Kategorie

Pełnomocnictwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pełnomocnictwo dla najemcy przydaje się w kilku sytuacjach (np. gdy właściciel lokalu ma zaufanie do najemcy i wyjeżdża za granicę). Warto sporządzić pełnomocnictwo z podpisem notarialnie poświadczonym, które jest postrzegane przez wspólnoty jako znacznie bardziej wiarygodne. Pełnomocnictwo związane z głosowaniem na zebraniu wspólnoty powinno być szczególnie starannie sporządzone. Jak sformułować pełnomocnictwo dla najemcy?
Prowadzenie biznesu wiąże się ze zróżnicowanymi obowiązkami, dlatego wielu przedsiębiorców korzysta z pełnomocników – osób upoważnionych do działania w ich imieniu. Kto najczęściej korzysta z pełnomocników?
Jak przygotować i złożyć zawiadomienie o odwołaniu lub zmianie pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowej? Czy rodzaj spółki ma znaczenie? Ile trwa zmiana? Ile kosztuje?
Od 1 stycznia 2017 r. przedsiębiorcy mogą udzielać prokury łącznej niewłaściwej. Taką możliwość wprowadziła ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców.
Od 1 stycznia 2016 r. można ustanowić pełnomocnika dla nieobecnej osoby lub niemogącej prawidłowo działać firmy (np. z uwagi na brak zarządu). Natomiast od 1 lipca 2016 r. płatnik będzie mógł wyznaczyć jako pełnomocnika ogólnego biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego, którego upoważni do działania w swoim imieniu we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.
Wynagrodzenie adwokata w sprawach cywilnych w Niemczech zostało uregulowane w ustawie o wynagrodzeniu adwokatów (RVG). Oprócz tego istnieje możliwość ustalenia honorarium w umowie między klientem a adwokatem.
Nowa ordynacja podatkowa ma ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy ordynacji podatkowej, która upraszcza procedury podatkowe, m.in. poprzez wprowadzenie pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania podatnika we wszystkich sprawach podatkowych.
Prokura to szczególnego rodzaju pełnomocnictwo i podobnie jak każde pełnomocnictwo, dotyczy wyłącznie stosunków między mocodawcą, a osobami trzecimi. Posiada jednak istotne różnice co do sposobu w jaki jest udzielana, podmiotów jakie mogą być prokurentem, jej zakresu i wygaśnięcia.
W związku z napływającymi skargami związanymi z wątpliwościami co do formy dokumentu wymaganego do odbioru zwrotu nadpłaty podatku przez członka rodziny podatnika, Rzecznik Praw Obywatelskich zwróciła się do ministra finansów z prośbą o ocenę tego problemu i zajęcie stanowiska w sprawie.
Zgodnie z kodeksem cywilnym prokura jest specjalnym rodzajem pełnomocnictwa udzielanym przez przedsiębiorstwo, które podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców. Jej wygaśnięcie może być spowodowane m.in. śmiercią lub utratą zdolności do czynności prawnych prokurenta.
Wskazanie w dokumencie pełnomocnictwa daty jego sporządzenia, późniejszej od daty składania ofert nie stanowi przesłanki odrzucenia oferty. Udzielenie pełnomocnictwa (rozumianego jako umocowanie) może bowiem nastąpić także w formie ustnej, a nie tylko pisemnej. Od udzielenia pełnomocnictwa odróżnić jednak należy jego wykazanie przed zamawiającym.
Prokura jest specjalnym rodzajem pełnomocnictwa udzielanym przez wspólników spółki jawnej, które upoważnia do dokonywania czynności prawnych związanych z działalnością spółki oraz czynności sądowych. Prokura zastępuje również pełnomocnictwo procesowe i powinna zostać udzielona na piśmie pod rygorem nieważności.
Pełnomocnictwo jest udzielane do dokonania określonych w nim czynności prawnych. Wygaśnięcie pełnomocnictwa może wynikać z ustawy lub z treści samego umocowania.
W sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym, złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii powoduje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej - wynika z wydanej przez ministra finansów interpretacji ogólnej. Kiedy jest obowiązek zapłacenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa?
O ile kwestie dotyczące pełnomocnictwa i sposobu jego udzielania nie nastręczają zwykle wielu niejasności, to prokura, będąca szczególnym przypadkiem pełnomocnictwa, jest instytucją budzącą więcej wątpliwości. Jakie są różnice między pełnomocnictwem a prokurą, komu mogą zostać udzielone oraz do jakiego typu czynności prawnych? Te i inne kwestie znajdą odzwierciedlenie w niniejszym artykule.
Treść druku pełnomocnictwa oraz jego granice określa mocodawca, jednak przepisy Kodeksu Cywilnego wskazują na różne rodzaje pełnomocnictwa oraz określają podstawowe wymagania i rygory co do ich treści i formy. Żeby pełnomocnictwo było udzielone prawidłowo, należy więc odpowiednio stosować te uregulowania i mieć świadomość istnienia czterech podstawowych typów pełnomocnictwa. Co musi zawierać druk pełnomocnictwa?
Nieuiszczenie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa nie skutkuje nieprawidłowym jego wniesieniem, a jedynie brakami formalnymi. Nie warto jednak uchylać się od obowiązku zapłaty, ponieważ takie postępowanie może narazić nas na odpowiedzialność karno-skarbową w postaci grzywny. O tym kiedy, gdzie i w jakiej wysokości należy uiścić opłatę skarbową od pełnomocnictwa w poniższym artykule.
W sytuacji, gdy mocodawcą pełnomocnictwa jest osoba prawna, może wystąpić szereg kwestii i kontrowersji rzutujących na jego poprawność. O tym jakie są zasady właściwego udzielenia pełnomocnictwa przez osobę prawną decyduje przede wszystkim jej typ oraz rodzaj pełnomocnictwa. Z odrębnymi uregulowaniami w tym zakresie mamy także do czynienia w przypadku przepisów prawa pracy.
Zawarta w art. 108 Kodeksu cywilnego (dalej k.c.) zasada zakazu dokonywania przez pełnomocnika czynności prawnej z sobą samym, została przede wszystkim wprowadzona w celu ochrony interesów mocodawcy. Zakaz ten znajduje zastosowanie zarówno w sytuacji, gdy pełnomocnik jest drugą stroną umowy zawieranej w imieniu mocodawcy, jak również wtedy, gdy reprezentuje on jednocześnie obie strony czynności prawnej.
Przedsiębiorca może ustanowić pełnomocnika w postępowaniach przed organami podatkowymi. Ustanowienie pełnomocnika w tego typu procedurze nie wiąże się ze szczególnymi utrudnieniami, a może zapewnić podatnikowi wiele komfortu.
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to jawny rejestr przedsiębiorców będących osobami fizycznymi lub będących członkami spółki cywilnej. Istnieje jednak także możliwość, by w tym rejestrze ujawnić swojego pełnomocnika, co znacznie uprości procedurę korzystania z jego pomocy przed urzędem.
Powstanie e-sądu miało na celu udogodnienie i przyspieszenie postępowań sądowych i znaczne ich odformalizowanie. Pewne różnice dotyczą także pełnomocników działających w tego typu procesach.
Przedsiębiorca, który chce zarejestrować firmę w CEIDG może skorzystać z pomocy pełnomocnika. Wystarczy jedynie udzielenie odpowiedniego pełnomocnictwa bez wymaganej formy papierowej. Jak zarejestrować pełnomocnika? W jaki sposób rejestrować firmę przez pełnomocnika?
Prokura jest szczególnym rodzajem pełnomocnictwa udzielanego przez przedsiębiorców w celu wykonywania czynności związanych z prowadzoną przez nich działalnością. Prokura podlega obowiązkowi wpisu do rejestru, a dokument stwierdzający jej udzielenie podlega opłacie skarbowej.
Finalizują się prace nad zmianami w Ordynacji podatkowej. Zmiany mają ułatwić życie podatnikom, ale też stworzyć możliwość lepszego przeciwdziałania przestępstwom podatkowym. Jedną z nich jest wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych. Jakie jeszcze zmiany szykuje resort finansów?
Mocodawca może w każdym czasie wypowiedzieć pełnomocnictwo procesowe. Jednakże skutki prawne wystąpią dopiero w momencie zawiadomienia sądu o tym fakcie oraz z chwilą doręczenia zawiadomienia stronom oraz innym uczestnikom postępowania.
Pełnomocnicy przedsiębiorców mogą zarządzać wpisami swoich mocodawców online. Oznacza to, iż pełnomocnik przedsiębiorcy uwidoczniony we wpisie w CEIDG może, w zależności od udzielonego mu pełnomocnictwa, elektronicznie zgłosić zmianę we wpisie, zawiesić lub wznowić wykonywanie działalności gospodarczej oraz wykreślić wpis.
Zawód rzecznika patentowego jest mało znany w Polsce. Jest to zawód z długą tradycją i ugruntowaną pozycją w świecie. Rzecznik patentowy świadczy profesjonalną pomoc w sprawach własności przemysłowej.
Prokurent może być ustanawiany zarówno w spółkach osobowych, jak i kapitałowych. Jak jednak wygląda procedura ustanowienia prokurenta w spółce i po co spółce prokurent?
Pełnomocnik prowadzący sprawy firmy w postępowaniu administracyjnym może zaoszczędzić nie tylko czas przedsiębiorcy, ale również zapewnić profesjonalną reprezentację. Ekspert wyjaśnia, krok po kroku, czy pełnomocnik może wyręczać przedsiębiorcę w postępowaniu administracyjnym.
Umowa sprzedaży samochodu nie musi być zawarta w jednoczesnej obecności sprzedającego i kupującego. Strony mogą być reprezentowane przez pełnomocników. Aby taka umowa była skuteczna i ważna muszą być spełnione pewne warunki.
Pełnomocnictwo oznacza umocowanie do działania w cudzym imieniu oraz na jego rzecz. Istnieją różne rodzaje pełnomocnictw tj. pełnomocnictwo ogólne – upoważnienie do dokonywania wszystkich czynności prawnych; pełnomocnictwo szczegółowe – upoważnienie do określonych działań oraz pełnomocnictwo rodzajowe – upoważnienie do pewnych określonych czynności.
Przeglądając witrynę internetową Ministerstwa Gospodarki, możemy się dowiedzieć, że misją Ministerstwa jest „stworzenie najlepszych w Europie warunków prowadzenia działalności gospodarczej”. Znając polskie realia, można i należy przypuszczać, że jeszcze sporo wody w Wiśle upłynie, nim ten szczytny cel zostanie zrealizowany, niemniej jednak warto odnotować kroki, które mają nas do tego celu przybliżyć. Jednym z nich jest wprowadzenie elektronicznego rejestru przedsiębiorstw.
Podmioty prawa mogą występować w obrocie samodzielnie albo przez pełnomocników. W przypadku spółek prawa handlowego reprezentować je mogą wspólnicy, członkowie zarządu, dyrektorzy. Szczególnym jednak typem pełnomocnictwa w przypadku przedsiębiorców jest prokura. Powstaje ona przez oświadczenie woli przedsiębiorcy. Powinno mieć ono formę pisemną pod rygorem nieważności.
Mocodawcy może się wydawać mało istotne czy osoba występująca w jego imieniu przed sądem cywilnym posiada do tego odpowiednie uprawnienia. Co prawda nie zawsze pełnomocnikiem musi być adwokat czy radca prawny, jednak to w pozostałych przypadkach istnieje największe ryzyko niewłaściwego umocowania strony, które grozi nieważnością postępowania.
Wspólnicy spółek osobowych nie muszą wykonywać wszystkich czynności osobiście- część z nich mogą przekazać pełnomocnikom. Muszą jednak pamiętać o kilku kwestiach.
Coraz częściej umowy sprzedaży zawierane są za pośrednictwem Internetu. Zdarza się, że stroną takich umów są osoby małoletnie. Na co powinny zwrócić uwagę osoby zawierające umowy sprzedaży z małoletnimi? Jakie wiążą się z tym konsekwencje prawne? Czytaj w poniższym artykule.
Procedura cywilna pozwala pracownikowi reprezentować pracodawcę- nawet jeśli nie jest radcą prawnym. Wystarczy odpowiednie pełnomocnictwo i załączniki.
Pełnomocnictwo procesowe podlega możliwości wypowiedzenia. Dotyczy to pełnomocnictwa procesowego ogólnego i szczególnego.
Pełnomocnictwo dalsze, zwane tez substytucyjnym, ma charakter taki sam jak pełnomocnictwo bezpośrednie. Co do zasady jest jednak zabronione.
Pełnomocnictwo występuje w obrocie prawnym w wielu rodzajach. Jego odwołanie może nastąpić w każdym czasie.
W obrocie prawnym wyróżnia się kilka rodzajów pełnomocnictwa. Jednym z nich jest pełnomocnictwo szczególne.
Pełnomocnictwo procesowe pozwala na występowanie danemu podmiotowi przed sądem w imieniu mocodawcy. Może mieć ono charakter ogólny lub szczególny.
Pełnomocnictwo ogólne pozwala na wykonywanie praw majątkowych mocodawcy zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki.
Przedsiębiorca może działać sam lub za pośrednictwem innych osób. Osoby działające w imieniu przedsiębiorcy to pełnomocnicy. Mogą oni zastępować mocodawcę przed sądem a także dokonywać za niego czynności prawnych.
Czynności prawne mogą być dokonywane przez pełnomocnika. Kodeks cywilny rozróżnia trzy rodzaje pełnomocnictw: ogólne, rodzajowe i szczególne, zależnie od rodzaju czynności jaką ma wykonać pełnomocnik. W jakiej formie należy udzielić pełnomocnictwa, kiedy potrzebna jest szczególna forma pełnomocnictwa?
19 kwietnia 2010 zmieniły się zasady ustanawiania pełnomocnika z urzędu w postępowaniu cywilnym. Strona (uczestnik postępowania) chcący uzyskać pomoc z urzędu nie musi już uzyskać zwolnienia od kosztów sądowych – musi jedynie wykazać, że nie stać jej na opłacenie pełnomocnika z wyboru.
Zbliża się uchwalenie nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego, zmieniającego treść art. 132 kpc. Nowelizację przyjął już Sejm, po ewentualnych poprawkach Senatu i podpisie Prezydenta, ustawa wejdzie w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia.
Adwokat to zawód polegający na świadczeniu pomocy prawnej. Jednym z głównych zadań adwokatów jest zastępstwo procesowe w sprawach karnych i cywilnych.
Radca prawny to profesjonalny pełnomocnik. Jest to prawnik, który za wynagrodzeniem zastępuje strony toczących się postępowań. Radca prawny sporządza również pisma procesowe w tym pozew i apelację.