REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy / fot. Fotolia
Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W nowo przyjętej ustawie o prawach konsumenta zostały ujednolicone przepisy dotyczące zawierania umów z konsumentami w lokalu firmy, poza lokalem przedsiębiorstwa oraz przez internet. Co to oznacza dla klientów ? Otóż będą oni mogli odstąpić od umowy w terminie 14 dni jeżeli umowa została zawarta na odległość.

Mowa o wdrożeniu przez Polskę przepisów unijnej Dyrektywy z 25 października 2011 r.  w sprawie praw konsumentów. W związku z nową ustawą uchylona zostanie ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Dzięki temu prawa konsumentów nie będą rozproszone w wielu ustawach, jak ma to miejsce obecnie.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt regulacji o prawach konsumentów przewiduje dwie formy reklamacji: rękojmię i gwarancję. Nowa ustawa daje konsumentom prawo do uzyskania szerokiej gamy informacji związanych z podpisywaniem umów w lokalu przedsiębiorstwa, poza lokalem przedsiębiorstwa oraz przez Internet. Klient będzie musiał wyrazić zgodę na dodatkowe płatności związane z zakupem.

Potwierdzenie na piśmie umowy zawieranej przez telefon

W praktyce wielu klientów nie zdaje sobie sprawy z faktu zawarcia umowy przez telefon. Projekt ustawy przewiduje obowiązek potwierdzania treści oferty przez firmę oraz zgody konsumenta w formie pisemnej bądź za pomocą innego nośnika. Dopiero po takim potwierdzeniu będzie można uznać, że klient zawarł umowę przez telefon. Podobna procedura będzie obowiązywała także w przypadku zmiany umowy.

REKLAMA

Metody selekcji kandydatów na stanowisko sprzedawcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odstąpienie od umowy

Klient będzie mógł odstąpić od umowy w przypadku jej zawarcia poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość w terminie 14 dni. Obecnie obowiązujące przepisy dają klientowi w takim wypadku 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania powodów.

Klient będzie mógł odstąpić od umowy korzystając z jednolitego formularza, dostępnego także w formie elektronicznej.

Porozmawiaj na forum

Odpowiedzialność za jakość sprzedanej rzeczy

Projekt reguluje zasady odpowiedzialności za sprzedany produkt. Sprzedawca będzie odpowiedzialny za wady prawne i fizyczne sprzedanej rzeczy, chyba, że kupujący w chwili zawarcia umowy był świadom tych wad.

Jeżeli rzecz sprzedana będzie miała wadę, kupujący będzie mógł domagać się obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, z prawem do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.

Projekt wprowadza również zasady dochodzenia przez sprzedawców odpowiedzialności wobec przedsiębiorcy, który bezpośrednio odpowiada za wadę towaru, czyli od producentów. Odpowiedzialność ta będzie oparta na rękojmi (w terminie 2 lat od wydania rzeczy), na zasadach ogólnej odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania z Kodeksu cywilnego oraz na zasadzie regresu.

Zgodnie z wymogami Dyrektywy w sprawie praw konsumentów omawiana ustawa powinna wejść w życie nie później niż 13 czerwca 2014 r. Obecnie projekt ustawy trafi do prac w Sejmie

Pożyczki dla absolwentów zakładających firmę z odsetkami poniżej 1%

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

REKLAMA

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA

Etyka w sprzedaży bezpośredniej - standardy i wyzwania. Jak odróżnić legalny MLM od piramidy finansowej?

Sprzedaż bezpośrednia to sektor, który od dekad oferuje elastyczne możliwości pracy i rozwój osobisty. W Polsce funkcjonuje on w oparciu o jasne standardy wyznaczane przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Organizacja zrzesza firmy działające transparentnie i zgodnie z prawem, a jej celem jest ochrona zarówno konsumentów, jak i sprzedawców.

Leasing vs. wynajem: najlepszy wybór dla aut elektrycznych [Gość Infor.pl]

Elektromobilność staje się jednym z głównych kierunków rozwoju transportu w Polsce i na świecie. Dla wielu firm inwestycja w pojazdy elektryczne to jednak poważne wyzwanie finansowe, dlatego coraz częściej sięgają po zewnętrzne formy wsparcia. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? O tym w rozmowie Gość Infor.pl opowiedział Allan Wodzyński, dyrektor Biura ESG w PKO Leasing.

REKLAMA