REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wcześniejsze wystawianie faktur już w 2014 roku - za i przeciw

Subskrybuj nas na Youtube
Wystawianie faktur 2014
Wystawianie faktur 2014

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z początkiem 2014 roku obowiązywać zaczną znowelizowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Zmiany dotyczyć będą podstawowych kwestii, jak moment powstania obowiązku podatkowego czy terminy wystawiania faktur. Dlatego też już teraz warto zapoznać się z regulacjami, które wejdą w życie za kilka tygodni i szczególnie dokładnie przyjrzeć się kilku z nich.

Moment powstania obowiązku podatkowego

Od stycznia 2014 roku przestanie obowiązywać zasada, zgodnie z którą obowiązek podatkowy na gruncie VAT związany jest ściśle z datą wystawienia faktury. Obecnie w przypadku sprzedaży, która powinna być potwierdzona takim dokumentem, powstaje on z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od chwili wejścia nowych przepisów w życie, obowiązek ten będzie powstawał co do zasady z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi.

REKLAMA

Nastąpi zatem zerwanie związku między wystawieniem faktury a momentem powstania obowiązku podatkowego, w związku z czym zliberalizowane mogą zostać przepisy dotyczące terminów wystawiania faktur.

Terminy wystawiania faktur w 2014 roku

REKLAMA

Do końca 2013 roku sprzedaż dokonywana na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej obowiązkowo powinna być udokumentowana za pomocą faktur. Jak zostało już wspomniane, ogólna zasada przewiduje, iż dokument ten wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami czas, w którym faktura powinna zostać wystawiona, będzie wydłużony.

Od stycznia nadchodzącego roku fakturę wystawiać będzie można nie później niż 15. dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Co więcej, ustawodawca przewidział możliwość wystawienia faktury jeszcze przed dokonaniem sprzedaży - będzie można wystawić ją na nie więcej niż 30 dni przed dostawą lub wykonaniem usługi.

Zobacz: Import usług a faktura

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik wykonał usługę 29 października. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, faktura powinna zostać wystawiona pomiędzy 29 października a 5 listopada. Przy zastosowaniu nowych przepisów, ten sam przedsiębiorca mógłby wystawić fakturę między 29 września (30 dni przed wykonaniem usługi) a 15 listopada

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z nowym art. 106i ust. 7, podatnik ma prawo do wystawienia faktury na 30 dni przed:

  • dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi; wyjątkiem są tu dostawy i świadczenie usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (np. media) - jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy to można ją wystawić wcześniej niż na wskazane 30 dni przed;
  • otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

W związku z powyższym, jeżeli podatnik zna przyszły termin realizacji transakcji sprzedaży, który nie przekracza ustawowych 30 dni, może zafakturować transakcję wcześniej. Jakie konsekwencje niesie za sobą tak sformułowany przepis?

Zobacz: Zwrot VAT za materiały budowlane - ostatnie 3 miesiące pełnego zwrotu


Nie ma faktur zaliczkowych, ale co ze spóźnionymi dostawami?

REKLAMA

Rozwiązanie takie z pewnością przyczyni się do zmniejszenia liczby dokumentów w obrocie gospodarczym - w sytuacji otrzymania zaliczki, przedpłaty, czy różnego rodzaju zamówień, które mają być zrealizowane w ciągu 30 dni, nie będzie konieczności wystawiania faktur zaliczkowych i końcowych - wystarczy wystawienie “zwykłej” faktury. Pojawia się jednak pytanie - co jeśli w takiej sytuacji dostawa towaru lub wykonanie usługi nie nastąpi przed 30 dniami lub nie odbędzie się w ogóle?

Otóż odpowiedzi na to pytanie nie znajdziemy w przepisach nowej ustawy o VAT. Ze wspomnianego art. 106i ust. 7 jasno wynika, w jakim terminie najwcześniej może zostać wystawiona faktura. Czy w takim razie, jeżeli po 30 dniach od terminu wystawienia faktury dostawa towarów lub wykonanie usługi nie będą miały miejsca, przedsiębiorca złamie przepisy ustawy? Warto wspomnieć, iż do takich sytuacji odnosi się bezpośrednio art. 62 ust. 1 Kodeksu karnego skarbowego, zgodnie z którym “kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych”.

Zobacz: Wybór formy opodatkowania małej firmy

Trudno przewidzieć również, jak organy skarbowe będą podchodziły do sytuacji, kiedy podatnik, mimo braku dostawy lub wykonania usługi, zgodnie z przepisami odprowadzi podatek VAT od wcześniej wystawionej faktury. Czy w takim wypadku również będzie złamane prawo i na przedsiębiorcę będzie mogła zostać nałożona kara?

W związku z możliwością wcześniejszego wystawienia faktury pojawia się kolejna wątpliwość - jakie konsekwencje rodzi otrzymanie takiego dokumentu przez nabywcę? Do końca 2013 roku, w zdecydowanej większości przypadków, data odbioru faktury wiązała się bezpośrednio z prawem do odliczenia wykazanego na niej podatku VAT. Od 2014 roku podatnicy będą zmuszeni pilnować dwóch dat - otrzymania faktury oraz dokonania dostawy towarów lub świadczenia usługi, ponieważ prawo do odliczenia podatku od towarów i usług po stronie nabywcy związane jest bezpośrednio z obowiązkiem podatkowym po stronie sprzedawcy. Otrzymanie faktury przed faktyczną sprzedażą nie spowoduje zatem możliwości odliczenia podatku VAT.

Podsumowując, zmiany w zakresie podatku od towarów i usług, które wejdą w życie od początku 2014 roku budzą wiele kontrowersji. Podatników czeka zatem okres niepewności oraz oczekiwania na wydanie przez organy skarbowe interpretacji nowych przepisów oraz sposobów ich stosowania przez przedsiębiorców.

Zobacz: Czy warto być płatnikiem VAT?

Autor: Anna Hugiel Lazarowicz

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA