REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest koszt patentu?

Natalia Strahl
Jaki jest koszt patentu?
Jaki jest koszt patentu?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po złożeniu skomplikowanej dokumentacji naszego innowacyjnego rozwiązania, przychodzi czas na mniej przyjemne czynności dla każdego przedsiębiorcy tzn. wniesienie opłat do Urzędu Patentowego RP. Na szczęście koszt patentu nie pozbawi nas fortuny, a zapewni bezpieczeństwo i niezbędną ochronę. O jakich kwotach mowa? Kiedy, jak i gdzie dokonać opłat za ochronę naszego wynalazku?

Jaki jest koszt patentu?

Opłata wstępna - zgłoszeniowa.

Już samo zgłoszenie wynalazku do Urzędu Patentowego RP wiąże się z kosztem 550,00 zł.  W przypadku ujęcia w zgłoszeniu więcej niż dwóch wynalazków opłata podlega zwiększeniu o 50%. Kwota ta obejmuje 20 stron opisu naszego rozwiązania. Jeżeli przekroczymy ten limit, obowiązkowa suma wzrasta. Za każdą dodatkową stronę opisu, zastrzeżeń czy rysunku zobowiązani jesteśmy zapłacić 25,00 zł. Po upływie 18 miesięcy od daty pierwszeństwa uzyskania patentu, zgłoszenie wynalazku do opatentowania publikowane jest (wraz z jego opisem) przez Urząd Patentowy. Koszt publikacji to dodatkowe 90,00 zł.  

REKLAMA

REKLAMA

Jak zniwelować koszty?

Przysłowiowe „kilka” złotych możemy zaoszczędzić zgłaszając nasz wynalazek w postaci elektronicznej. Wówczas do Urzędu Patentowego wpłacamy kwotę 500,00 zł, zostawiając w naszej kieszeni 50,00 zł oszczędności. Oczywiście i tu obowiązuje zasada zwiększenia opłat o 50 % w przypadku ujęcia w zgłoszeniu więcej niż dwóch wynalazków. Istnieje również możliwość jeszcze większej redukcji kosztów. Dzieje się tak w przypadku, gdy wykażemy, że nie jesteśmy w stanie ponieść w pełnej wysokości opłaty za zgłoszenie wynalazku. W tej sytuacji Urząd Patentowy, na  wniosek, zwolni nas częściowo (opłata nie może być niższa niż 30 % opłaty należnej) od tej opłaty.

Patent a wzór użytkowy cz. 1

Opłata za czas ochrony.

Poniesione wcześniej wydatki to nie wszystko. Musimy opłacić jeszcze okres ochrony naszego wynalazku. Początkowo przygotujmy się na kwotę 480,00 zł – tyle wynosi opłata za pierwsze 3 lata ochrony.  Jednak to nie koniec inwestycji. Po upłynięciu początkowego okresu, opłata w stosunku rocznym wzrasta, a my, chcąc utrzymać ochronę, płacimy coraz więcej i więcej. I tak: za 4. rok ochrony wynalazku należy zapłacić 250,00 zł, za 10. rok 650,00 zł, natomiast 20. rok kosztować nas będzie bagatela 1550,00 zł. Reasumując, całkowity koszt samej 20 – letniej ochrony, bez dodatkowych, obowiązkowych kosztów, wyniesie nas 14.630,00 zł.  Na pierwszy rzut oka kwota przeraża niejednego z nas. Zwróćmy jednak uwagę na okres udzielonej ochrony tj. 20 lat. Po dokładnej analizie, koszt patentu wyniesie nas 731,50 zł rocznie, co wiąże się z  kosztem niecałych 70,00 zł miesięcznie. Brzmi lepiej? Zdecydowanie.

REKLAMA

                                                                                                                                                                                               Źródło: Załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2008 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto i kiedy wnosi opłatę ochronną?

Dopiero po doręczeniu nam decyzji warunkowej o udzieleniu prawa ochronnego, zobowiązani jesteśmy do wniesienia opłaty za ochronę wynalazku. Co do zasady, opłata uiszczana jest przez osobę uprawnioną lub prawidłowo ustanowionego przez nią pełnomocnika. Należy pamiętać, że opłaty za dalsze okresy ochrony powinny być uiszczane z góry w ciągu jednego roku przed upływem poprzedniego okresu ochrony (nie później niż w ostatnim jego dniu). Możliwe jest również wniesienie opłaty w terminie sześciu miesięcy po upływie poprzedniego okresu ochrony, przy równoczesnym uiszczeniu opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty należnej. Uwaga, dodatkowy sześciomiesięczny termin nie podlega przywróceniu!

Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Gdzie i jak wnieść opłatę?

Opłatę należy wnieść na rachunek Urzędu Patentowego RP, tj. NBP O/O Warszawa: 93 1010 1010 0025 8322 3100 0000. W tytule przelewu należy wskazać numer patentu oraz okres ochrony np. Za 13 rok ochrony patentu nr 345472. Pamiętajmy, że nie ma konieczności informowania Urzędu Patentowego RP o wniesionej opłacie.

Wspomniany patent gwarantuje nam ochronę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Co prawda, nikt poza nami nie może sprzedawać i produkować opatentowanego wynalazku na terenie kraju, jednak przeszkód tych pozbawieni są zagraniczni przedsiębiorcy działający na obcych rynkach. Dlatego  też warto pomyśleć o międzynarodowym zgłoszeniu patentowym.

Patent a wzór użytkowy cz. 2

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA