REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metody selekcji kandydatów na stanowisko sprzedawcy

Agnieszka Jóźwik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie kompetencji i postawy sprzedawcy klient buduje sobie wyobrażenie o organizacji, którą ten reprezentuje. Jakimi kryteriami kierują się firmy, wybierając pracowników na to stanowisko? Jakie metody i narzędzia wykorzystają w procesie rekrutacji? Odpowiedzi na te pytania dostarczyło badanie przeprowadzone przez Instytut Rozwoju Biznesu.

Sprzedawca „ukrywa” się w organizacjach pod różnymi nazwami: doradcy, konsultanta, przedstawiciela, opiekuna klienta, agenta, specjalisty, account managera. Przeważnie jednak główne cele, jakie realizuje, są podobne: łączy firmę („producenta”) z klientem (nabywcą). Poziom jego skuteczności ma często duży wpływ na wynik finansowy firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Instytut Rozwoju Biznesu od września do listopada 2010 roku przeprowadził internetowe badanie ankietowe na temat kryteriów, metod oraz narzędzi, które stosują organizacje, rekrutując sprzedawców. Badanie było adresowane do menedżerów działów HR i specjalistów, odpowiedzialnych za proces naboru. W badaniu wzięło udział 59 firm reprezentujących m.in. sektor handlu, finansów, technologii informacyjnych, farmacji i mediów.

Narzędzia i metody

W ankiecie pytano respondentów o to, jakie metody rekrutacji na stanowiska sprzedażowe wykorzystują oraz jak przebiega ten proces. Najczęściej stosowaną metodą rekrutacyjną jest analiza CV kandydatów. To dobry punkt wyjścia do pierwszej selekcji i wybrania osób na spotkania. Jest to metoda prosta i nie zajmuje dużo czasu (o ile nie trzeba analizować dziesiątek dokumentów, ale do zawodu sprzedawcy kandydaci nie ustawiają się w długich kolejkach).

REKLAMA

Tuż po CV respondenci wskazywali jako metodę selekcji wywiad spontaniczny. Często oznacza on swobodną rozmowę - „pytam, słucham, obserwuję”. Bez wcześniej przygotowanych pytań, struktury, jednakowego dla wszystkich kandydatów procesu. Ograniczeniem tej metody jest uznaniowość, czyli brak możliwości porównania kandydatów na podstawie zobiektywizowanych wskaźników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast nieco dziwi fakt, że respondenci ankiety, jako najbardziej skuteczną ze wszystkich metod rekrutacji, wskazują wywiad ustrukturalizowany (79 proc. uznaje ją za skuteczną lub bardzo skuteczną). Jednak spośród twierdzących, że jest to metoda skuteczna, pytanych o częstotliwość korzystania z różnych narzędzi selekcyjnych, jedynie 30 proc. zadeklarowało stosowanie jej rzadko lub czasami. Można zaryzykować twierdzenie, że rekrutujący wiedzą, że powinno się tak robić, ale w praktyce selekcję prowadzą „po swojemu”.

Kolejną metodą stosowaną w rekrutacji jest assessment centre - często lub czasami sięga po nią 37 proc. badanych. Nieco mniej - po testy kompetencyjne, które są prostsze w użyciu, jednak ze względu na ściśle określony zakres badania i odzwierciedlanie wiedzy badanego, a nie jego umiejętności - nie dają tak pełnego obrazu, jak po prawidłowo przygotowanym AC. Prawie połowa respondentów ocenia jednak testy kompetencyjne jako metodę bardzo skuteczną lub skuteczną, jednocześnie stosując je rzadko lub czasami.

Raczej sporadycznie wykorzystuje się testy psychologiczne - 81 proc. badanych sięga po nie bardzo rzadko lub nigdy. Może to wynikać z trudności w ocenie jakości testów psychologicznych dostępnych na rynku, z braku wykwalifikowanej kadry do ich przeprowadzania, a także z wysokich kosztów tej metody.

Kto decyduje w procesie naboru

Wyniki ankiety wskazują, że decyzję o zatrudnieniu sprzedawcy najczęściej podejmują bezpośredni przełożeni (np. kierownicy sprzedaży). Rzadziej głównym decydentem jest menedżer wyższego szczebla (np. szef placówki lub regionu), a sporadycznie, bo zaledwie w 8 proc., decyzje rekrutacyjne podejmuje dział HR. Można więc powiedzieć, że przeważnie weryfikacji kandydatów na sprzedawców dokonują osoby bezpośrednio zainteresowane zatrudnieniem danej osoby. Tam, gdzie kandydatów do pracy jest mniej niż potrzeba, sytuacja taka może prowadzić do „spłaszczenia” selekcji, tj. pożądany kandydat na sprzedawcę wydaje się atrakcyjniejszy, niż jest w rzeczywistości.

Jakich kandydatów szukają firmy

Wyniki badania pokazały, że tylko co drugi z respondentów przy rekrutacji korzysta z profilu kompetencyjnego. Połowa prowadzi selekcję intuicyjnie, opierając się na swoim doświadczeniu. Tymczasem profil kompetencyjny jest w prostej drodze odbiciem oczekiwań organizacji wobec sprzedawcy, definiuje cele i model sprzedaży, opisuje kulturę organizacyjną firmy. Stosując profil kompetencyjny, unika się błędów w ocenie kandydata, efektywniej planuje się pierwszy okres jego wdrożenia do pracy, trafniej dobiera szkolenia. Profil ułatwia też obiektywne porównywanie między sobą kandydatów. (...)

Więcej przeczytasz w artykule "Przebadane wybieranie" (Personel i Zarządzanie

Agnieszka Jóźwik
Autorka jest trenerką, konsultantem i asesorem w Instytucie Rozwoju Biznesu oraz dyrektorem programowym w obszarze szkoleń ze sprzedaży, negocjacji i obsługi klienta.

 

 

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA