REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa 2014 - obowiązki podatkowe na gruncie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż wysyłkowa 2014
Sprzedaż wysyłkowa 2014
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług od stycznia 2014 r. wprowadza drastyczne zmiany w zakresie zasad określania momentu powstania obowiązku podatkowego na gruncie VAT. Ma to duże znaczenie dla sprzedaży wysyłkowej, gdyż od nowego roku znika przepis szczególny dotyczący sposobu rozliczania tak zwanej sprzedaży internetowej. Obecnie, w przypadku sprzedaży wysyłkowej z płatnością za zaliczeniem pocztowym (za pobraniem) obowiązek podatkowy powstaje w dacie otrzymania zapłaty. Rok 2014 przyniesie w tym zakresie istotne zmiany.

Obowiązek podatkowy

Do tej pory obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych powstawał z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Od 2014 r. generalną granicą będzie moment dokonania dostawy lub wykonania usługi. Istotny będzie zatem nie sam fakt wydania towarów, ale dostarczenia ich odbiorcy, gdyż to w chwili dostawy powstanie obowiązek podatkowy w VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2013 r. przy sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym zastosowanie ma art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym momentem powstania obowiązku podatkowego jest moment otrzymania zapłaty, a więc otrzymanie należności od firmy kurierskiej czy poczty, pobierającej płatność od klienta. Przy czym za moment otrzymania zapłaty (przedpłaty) w obrocie bezgotówkowym uważa się datę wpływu pieniędzy na rachunek bankowy sprzedawcy. Nie ma w tym wypadku znaczenia ani termin wydania towaru kurierowi, ani data przekazania towaru przez kuriera odbiorcy.

Od stycznia przyszłego roku będzie również przy sprzedaży wysyłkowej będzie obowiązywała wspomniana wcześniej nowa zasada ogólna. Nie będzie miał już zastosowania przepis szczególny, czyli odnoszący się do momentu otrzymania zapłaty. Oznacza to, iż obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług przy sprzedaży wysyłkowej będzie powstawał w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy, bądź jeśli płatność nastąpiła wcześniej (np. zaliczka) - w momencie otrzymania zapłaty.

VAT 2014 - koniec zwolnienia od towarów używanych

REKLAMA

Śledzenie przesyłki

W przypadku wysyłki towaru z płatnością “za pobraniem” konieczne więc będzie każdorazowe ustalanie momentu powstania obowiązku podatkowego, czyli badanie, kiedy przy danej przesyłce miała miejsce dostawa towaru do odbiorcy, a więc w praktyce - przekazanie towaru przez kuriera/listonosza klientowi. Oznacza to swoiste śledzenie wędrówki przesyłki, w celu ustalenia prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, od 1 stycznia 2014 roku istotne będzie właściwe dokumentowanie transakcji również przez firmy kurierskie i pocztę, tak, aby możliwe było prawidłowe i terminowe przekazywanie dostawcy potwierdzeń odnośnie tego, kiedy dostarczono towar nabywcy. Moment ten będzie bowiem determinował powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT.

Podsumowując, od nowego roku podatnik dokonujący sprzedaży wysyłkowej będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku w okresie w którym:

  • dokonał dostawy towarów lub

otrzymał zapłatę, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru podatnik otrzymał całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek etc. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Wcześniejsze wystawianie faktur już w 2014 roku - za i przeciw

Autor: Beata Kostrzycka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA