Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?
REKLAMA
REKLAMA
Warto jednak zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii, które są niezwykle istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy chcącego zgłosić wynalazek Urzędowi Patentowemu.
REKLAMA
Jedną z takich istotnych kwestii jest zagadnienie zgłaszania wynalazku, który obejmuje jeden lub więcej wynalazków połączonych ze sobą w taki sposób, że stanowią one wyraźnie jeden pomysł wynalazczy. Jest to tzw. jednolitość wynalazku.
REKLAMA
Kilka wynalazków ujętych w jednym zgłoszeniu spełnia wymóg jednolitości, pod warunkiem, że połączenie ich ze sobą opiera się na jednej lub wielu wspólnych bądź wzajemnie sobie odpowiadających cechach technicznych spośród tych, które określają zastrzegane wynalazki i decydują o wkładzie wnoszonym przez nie do stanu techniki.
W razie dokonania zgłoszenia wynalazku z naruszeniem zasady jednolitości, Urząd patentowy wezwie zgłaszającego do naprawienia błędów zgłoszeniowych. W takiej sytuacji dokonane następnie, na wezwanie Urzędu, ale oddzielne zgłoszenia wynalazków (tzw. zgłoszenia wydzielone) uważa się za dokonane w dniu zgłoszenia pierwotnego. Tak samo jest w przypadku, gdy zgłaszający złoży oddzielne zgłoszenia wynalazków bez wezwania Urzędu Patentowego, nawet wówczas gdy zgłoszenie pierwotne spełniało warunek jednolitości.
Niezależnie od tego ile wynalazków będzie zgłaszanych, warto zapoznać się z tokiem procedury po dokonanym zgłoszeniu.
Po dokonaniu owego zgłoszenia wynalazku, Urząd Patentowy w toku jego rozpatrywania może wydawać postanowienia wzywające zgłaszającego, pod rygorem umorzenia postępowania, do uzupełnienia zgłoszenia lub usunięcia, w wyznaczonym terminie, wskazanych braków i istotnych usterek. Np. W razie stwierdzenia, że zgłoszenie dokonane zostało z naruszeniem przepisu o jednolitości wynalazku, Urząd wzywa zgłaszającego do złożenia oddzielnych zgłoszeń.
REKLAMA
Jeżeli zgłoszenia wydzielone nie wpłyną w wyznaczonym terminie, uważa się, że zgłoszenie pierwotne dotyczy wynalazku określonego na pierwszym miejscu w zastrzeżeniach patentowych, a pozostałe wynalazki zostały przez zgłaszającego wycofane.
Zgłoszenie wynalazku powinno być utrzymane w stosownej tajemnicy. Warto zapoznać się, jakie uprawnienia posiada Urząd Patentowy odnoście ujawniania zgłoszonych informacji. O zgłoszeniu wynalazku Urząd dokonuje ogłoszenia.
Nie ogłasza się o zgłoszeniu, jeżeli dotyczy ono wynalazku tajnego, albo gdy przed terminem ogłoszenia wydana została decyzja ostateczna o umorzeniu postępowania albo o odmowie udzielenia patentu. W razie ustania przyczyn uzasadniających nieogłaszanie o zgłoszeniu wynalazku, Urząd Patentowy dokona ogłoszenia niezwłocznie po wszczęciu lub wznowieniu postępowania w sprawie.
Od dnia ogłoszenia o zgłoszeniu wynalazku osoby trzecie mogą zapoznać się z opisem zgłoszeniowym wynalazku. Osoby te mogą do czasu wydania decyzji w sprawie udzielenia patentu zgłaszać do Urzędu Patentowego uwagi co do istnienia okoliczności uniemożliwiających jego udzielenie. Dlatego też warto w opisie zgłoszeniowym zamieścić zmiany zastrzeżeń patentowych.
Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?
W okresie poprzedzającym ogłoszenie o zgłoszeniu wynalazku akta dotyczące tego zgłoszenia nie mogą być bez zgody zgłaszającego ujawnione ani udostępnione osobom nieuprawnionym. Urząd Patentowy może, jeżeli zgłaszający wyrazi na to zgodę w podaniu o udzielenie patentu, udostępnić osobom trzecim wyłącznie informację o dokonaniu tego zgłoszenia, ujawniając numer, datę, tytuł zgłoszenia oraz zgłaszającego.
W toku badania takiego zgłoszenia Urząd Patentowy może natomiast, bez zgody zgłaszającego, zasięgać niezbędnych opinii. Osoby uczestniczące w przygotowaniu i wydawaniu opinii są obowiązane do nieujawniania danych dotyczących zgłoszenia.
W uzasadnionych przypadkach Urząd Patentowy, sprawdzając, czy spełnione zostały ustawowe warunki wymagane do uzyskania patentu, może wezwać zgłaszającego postanowieniem do nadesłania w wyznaczonym terminie, pod rygorem umorzenia postępowania, dokumentów i wyjaśnień dotyczących tego zgłoszenia oraz do wprowadzenia określonych poprawek lub uzupełnień w dokumentacji zgłoszenia, a także do nadesłania rysunków, które nie są niezbędne do zrozumienia wynalazku, jeżeli jest to potrzebne dla należytego przedstawienia wynalazku lub konieczne z innych względów.
Tak samo jest w sytuacji, gdy po wszczęciu postępowania zgłaszający wprowadził do zgłoszenia uzupełnienia lub poprawki niezgodnie z przepisami.
Urząd Patentowy może wprowadzić poprawki w dokumentacji zgłoszenia jedynie w celu usunięcia oczywistych pomyłek i błędów językowych, a inne jedynie w skrócie opisu wynalazku.
Urząd Patentowy jest zobowiązany sporządzić dla każdego zgłoszenia wynalazku podlegającego ogłoszeniu sprawozdanie o stanie techniki, obejmujące wykaz publikacji, które będą brane pod uwagę przy ocenie zgłoszonego wynalazku. Niezwłocznie po sporządzeniu takiego sprawozdania Urząd przekazuje je zgłaszającemu.
Kiedy patent może wygasnąć lub zostać unieważniony?
Po wykonaniu wszystkich niezbędnych procedur Urząd Patentowy wydaje decyzję o udzieleniu patentu, pod warunkiem oczywiście, że zostały spełnione ustawowe warunki do jego uzyskania. Oprócz tego udzielenie patentu następuje po uiszczeniu opłaty za pierwszy okres ochrony. W razie nieuiszczenia opłaty w wyznaczonym terminie, Urząd stwierdza wygaśnięcie decyzji o udzieleniu patentu.
Udzielenie patentu stwierdza się przez wydanie dokumentu patentowego. Częścią składową dokumentu patentowego jest opis patentowy obejmujący opis wynalazku, zastrzeżenia patentowe i rysunki. Opis patentowy jest publikowany przez Urząd. Oprócz tego udzielone patenty podlegają wpisowi do rejestru patentowego.
Nie każdy wynalazek może skorzystać z ochrony. Urząd Patentowy wydaje postanowienie o odmowie przyznania uprzedniego pierwszeństwa w całości lub w części, jeżeli stwierdzi, że:
• zgłaszający nie jest uprawniony do korzystania z uprzedniego pierwszeństwa,
• zgłoszenie dokonane za granicą, na którym zgłaszający opiera swoje zastrzeżenie uprzedniego pierwszeństwa, nie jest pierwszym zgłoszeniem,
• wystawa, na której wystawienie jest podstawą zastrzeżenia uprzedniego pierwszeństwa przez zgłaszającego, nie spełnia ustawowych wymagań,
• wynalazek zgłoszony w Urzędzie Patentowym lub odpowiednia część tego wynalazku różni się od wynalazku, do którego zgłaszającemu przysługuje uprzednie pierwszeństwo,
• zgłaszający uchybił przewidzianym w ustawie terminom dla dokonania zgłoszenia albo terminowi dla złożenia dowodu pierwszeństwa lub innego dokumentu bądź oświadczenia wymaganego do uzyskania pierwszeństwa,
• zgłaszający złożył, z naruszeniem prawa, oświadczenie o korzystaniu z uprzedniego pierwszeństwa.
Jeżeli Urząd Patentowy stwierdzi, że wynalazek nie spełnia ustawowych warunków wymaganych do uzyskania patentu, wydaje decyzję o odmowie jego udzielenia. Przed wydaniem takiej decyzji jednak Urząd wyznacza zgłaszającemu termin do zajęcia stanowiska co do zebranych dowodów i materiałów mogących świadczyć o istnieniu przeszkód do uzyskania patentu.
Dowody i materiały mogą wykraczać poza wykaz objęty sprawozdaniem o stanie techniki. Tak samo jest w przypadku, gdy brak ustawowych warunków wymaganych do uzyskania patentu dotyczy tylko części zgłoszenia, a zgłaszający nie ograniczy zakresu przedmiotowego żądanej ochrony.
W sytuacji, gdy brak ustawowych warunków wymaganych do uzyskania patentu dotyczy tylko niektórych wynalazków, ujętych w jednym zgłoszeniu, a zgłaszający nie ograniczy zakresu żądanej ochrony, Urząd Patentowy w pierwszej kolejności odmawia udzielenia patentu na te wynalazki.
Po uprawomocnieniu się decyzji w tej sprawie Urząd Patentowy wydaje postanowienie wzywające zgłaszającego, pod rygorem umorzenia postępowania, do dokonania odpowiednich zmian w opisie zgłoszeniowym.
REKLAMA
REKLAMA