REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest koszt patentu?

Natalia Strahl
Jaki jest koszt patentu?
Jaki jest koszt patentu?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po złożeniu skomplikowanej dokumentacji naszego innowacyjnego rozwiązania, przychodzi czas na mniej przyjemne czynności dla każdego przedsiębiorcy tzn. wniesienie opłat do Urzędu Patentowego RP. Na szczęście koszt patentu nie pozbawi nas fortuny, a zapewni bezpieczeństwo i niezbędną ochronę. O jakich kwotach mowa? Kiedy, jak i gdzie dokonać opłat za ochronę naszego wynalazku?

Jaki jest koszt patentu?

Opłata wstępna - zgłoszeniowa.

Już samo zgłoszenie wynalazku do Urzędu Patentowego RP wiąże się z kosztem 550,00 zł.  W przypadku ujęcia w zgłoszeniu więcej niż dwóch wynalazków opłata podlega zwiększeniu o 50%. Kwota ta obejmuje 20 stron opisu naszego rozwiązania. Jeżeli przekroczymy ten limit, obowiązkowa suma wzrasta. Za każdą dodatkową stronę opisu, zastrzeżeń czy rysunku zobowiązani jesteśmy zapłacić 25,00 zł. Po upływie 18 miesięcy od daty pierwszeństwa uzyskania patentu, zgłoszenie wynalazku do opatentowania publikowane jest (wraz z jego opisem) przez Urząd Patentowy. Koszt publikacji to dodatkowe 90,00 zł.  

REKLAMA

Jak zniwelować koszty?

Przysłowiowe „kilka” złotych możemy zaoszczędzić zgłaszając nasz wynalazek w postaci elektronicznej. Wówczas do Urzędu Patentowego wpłacamy kwotę 500,00 zł, zostawiając w naszej kieszeni 50,00 zł oszczędności. Oczywiście i tu obowiązuje zasada zwiększenia opłat o 50 % w przypadku ujęcia w zgłoszeniu więcej niż dwóch wynalazków. Istnieje również możliwość jeszcze większej redukcji kosztów. Dzieje się tak w przypadku, gdy wykażemy, że nie jesteśmy w stanie ponieść w pełnej wysokości opłaty za zgłoszenie wynalazku. W tej sytuacji Urząd Patentowy, na  wniosek, zwolni nas częściowo (opłata nie może być niższa niż 30 % opłaty należnej) od tej opłaty.

Patent a wzór użytkowy cz. 1

Opłata za czas ochrony.

REKLAMA

Poniesione wcześniej wydatki to nie wszystko. Musimy opłacić jeszcze okres ochrony naszego wynalazku. Początkowo przygotujmy się na kwotę 480,00 zł – tyle wynosi opłata za pierwsze 3 lata ochrony.  Jednak to nie koniec inwestycji. Po upłynięciu początkowego okresu, opłata w stosunku rocznym wzrasta, a my, chcąc utrzymać ochronę, płacimy coraz więcej i więcej. I tak: za 4. rok ochrony wynalazku należy zapłacić 250,00 zł, za 10. rok 650,00 zł, natomiast 20. rok kosztować nas będzie bagatela 1550,00 zł. Reasumując, całkowity koszt samej 20 – letniej ochrony, bez dodatkowych, obowiązkowych kosztów, wyniesie nas 14.630,00 zł.  Na pierwszy rzut oka kwota przeraża niejednego z nas. Zwróćmy jednak uwagę na okres udzielonej ochrony tj. 20 lat. Po dokładnej analizie, koszt patentu wyniesie nas 731,50 zł rocznie, co wiąże się z  kosztem niecałych 70,00 zł miesięcznie. Brzmi lepiej? Zdecydowanie.

                                                                                                                                                                                               Źródło: Załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2008 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto i kiedy wnosi opłatę ochronną?

Dopiero po doręczeniu nam decyzji warunkowej o udzieleniu prawa ochronnego, zobowiązani jesteśmy do wniesienia opłaty za ochronę wynalazku. Co do zasady, opłata uiszczana jest przez osobę uprawnioną lub prawidłowo ustanowionego przez nią pełnomocnika. Należy pamiętać, że opłaty za dalsze okresy ochrony powinny być uiszczane z góry w ciągu jednego roku przed upływem poprzedniego okresu ochrony (nie później niż w ostatnim jego dniu). Możliwe jest również wniesienie opłaty w terminie sześciu miesięcy po upływie poprzedniego okresu ochrony, przy równoczesnym uiszczeniu opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty należnej. Uwaga, dodatkowy sześciomiesięczny termin nie podlega przywróceniu!

Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Gdzie i jak wnieść opłatę?

REKLAMA

Opłatę należy wnieść na rachunek Urzędu Patentowego RP, tj. NBP O/O Warszawa: 93 1010 1010 0025 8322 3100 0000. W tytule przelewu należy wskazać numer patentu oraz okres ochrony np. Za 13 rok ochrony patentu nr 345472. Pamiętajmy, że nie ma konieczności informowania Urzędu Patentowego RP o wniesionej opłacie.

Wspomniany patent gwarantuje nam ochronę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Co prawda, nikt poza nami nie może sprzedawać i produkować opatentowanego wynalazku na terenie kraju, jednak przeszkód tych pozbawieni są zagraniczni przedsiębiorcy działający na obcych rynkach. Dlatego  też warto pomyśleć o międzynarodowym zgłoszeniu patentowym.

Patent a wzór użytkowy cz. 2

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA