REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skorzystać z elektronicznego postępowania upominawczego (EPU)

Za datę wniesienia pisma do sądu uznaje się datę wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego.
Za datę wniesienia pisma do sądu uznaje się datę wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 roku do polskiej procedury cywilnej ustawodawca wprowadził nowe, rewolucyjne postępowanie cywilne, które w całości odbywa się drogą elektroniczną. Zmiany te mają przyczynić się do sprawniejszego i szybszego rozpoznawania spraw związanych z dochodzeniem roszczeń pieniężnych jak również zmniejszenia kosztów z tym związanych.

Fakultatywność EPU

Elektroniczne postępowanie upominawcze jest postępowaniem fakultatywnym. Rozumieć przez to należy, że jedynie od woli powoda zależeć będzie czy taką drogę dochodzenia swych praw przed sądem wybierze.

REKLAMA

Właściwość sądu

Minister Sprawiedliwości powołał rozporządzeniem jeden sąd rejonowy wyłącznie właściwy w EPU dla spraw z całej Polski. Sądem tym jest Sąd Rejonowy w Lublinie wydział elektronicznego postępowania upominawczego. Drugą instancją jest Sąd Okręgowy w Lublinie, który również elektronicznie rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń sądu pierwszej instancji.

Strony

Przedmiotem spraw rozpoznawanych w EPU mogą być wszelkie roszczenia pieniężne, bez względu na ich wartość i tytuł prawny. Stornami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne (przedsiębiorcy) oraz inne jednostki organizacyjne.

Sposób wniesienia pozwu

REKLAMA

Powód wnosi do sądu pozew bądź inne pisma procesowe wyłącznie w postaci elektronicznej. Aby to uczynić musi zalogować się na stronie sądu elektronicznego (https://www.e-sad.gov.pl/default.aspx) podając niezbędne dane i w ten sposób założyć konto. Kolejnym niezbędnym elementem jest wygenerowanie przez system teleinformatyczny podpisu elektronicznego. Jest to podpis, którym powód będzie posługiwać się we wszystkich sprawach wnoszonych w EPU. Pamiętajmy, że jest to podpis utworzony dla potrzeb postępowania przed sądem elektronicznym i w żadnym razie nie możemy go mylić z „bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu”, który uregulowany został w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

Powód w pozwie musi przedstawić stan faktyczny sprawy oraz dowody na jego potwierdzenie. Powód nie dołącza do pozwu żadnych załączników. Wysyła do sądu „e-mail”, w którym opisuje stan faktyczny sprawy i na jego podstawie otrzymuje orzeczenia w postaci nakazu zapłaty a po nadaniu mu klauzuli wykonalności kieruje wniosek o wszczęcie egzekucji do komornika. Klauzulę wykonalności sąd nadaje z urzędu po uprawomocnieniu się nakazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniesienie pozwu musi jednak nastąpić po uiszczeniu opłaty sądowej. Brak opłaty nie wywoła żadnych skutków prawnych jakie ustawa wiąże z wniesieniem pozwu i sprawę sąd pozostawi bez nadania jej biegu a co więcej nie wezwie z urzędu strony o uzupełnienie tego braku formalnego. Oczywiście powód nie dołącza do pozwu dowodu uiszczenia opłaty a jedynie wskazuje w pozwie w jaki sposób opłatę uiścił.

Przeczytaj również: Jak skorzystać z postępowania pojednawczego?

Opłata

Niewątpliwą zachętą do wnoszeniu pozwów w tym postępowaniu będzie relatywnie niska opłata wpisu sądowego. Wynosi ona ¼ opłaty pełnej czyli w przypadku kiedy wnosimy o zasądzenie kwoty 10 000 PLN nasza opłata wyniesie zaledwie 125 PLN. 

Pozwany w EPU

Pozwanemu, jeśli tak zdecyduje, również przysługuje możliwość prowadzenia sporu elektronicznie. Pamiętać jednak należy, że jeżeli pozwany raz wniesie pismo drogą elektroniczną to od tego momentu będzie to jego jedyna możliwość porozumiewania się z sądem. Pozwany może jednak zrezygnować z tej formy i poprzestać na tradycyjnej czyli korespondować z sądem za pośrednictwem poczty.

Nie bez znaczenia pozostaje problem doręczeń pism procesowych.

Za datę wniesienia pisma do sądu uznaje się datę wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego. Za datę dokonania przez sąd elektroniczny doręczenia pisma stronie uznaje się datę odczytania tego pisma przez stronę.

Następuje to poprzez otwarcie wiadomości przez stronę, gdyż z tą chwila system wygeneruje automatycznie potwierdzenie odbioru pisma. Inaczej jest z doręczeniem przez sąd pozwanemu nakazu zapłaty. W tym przypadku wydrukowany nakaz zapłaty wraz z pozwem sąd elektroniczny wysyła pozwanemu w sposób tradycyjny, bowiem w tej jeszcze chwili sąd nie wie jaką drogę kontaktowania się z sądem wybierze pozwany.

Polecamy serwis Spółki

REKLAMA

Jeżeli z jakichkolwiek powodów sąd elektroniczny nie będzie mógł rozpoznać sprawy w elektronicznym postępowaniu upominawczym to przekaże sprawę do sądu według właściwości ogólnej.
W każdym nakazie zapłaty sąd zamieszcza pouczenie dla pozwanego. Wynika z niego między innymi, że sąd wydał nakaz bez weryfikacji dowodów i w związku z tym pozwanemu przysługuje prawo złożenia sprzeciwu w terminie dwóch tygodni od doręczenia nakazu. Sąd poucza także o skutkach nie wniesienia sprzeciwu w zakreślonym terminie.
Ministerstwo Sprawiedliwości przewiduje, że docelowo w postępowaniu tym rozpoznawanych będzie rocznie co najmniej milion spaw.

Podstawa prawna. Postępowanie to uregulowane zostało w art. 505(28) do 505(37) Kodeksu postępowania cywilnego. W wyniku dostosowywania EPU do istniejących już przepisów prawa, odrębności elektronicznego postępowania należy poszukiwać w wielu innych przepisach k.p.c. jak i w innych ustawach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA