REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Strahl
Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty
Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty

REKLAMA

REKLAMA

Wzór użytkowy czy wynalazek? Wielu z nas stawia sobie te pytanie wybierając sposób ochrony swojego innowacyjnego rozwiązania. Rozważając „za i przeciw” dokonajmy analizy kosztów wynikających z zastrzeżeń. Ile kosztuje zgłoszenie wzoru użytkowego? Na jaki koszt należy się przygotować licząc na 10 – letni okres ochrony?

Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty

Opłata zgłoszeniowa.

Już w początkowej fazie zgłoszeniowej do Urzędu Patentowego RP należy uiścić kwotę: 

REKLAMA

  1. 550,00 zł opłata za zgłoszenie wzoru użytkowego do Urzędu Patentowego RP. W przypadku ujęcia w zgłoszeniu więcej niż dwóch wzorów użytkowych opłata podlega zwiększeniu o 50%. W sytuacji, gdy decydujemy się zgłoszenie w postaci elektronicznej, opłata za zgłoszenie wynosi 500,00 zł. Nierzadko, kwota ta jest dla początkującego przedsiębiorcy sporym obciążeniem. W takiej sytuacji Urząd Patentowy ma możliwość częściowego obniżenia opłaty. Dzieje się tak w przypadku, gdy wykażemy, że nie jesteśmy w stanie ponieść w pełnej wysokości opłaty za zgłoszenie wzoru użytkowego.
  2. 25,00 zł – jeżeli opis naszego wzoru użytkowego przekracza standardowe 20 stron, musimy ponieść obowiązkowy koszt 25,00 zł od każdej dodatkowej strony opisu, zastrzeżeń czy rysunku.
  3. 70,00 zł – opłata za publikację o udzielonym prawie ochronnym na wzór użytkowy.

Patent a wzór użytkowy cz. 1

Opłata za czas ochrony.

Niestety, pokrycie opłat zgłoszeniowych to dopiero początek wieloletniej drogi i związanych z nią kosztów. Kiedy przychodzi moment wniesienia opłat za czas ochrony naszego wzoru użytkowego, na start z kieszeni ubywa nam 250, 00 zł. Kwota ta gwarantuje ochronę na najbliższe 3 lata. Za następne musimy zapłacić jeszcze więcej, a mianowicie: 4. I 5. rok ochrony to koszt 300,00 zł, 6.,7. i 8.rok ochrony wynosi 900,00 zł a 9. i 10. to już koszt w wysokości 1100 zł. Podsumowując, 10 – letni okres ochrony naszego wzoru użytkowego wiąże się z rozsądnym kosztem 2250,00 zł, co daje nam sumę 255,00 zł rocznie, czyli 21,25 zł miesięcznie. Niewiele.


Źródło: Załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2008 r.

Patent a wzór użytkowy cz.2

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Kto i kiedy wnosi opłatę ochronną?

Dopiero po doręczeniu nam decyzji warunkowej o udzieleniu prawa ochronnego, zobowiązani jesteśmy do wniesienia opłaty za ochronę wzoru użytkowego. Co do zasady, opłata uiszczana jest przez osobę uprawnioną lub prawidłowo ustanowionego przez nią pełnomocnika. Należy pamiętać, że opłaty za dalsze okresy ochrony powinny być uiszczane z góry w ciągu jednego roku przed upływem poprzedniego okresu ochrony (nie później niż w ostatnim jego dniu). Możliwe jest również wniesienie opłaty w terminie sześciu miesięcy po upływie poprzedniego okresu ochrony, przy równoczesnym uiszczeniu opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty należnej. Uwaga, dodatkowy sześciomiesięczny termin nie podlega przywróceniu!

Gdzie i jak wnieść opłatę?

Opłatę należy wnieść na rachunek Urzędu Patentowego RP, tj. NBP O/O Warszawa: 93 1010 1010 0025 8322 3100 0000. W tytule przelewu należy wskazać numer wzoru przemysłowego, na które zostało udzielone prawo oraz okres ochrony np. za 4. i 5. rok prawa ochronnego na wzór użytkowy nr 98765. Pamiętajmy, że nie ma konieczności informowania Urzędu Patentowego RP o wniesionej opłacie.

Środki na ochronę własności intelektualnej dla firm

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA