REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty

Natalia Strahl
Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty
Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty

REKLAMA

REKLAMA

Wzór użytkowy czy wynalazek? Wielu z nas stawia sobie te pytanie wybierając sposób ochrony swojego innowacyjnego rozwiązania. Rozważając „za i przeciw” dokonajmy analizy kosztów wynikających z zastrzeżeń. Ile kosztuje zgłoszenie wzoru użytkowego? Na jaki koszt należy się przygotować licząc na 10 – letni okres ochrony?

Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty

Opłata zgłoszeniowa.

Już w początkowej fazie zgłoszeniowej do Urzędu Patentowego RP należy uiścić kwotę: 

REKLAMA

  1. 550,00 zł opłata za zgłoszenie wzoru użytkowego do Urzędu Patentowego RP. W przypadku ujęcia w zgłoszeniu więcej niż dwóch wzorów użytkowych opłata podlega zwiększeniu o 50%. W sytuacji, gdy decydujemy się zgłoszenie w postaci elektronicznej, opłata za zgłoszenie wynosi 500,00 zł. Nierzadko, kwota ta jest dla początkującego przedsiębiorcy sporym obciążeniem. W takiej sytuacji Urząd Patentowy ma możliwość częściowego obniżenia opłaty. Dzieje się tak w przypadku, gdy wykażemy, że nie jesteśmy w stanie ponieść w pełnej wysokości opłaty za zgłoszenie wzoru użytkowego.
  2. 25,00 zł – jeżeli opis naszego wzoru użytkowego przekracza standardowe 20 stron, musimy ponieść obowiązkowy koszt 25,00 zł od każdej dodatkowej strony opisu, zastrzeżeń czy rysunku.
  3. 70,00 zł – opłata za publikację o udzielonym prawie ochronnym na wzór użytkowy.

Patent a wzór użytkowy cz. 1

Opłata za czas ochrony.

Niestety, pokrycie opłat zgłoszeniowych to dopiero początek wieloletniej drogi i związanych z nią kosztów. Kiedy przychodzi moment wniesienia opłat za czas ochrony naszego wzoru użytkowego, na start z kieszeni ubywa nam 250, 00 zł. Kwota ta gwarantuje ochronę na najbliższe 3 lata. Za następne musimy zapłacić jeszcze więcej, a mianowicie: 4. I 5. rok ochrony to koszt 300,00 zł, 6.,7. i 8.rok ochrony wynosi 900,00 zł a 9. i 10. to już koszt w wysokości 1100 zł. Podsumowując, 10 – letni okres ochrony naszego wzoru użytkowego wiąże się z rozsądnym kosztem 2250,00 zł, co daje nam sumę 255,00 zł rocznie, czyli 21,25 zł miesięcznie. Niewiele.


Źródło: Załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2008 r.

Patent a wzór użytkowy cz.2

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Kto i kiedy wnosi opłatę ochronną?

Dopiero po doręczeniu nam decyzji warunkowej o udzieleniu prawa ochronnego, zobowiązani jesteśmy do wniesienia opłaty za ochronę wzoru użytkowego. Co do zasady, opłata uiszczana jest przez osobę uprawnioną lub prawidłowo ustanowionego przez nią pełnomocnika. Należy pamiętać, że opłaty za dalsze okresy ochrony powinny być uiszczane z góry w ciągu jednego roku przed upływem poprzedniego okresu ochrony (nie później niż w ostatnim jego dniu). Możliwe jest również wniesienie opłaty w terminie sześciu miesięcy po upływie poprzedniego okresu ochrony, przy równoczesnym uiszczeniu opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty należnej. Uwaga, dodatkowy sześciomiesięczny termin nie podlega przywróceniu!

Gdzie i jak wnieść opłatę?

Opłatę należy wnieść na rachunek Urzędu Patentowego RP, tj. NBP O/O Warszawa: 93 1010 1010 0025 8322 3100 0000. W tytule przelewu należy wskazać numer wzoru przemysłowego, na które zostało udzielone prawo oraz okres ochrony np. za 4. i 5. rok prawa ochronnego na wzór użytkowy nr 98765. Pamiętajmy, że nie ma konieczności informowania Urzędu Patentowego RP o wniesionej opłacie.

Środki na ochronę własności intelektualnej dla firm

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA