REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wcześniejsze wystawianie faktur już w 2014 roku - za i przeciw

Subskrybuj nas na Youtube
Wystawianie faktur 2014
Wystawianie faktur 2014

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z początkiem 2014 roku obowiązywać zaczną znowelizowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Zmiany dotyczyć będą podstawowych kwestii, jak moment powstania obowiązku podatkowego czy terminy wystawiania faktur. Dlatego też już teraz warto zapoznać się z regulacjami, które wejdą w życie za kilka tygodni i szczególnie dokładnie przyjrzeć się kilku z nich.

Moment powstania obowiązku podatkowego

Od stycznia 2014 roku przestanie obowiązywać zasada, zgodnie z którą obowiązek podatkowy na gruncie VAT związany jest ściśle z datą wystawienia faktury. Obecnie w przypadku sprzedaży, która powinna być potwierdzona takim dokumentem, powstaje on z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od chwili wejścia nowych przepisów w życie, obowiązek ten będzie powstawał co do zasady z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi.

REKLAMA

Nastąpi zatem zerwanie związku między wystawieniem faktury a momentem powstania obowiązku podatkowego, w związku z czym zliberalizowane mogą zostać przepisy dotyczące terminów wystawiania faktur.

Terminy wystawiania faktur w 2014 roku

REKLAMA

Do końca 2013 roku sprzedaż dokonywana na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej obowiązkowo powinna być udokumentowana za pomocą faktur. Jak zostało już wspomniane, ogólna zasada przewiduje, iż dokument ten wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami czas, w którym faktura powinna zostać wystawiona, będzie wydłużony.

Od stycznia nadchodzącego roku fakturę wystawiać będzie można nie później niż 15. dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Co więcej, ustawodawca przewidział możliwość wystawienia faktury jeszcze przed dokonaniem sprzedaży - będzie można wystawić ją na nie więcej niż 30 dni przed dostawą lub wykonaniem usługi.

Zobacz: Import usług a faktura

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik wykonał usługę 29 października. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, faktura powinna zostać wystawiona pomiędzy 29 października a 5 listopada. Przy zastosowaniu nowych przepisów, ten sam przedsiębiorca mógłby wystawić fakturę między 29 września (30 dni przed wykonaniem usługi) a 15 listopada

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z nowym art. 106i ust. 7, podatnik ma prawo do wystawienia faktury na 30 dni przed:

  • dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi; wyjątkiem są tu dostawy i świadczenie usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (np. media) - jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy to można ją wystawić wcześniej niż na wskazane 30 dni przed;
  • otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

W związku z powyższym, jeżeli podatnik zna przyszły termin realizacji transakcji sprzedaży, który nie przekracza ustawowych 30 dni, może zafakturować transakcję wcześniej. Jakie konsekwencje niesie za sobą tak sformułowany przepis?

Zobacz: Zwrot VAT za materiały budowlane - ostatnie 3 miesiące pełnego zwrotu


Nie ma faktur zaliczkowych, ale co ze spóźnionymi dostawami?

REKLAMA

Rozwiązanie takie z pewnością przyczyni się do zmniejszenia liczby dokumentów w obrocie gospodarczym - w sytuacji otrzymania zaliczki, przedpłaty, czy różnego rodzaju zamówień, które mają być zrealizowane w ciągu 30 dni, nie będzie konieczności wystawiania faktur zaliczkowych i końcowych - wystarczy wystawienie “zwykłej” faktury. Pojawia się jednak pytanie - co jeśli w takiej sytuacji dostawa towaru lub wykonanie usługi nie nastąpi przed 30 dniami lub nie odbędzie się w ogóle?

Otóż odpowiedzi na to pytanie nie znajdziemy w przepisach nowej ustawy o VAT. Ze wspomnianego art. 106i ust. 7 jasno wynika, w jakim terminie najwcześniej może zostać wystawiona faktura. Czy w takim razie, jeżeli po 30 dniach od terminu wystawienia faktury dostawa towarów lub wykonanie usługi nie będą miały miejsca, przedsiębiorca złamie przepisy ustawy? Warto wspomnieć, iż do takich sytuacji odnosi się bezpośrednio art. 62 ust. 1 Kodeksu karnego skarbowego, zgodnie z którym “kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych”.

Zobacz: Wybór formy opodatkowania małej firmy

Trudno przewidzieć również, jak organy skarbowe będą podchodziły do sytuacji, kiedy podatnik, mimo braku dostawy lub wykonania usługi, zgodnie z przepisami odprowadzi podatek VAT od wcześniej wystawionej faktury. Czy w takim wypadku również będzie złamane prawo i na przedsiębiorcę będzie mogła zostać nałożona kara?

W związku z możliwością wcześniejszego wystawienia faktury pojawia się kolejna wątpliwość - jakie konsekwencje rodzi otrzymanie takiego dokumentu przez nabywcę? Do końca 2013 roku, w zdecydowanej większości przypadków, data odbioru faktury wiązała się bezpośrednio z prawem do odliczenia wykazanego na niej podatku VAT. Od 2014 roku podatnicy będą zmuszeni pilnować dwóch dat - otrzymania faktury oraz dokonania dostawy towarów lub świadczenia usługi, ponieważ prawo do odliczenia podatku od towarów i usług po stronie nabywcy związane jest bezpośrednio z obowiązkiem podatkowym po stronie sprzedawcy. Otrzymanie faktury przed faktyczną sprzedażą nie spowoduje zatem możliwości odliczenia podatku VAT.

Podsumowując, zmiany w zakresie podatku od towarów i usług, które wejdą w życie od początku 2014 roku budzą wiele kontrowersji. Podatników czeka zatem okres niepewności oraz oczekiwania na wydanie przez organy skarbowe interpretacji nowych przepisów oraz sposobów ich stosowania przez przedsiębiorców.

Zobacz: Czy warto być płatnikiem VAT?

Autor: Anna Hugiel Lazarowicz

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA