REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skorzystać z elektronicznego postępowania upominawczego (EPU)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Za datę wniesienia pisma do sądu uznaje się datę wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego.
Za datę wniesienia pisma do sądu uznaje się datę wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 roku do polskiej procedury cywilnej ustawodawca wprowadził nowe, rewolucyjne postępowanie cywilne, które w całości odbywa się drogą elektroniczną. Zmiany te mają przyczynić się do sprawniejszego i szybszego rozpoznawania spraw związanych z dochodzeniem roszczeń pieniężnych jak również zmniejszenia kosztów z tym związanych.

Fakultatywność EPU

Elektroniczne postępowanie upominawcze jest postępowaniem fakultatywnym. Rozumieć przez to należy, że jedynie od woli powoda zależeć będzie czy taką drogę dochodzenia swych praw przed sądem wybierze.

REKLAMA

Właściwość sądu

Minister Sprawiedliwości powołał rozporządzeniem jeden sąd rejonowy wyłącznie właściwy w EPU dla spraw z całej Polski. Sądem tym jest Sąd Rejonowy w Lublinie wydział elektronicznego postępowania upominawczego. Drugą instancją jest Sąd Okręgowy w Lublinie, który również elektronicznie rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń sądu pierwszej instancji.

Strony

Przedmiotem spraw rozpoznawanych w EPU mogą być wszelkie roszczenia pieniężne, bez względu na ich wartość i tytuł prawny. Stornami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne (przedsiębiorcy) oraz inne jednostki organizacyjne.

Sposób wniesienia pozwu

REKLAMA

Powód wnosi do sądu pozew bądź inne pisma procesowe wyłącznie w postaci elektronicznej. Aby to uczynić musi zalogować się na stronie sądu elektronicznego (https://www.e-sad.gov.pl/default.aspx) podając niezbędne dane i w ten sposób założyć konto. Kolejnym niezbędnym elementem jest wygenerowanie przez system teleinformatyczny podpisu elektronicznego. Jest to podpis, którym powód będzie posługiwać się we wszystkich sprawach wnoszonych w EPU. Pamiętajmy, że jest to podpis utworzony dla potrzeb postępowania przed sądem elektronicznym i w żadnym razie nie możemy go mylić z „bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu”, który uregulowany został w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

Powód w pozwie musi przedstawić stan faktyczny sprawy oraz dowody na jego potwierdzenie. Powód nie dołącza do pozwu żadnych załączników. Wysyła do sądu „e-mail”, w którym opisuje stan faktyczny sprawy i na jego podstawie otrzymuje orzeczenia w postaci nakazu zapłaty a po nadaniu mu klauzuli wykonalności kieruje wniosek o wszczęcie egzekucji do komornika. Klauzulę wykonalności sąd nadaje z urzędu po uprawomocnieniu się nakazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniesienie pozwu musi jednak nastąpić po uiszczeniu opłaty sądowej. Brak opłaty nie wywoła żadnych skutków prawnych jakie ustawa wiąże z wniesieniem pozwu i sprawę sąd pozostawi bez nadania jej biegu a co więcej nie wezwie z urzędu strony o uzupełnienie tego braku formalnego. Oczywiście powód nie dołącza do pozwu dowodu uiszczenia opłaty a jedynie wskazuje w pozwie w jaki sposób opłatę uiścił.

Przeczytaj również: Jak skorzystać z postępowania pojednawczego?

Opłata

Niewątpliwą zachętą do wnoszeniu pozwów w tym postępowaniu będzie relatywnie niska opłata wpisu sądowego. Wynosi ona ¼ opłaty pełnej czyli w przypadku kiedy wnosimy o zasądzenie kwoty 10 000 PLN nasza opłata wyniesie zaledwie 125 PLN. 

Pozwany w EPU

Pozwanemu, jeśli tak zdecyduje, również przysługuje możliwość prowadzenia sporu elektronicznie. Pamiętać jednak należy, że jeżeli pozwany raz wniesie pismo drogą elektroniczną to od tego momentu będzie to jego jedyna możliwość porozumiewania się z sądem. Pozwany może jednak zrezygnować z tej formy i poprzestać na tradycyjnej czyli korespondować z sądem za pośrednictwem poczty.

Nie bez znaczenia pozostaje problem doręczeń pism procesowych.

Za datę wniesienia pisma do sądu uznaje się datę wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego. Za datę dokonania przez sąd elektroniczny doręczenia pisma stronie uznaje się datę odczytania tego pisma przez stronę.

Następuje to poprzez otwarcie wiadomości przez stronę, gdyż z tą chwila system wygeneruje automatycznie potwierdzenie odbioru pisma. Inaczej jest z doręczeniem przez sąd pozwanemu nakazu zapłaty. W tym przypadku wydrukowany nakaz zapłaty wraz z pozwem sąd elektroniczny wysyła pozwanemu w sposób tradycyjny, bowiem w tej jeszcze chwili sąd nie wie jaką drogę kontaktowania się z sądem wybierze pozwany.

Polecamy serwis Spółki

REKLAMA

Jeżeli z jakichkolwiek powodów sąd elektroniczny nie będzie mógł rozpoznać sprawy w elektronicznym postępowaniu upominawczym to przekaże sprawę do sądu według właściwości ogólnej.
W każdym nakazie zapłaty sąd zamieszcza pouczenie dla pozwanego. Wynika z niego między innymi, że sąd wydał nakaz bez weryfikacji dowodów i w związku z tym pozwanemu przysługuje prawo złożenia sprzeciwu w terminie dwóch tygodni od doręczenia nakazu. Sąd poucza także o skutkach nie wniesienia sprzeciwu w zakreślonym terminie.
Ministerstwo Sprawiedliwości przewiduje, że docelowo w postępowaniu tym rozpoznawanych będzie rocznie co najmniej milion spaw.

Podstawa prawna. Postępowanie to uregulowane zostało w art. 505(28) do 505(37) Kodeksu postępowania cywilnego. W wyniku dostosowywania EPU do istniejących już przepisów prawa, odrębności elektronicznego postępowania należy poszukiwać w wielu innych przepisach k.p.c. jak i w innych ustawach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA