie da się również pominąć faktu opłaty za każde wystawione pełnomocnictwo udzielane na piśmie. Jest to co prawda opłata skarbowa w wysokości 17 złotych, jednak przy kilku lub kilkunastu pełnomocnictwach w miesiącu koszt szybko wzrasta.

Zobacz: Czy wpis do CEIDG podlega dziedziczeniu?

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA