REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności małej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
zawieszenie działalności gospodarczej
zawieszenie działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie działalności to opcja, z której może skorzystać przedsiębiorca niezatrudniający pracowników. Zawiesić działalność można na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Uwaga: nie można tego dokonać z datą wsteczną.

Zawieszenie działalności

Pamiętajmy, że nie dla każdej formy prowadzenia działalności jest to instrument dostępny. Mogą z niego skorzystać osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub członkowie spółki cywilnej czy partnerskiej (przy czym zawieszenie jest skuteczne tylko wtedy, gdy wniosek złożą wszyscy wspólnicy). Prawa do zawieszenia działalności nie mają natomiast np. osoby prowadzące jednoosobową spółkę z o.o.

REKLAMA

Co daje zawieszenie działalności? Przede wszystkim możliwość ograniczenia kosztów oraz czasu potrzebnego na formalne czynności związane z prowadzeniem firmy. Na czas zawieszenia przedsiębiorca nie musi płacić składek ZUS (chociaż trzeba pamiętać, że wiąże się to z utratą praw do ubezpieczenia zdrowotnego – warto więc w tym okresie podpisać z ZUS umowę o dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym), zaliczek na podatek dochodowy, zryczałtowanego podatku, nie musi też wypełniać deklaracji VAT.

Zawieszenie działalności gospodarczej

REKLAMA

Powodem uzasadniającym zawieszenie działalności często jest sytuacja, gdy przedsiębiorca uzyskuje mniejsze, niż zakładał, wpływy ze swojej działalności lub też sezonowość prowadzonego przez niego biznesu. To również dobre rozwiązanie w różnych życiowych sytuacjach, takich jak choroba czy wyjazd za granicę.

Trzeba przy tym pamiętać, że zawieszenie działalności nie oznacza zupełnego braku obowiązków związanych z prowadzeniem firmy – od należności, które wpłynęły po dacie zawieszenia, nadal trzeba płacić należne podatki, trzeba też liczyć się z możliwością kontroli z urzędu skarbowego (o tym, jakie prawa i obowiązki ma firma w zawieszeniu, więcej w ramce).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zawiesić działalność? Podobnie jak w przypadku zakładania działalności gospodarczej trzeba złożyć wniosek w CEIDG – na tym samym formularzu, co w przypadku zakładania lub kończenia działalności. Można to zrobić osobiście w urzędzie miasta lub gminy albo elektronicznie (tu trzeba pamiętać o potwierdzeniu tożsamości osoby składającej wniosek – za pomocą podpisu elektronicznego lub profilu e-PUAP). Oprócz tego istnieją możliwości złożenia takiego wniosku listownie lub przez pełnomocnika, z tym że związane to jest z dodatkowymi wymaganiami – np. notarialnym poświadczeniem podpisu w przypadku trybu korespondencyjnego, z opłatą za pełnomocnictwo w sytuacji, gdy pełnomocnikiem nie jest osoba należąca do najbliższej rodziny.

Przychody w czasie zawieszenia działalności


Wyjątkowy luty

Jedynym przypadkiem, gdy zawieszenie działalności może trwać krócej niż 30 dni, jest sytuacja, gdy przedsiębiorca określi we wniosku, że chce zawiesić działalność na okres lutego. Wówczas trwa ono tyle, ile dni ma luty w danym roku.

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca:

• nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów

• ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów

• ma prawo przyjmować należności i obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej

• ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie

• ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością wykonywaną przed zawieszeniem

• ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej

• może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Jak zwolnić pracownika? – poradnik krok po kroku

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA