REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego budowanie strategii firmy to obowiązek?

Subskrybuj nas na Youtube
Posiadanie dokumentu, jakim jest strategia firmy, pozwoliłoby uniknąć pułapek, które czekają na współczesnych managerów.
Posiadanie dokumentu, jakim jest strategia firmy, pozwoliłoby uniknąć pułapek, które czekają na współczesnych managerów.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W biznesie nasz „apetyt” na prostotę nie powinien przeważać nad potrzebą dokładności. Zwłaszcza gdy w grę wchodzi przyszłość firmy. Czym jest strategia firmy i jakie ma znaczenie?

Budowanie strategii firmy – liczby, które nie kłamią

Według danych CEIDG każdego dnia w naszym kraju powstaje około 1000 firm. Długotrwałe zwlekanie ze wdrożeniem strategii marketingowej jest ryzykowną grą. Grą, w której możesz przegrać w walce o uwagę klienta, a tym samym stracić zysk. Jednocześnie „Ogólnopolskie badanie strategii marketingowej w firmach” wskazało, że 54% badanych firm posiada strategię marketingową, a do jej braku przyznaje się natomiast 43%. I choć wynik 54% brzmi optymistycznie, to w praktyce prawie połowa polskich przedsiębiorstw nie przeprowadziła analizy rynku, ani nie posiada celów, do których dąży. Do tego warto dodać, że wśród respondentów, którzy nie posiadają strategii marketingowej, aż 77% uważa, że jej wdrożenie miałoby pozytywny wpływ na biznes. A 50% Aż z nich wskazuje brak odpowiednich zasobów i kompetencji, które pozwalają na samodzielnie opracowanie strategii marketingowej.

REKLAMA

REKLAMA

- Skutecznej strategii nie da się wymyślić od niechcenia w ciągu kilku godzin – tłumaczy Sebastian Kopiej z Commplace.

- Budowanie strategii firmy wiąże się z wykonaniem szeregu analiz, chociażby analizy SWOT. Bywa, że całodniowe spotkanie osób decyzyjnych kończy się z listą możliwości, w tym nieprecyzyjnymi strategiami, takimi jak „rozwijamy biznes na arenie międzynarodowej”. Spis jest pozbawiony jednak jakichkolwiek pogłębionych audytów, badań i wywiadu biznesowego. A momencie, w którym ich nieprzemyślane „plany działania” zawodzą, obwiniają strategię – bagatelizując jej rolę. W takiej sytuacji warto rozważyć wsparcie ekspertów, którzy posiadają odpowiednie zasoby – wiedzę, narzędzia, doświadczenie. Specjaliści wskażą, w jakim kierunku należy podążać, aby osiągnąć wzrost istotnych z punktu widzenia naszego biznesu wskaźników – dodaje Kopiej.

Czy strategia jest podstawą sukcesu?

Budowanie strategii firmy pozwoli wyznaczać jasną ścieżkę i kierunek działań. Żadna firma nie może liczyć na sukces, jeśli nie ma planu. Plan strategiczny działa jak mapa drogowa, jasno określając najlepszą trasę dla Twojej organizacji w nadchodzących latach. Niezależnie od tego, czy obejmuje rok, trzy czy pięć lat w przyszłość, może pomóc Twojej organizacji w sprostaniu czekającym wyzwaniom. Wyobraź sobie prostą sytuację – na rynku pojawia się 5 nowoczesnych narzędzi marketingowych. Do tego osoba, która zajmowała się strategią firmy, musi wziąć kilkumiesięczny urlop. Efekt? Pozostali pracownicy, bez wiedzy w danym obszarze zaczynają działać ad hoc, czasem realizując działania zaprzeczające wartościom i celom firmy. W rezultacie w najlepszym przypadku pojawia się chwilowy kryzys, w najgorszym – słupki sprzedażowe lecą w dół.

REKLAMA

Posiadanie dokumentu, jakim jest strategia firmy, pozwoliłoby uniknąć pułapek, które czekają na współczesnych managerów. W momencie, w którym istnieje niepewność dotycząca dalszych działań, wystarczy sięgnąć po dokument i skonfrontować rzeczywistość z ustalonymi celami, analizami rynku. To znacznie ułatwia realizację planu. Planu skierowanego na sukces. A jak pokazują wyniki „Ogólnopolskiego badania strategii marketingowej w firmach” o strategii marketingowej wiedzą głównie przedstawiciele zarządu, marketingu i sprzedaż. Co ciekawe - 7% respondentów wyznało, że strategia najczęściej znajduje się jedynie w „głowie prezesa”. Pozostałe działy często nie mają wglądu do tego dokumentu lub nie wiedzą o jej istnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie w historii

Ucz się od najlepszych. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, przyjrzyj się działaniom wielkich strategów. Ciekawym przykładem jest cesarz francuski – Napoleon. Dzięki temu, że posiadał przemyślaną strategię, jego sukcesy militarne na polach bitwy pozwoliły Francji zyskać niesamowitą renomę na całym świecie. Cesarz miał świadomość, że za sukcesem wygrane bitwy stoi sukces żołnierzy – ich motywacji, możliwości, mocnych stron. Dodatkowo wizerunku swojej „marki osobistej” nie opierał na potrzebie chwili. Konsekwentnie budował go, wzmacniając co jakiś czas konkretnymi działaniami. Był w nich spójny. A spójność przekuwał w wiarygodność. Ta z kolei pozwala zwiększyć zaufanie i lojalność. Czyż nie brzmi to jak przepis na sukces marki?

Budowanie strategii firmy wymaga dyscypliny. Ta jednak jest fundamentem sukcesu. Zakładając, że dążysz do rozwoju swojego biznesu, nie pozwól, aby konkurencja wyprzedziła cię w walce o pozycje lidera. Stwórz strategię. Wyeliminuj przypadkowość.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA