REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile firm korzysta z pomocy pełnomocników?

Prokurę należy ustanowić w formie pisemnej. Równoznaczne w skutkach z formą pisemną jest opublikowanie informacji o prokurencie w CEIDG.
Prokurę należy ustanowić w formie pisemnej. Równoznaczne w skutkach z formą pisemną jest opublikowanie informacji o prokurencie w CEIDG.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie biznesu wiąże się ze zróżnicowanymi obowiązkami, dlatego wielu przedsiębiorców korzysta z pełnomocników – osób upoważnionych do działania w ich imieniu. Kto najczęściej korzysta z pełnomocników?

Kiedy pełnomocnik jest potrzebny?

Sytuacji, w których wsparcie pełnomocnika może być niezbędne, jest wiele, najczęściej jednak jest to pomoc w prowadzeniu codziennej działalności, nieraz wymagającej znacznego zaangażowania. Część aktywności biznesowej, jak na przykład prowadzenie księgowości, wymaga też wysoce specjalistycznej wiedzy. Także tu pomocna może być profesjonalna obsługa eksperta z konkretnej dziedziny. Wreszcie, spowodowana różnymi względami nieobecność właściciela firmy może wymagać działania w jego imieniu, co pozwoli na zachowanie ciągłości i niezakłóconego nadzoru nad danym biznesem.

REKLAMA

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, obecnie na ponad 2,6 mln aktywnych przedsiębiorców wpisanych do rejestru CEIDG, 374,1 tys. ma ustanowionych 395,6 tys. pełnomocników.

– Różnica między liczbą przedsiębiorstw a liczbą pełnomocnictw wynika z faktu, że upoważnienia do działania w imieniu firmy można w różnym zakresie i obszarze udzielić więcej niż jednej osobie. Przedsiębiorcy powinni też pamiętać, że posiadanie pełnomocnika nie uniemożliwia samodzielnego działania, a jest sporym ułatwieniem w prowadzeniu firmy – mówi Marek Niedużak, podsekretarz stanu w MRPiT.

Które branże najchętniej korzystają z pełnomocników?

Wśród aktywnych przedsiębiorców mających pełnomocników wpisanych w CEIDG najwięcej jest przedstawicieli branży budowlanej, prawie 20 tys. (wznoszenie budynków, PKD 4120 – 10,6 tys. i pozostałe roboty budowlane, PKD 4339 – 9 tys.). Z takiego rozwiązania korzysta też ponad 15 tys. podmiotów zajmujących się drogowym transportem towarów (PKD 4941), 10,5 tys. fryzjerów (PKD 9602) i 9,2 tys. warsztatów samochodowych (PKD 4520). Pełnomocników ma też 7,6 tys. przedstawicieli branży gastronomicznej (PKD 5610) oraz 7,3 tys. prowadzących działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 6201).

Pełnomocnik czy prokurent?

Zarówno pełnomocnik jak i prokurent, to przedstawiciele osoby, która ich upoważniła do działania w swoim imieniu. Różnica między nimi polega na tym, że pierwszego może ustanowić każdy, a drugiego tylko przedsiębiorca. W przypadku pełnomocnictwa osoba, która go udziela, musi w swoim oświadczeniu dokładnie określić, w jakich sprawach i czynnościach pełnomocnik może ją zastępować. Natomiast zakres działania prokurenta określają przepisy kodeksu cywilnego. Udzielenie prokury i jej odwołanie musi być zgłoszone przez przedsiębiorcę do rejestru, w którym jest wpisany (CEIDG lub KRS). W przypadku pełnomocnictwa nie ma takiego obowiązku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może być pełnomocnikiem?

Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna, na przykład pracownik lub małżonek przedsiębiorcy, a także osoba prawna, na przykład biuro księgowe działające w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wyróżniamy różne rodzaje pełnomocnictw: ogólne, rodzajowe czy szczegółowe. Więcej informacji na ich temat znajduje się na stronie Biznes.gov.pl.

Prokurentem może być wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

Jego uprawnienia są bardzo szerokie, bo obejmują wszystkie czynności sądowe i pozasądowe, które dotyczą prowadzenia przedsiębiorstwa, a więc na przykład reprezentowanie przedsiębiorcy przed sądami i urzędami, zawieranie umów sprzedaży, najmu, podpisywanie weksli, zaciąganie kredytów i pożyczek, zawieranie umów o pracę.

Jak ustanowić prokurę?

Prokurę należy ustanowić w formie pisemnej. Równoznaczne w skutkach z formą pisemną jest opublikowanie informacji o prokurencie w CEIDG.

REKLAMA

– W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych znaczącym ułatwieniem w codziennym funkcjonowaniu i oszczędnością jest możliwość zgłoszenia pełnomocnika do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W takiej sytuacji upoważniona osoba nie musi za każdym razem pokazywać swoich pełnomocnictw, a przedsiębiorca nie uiszcza opłaty skarbowej, gdy przekazuje upoważnienie do urzędu – mówi Aneta Lech, prawnik i doradca podatkowy, Stowarzyszenie Księgowych.

Przedsiębiorca informację o pełnomocnictwie lub prokurze może opublikować online w CEIDG. Ma to takie same skutki prawne jak udzielenie pełnomocnictwa na piśmie lub ustanowienie prokury. Dzięki temu, że dane pełnomocnika, zakres udzielonego pełnomocnictwa albo rodzaj i sposób wykonywania prokury są widoczne dla innych przedsiębiorców czy urzędników, mogą oni łatwo sprawdzić, czy mają do czynienia z pełnomocnikiem, czy prokurentem danego przedsiębiorcy, bez konieczności przedkładania im odpowiednich dokumentów.

Powołanie pełnomocnika czy prokurenta jest wygodnym i przydatnym rozwiązaniem, które pozwala przedsiębiorcom zaoszczędzić czas i sprawniej zarządzać firmą. Tym bardziej, że pełnomocnika można powołać na określony czas lub bezterminowo, a odwołać go w każdym momencie. – Pamiętać tylko trzeba, że będzie to skuteczne dopiero, kiedy taka informacja dotrze do urzędu, gdzie pełnomocnictwo było składane. Z drugiej strony, jeśli pełnomocnictwo wypowie adwokat lub radca prawny, musi on działać jeszcze przez dwa tygodnie w imieniu upoważniającego, chyba że ten zwolni go z tego obowiązku – dodaje Aneta Lech.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA