REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wpisać pełnomocnika do CEIDG?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Już od ponad roku istnieje możliwość wpisania do CEIDG pełnomocnika przedsiębiorcy. Jest to dobry pomysł na obniżenie kosztów przedsiębiorcy. Jak tego dokonać i czy warto to zrobić?

Rejestr pełnomocnictw


Częścią składową systemu CEIDG jest rejestr pełnomocnictw. Możliwość wpisania pełnomocnictwa do CEIDG istnieje od 1 stycznia 2012 roku. Możliwość ta nie oznacza jednak zastąpienia normalnych, papierowych pełnomocnictw. Wpis pełnomocnika do CEIDG nie podlega żadnej opłacie.

REKLAMA

REKLAMA


Pełnomocnik przedsiębiorcy


Pełnomocnik jest upoważniony do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, które obejmuje pełnomocnictwo. Sam wpis do CEIDG nie oznacza ustanowienia pełnomocnictwa. Musi być ono ustanowione już wcześniej, a wpis do CEIDG służ jedynie w celach informacyjnych. Wpis uwidacznia udzielone pełnomocnictwo. Wskazany wpis nie zamyka również drogi do ustanawiania innych pełnomocnictw w drodze papierowej.


Zobacz: Zawieszenie działalności na okres choroby


Jakie pełnomocnictwa mogą być wpisane do CEIDG?


Wpis o pełnomocnictwie jest możliwy dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do CEIDG. Chodzi tu więc o przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Do CEIDG mogą być wpisane pełnomocnictwa udzielone przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz prowadzący spółki cywilne. Przedsiębiorcy prowadzący działalność zarejestrowaną w KRS nie mogą tego dokonać.

REKLAMA


Dane pełnomocnika potrzebne do wpisu


Do wpisu pełnomocnika do CEIDG potrzebne są dane pełnomocnika takie jak imię i nazwisko, firma, data urodzenia, numer PESEL lub numer KRS, numer NIP o ile jest posiadany, informacje o obywatelstwie jeśli jest posiadane oraz oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania, jak również adresu do doręczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Podyskutuj o tym na naszym FORUM!


Jak dokonać wpisu pełnomocnika do CEIDG?


Przed wpisem należy sporządzić pełnomocnictwo zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego. Samo wpisanie do rejestru odbywa się elektronicznie poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1.


Zobacz: Zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej


Czy wpisanie pełnomocnictwa do CEIDG jest korzystne?


Z punktu widzenia przedsiębiorcy wpisanie pełnomocnictwa do CEIDG jest jak najbardziej korzystne. Najłatwiejsze do zauważenia jest to przy załatwianiu spraw administracyjnych. Pełnomocnik wpisany do CEIDG prowadzący sprawy administracyjne firmy nie musi każdorazowo załączać osobnego dokumentu pełnomocnictwa. Organy administracyjne z urzędu sprawdza czy pełnomocnictwo jest wykazane w CEIDG. Należy jednak pamiętać, że gdy stroną są organy podatkowe wpis pełnomocnictwa do ewidencji nie załatwia sprawy i wymagane jest załączenie tradycyjnego pełnomocnictwa.


Co więcej pełnomocnik wykazany w CEIDG może załatwiać sprawy swojego mocodawcy za pomocą platform elektronicznych


Kolejną korzyścią jaką zapewnia wpis pełnomocnictwa do CEIDG jest zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Jawność CEIDG czyli również wpisu o pełnomocnictwie, poprawia stan wiedzy kontrahenta i wpływa na wzrost bezpieczeństwa transakcji.


Nie da się również pominąć faktu opłaty za każde wystawione pełnomocnictwo udzielane na piśmie. Jest to co prawda opłata skarbowa w wysokości 17 złotych, jednak przy kilku lub kilkunastu pełnomocnictwach w miesiącu koszt szybko wzrasta.


Zobacz: Czy wpis do CEIDG podlega dziedziczeniu?

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA