REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w IT - home office, ale projekty nierozwojowe

Zmiany na rynku IT są nieuniknione, ale to właśnie czas pandemii sprawił, że zaszły one wyjątkowo szybko
Zmiany na rynku IT są nieuniknione, ale to właśnie czas pandemii sprawił, że zaszły one wyjątkowo szybko
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Warunki zatrudnienia na rynku pracy IT są lepsze niż przed pandemią – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę HRK S.A. Zdaniem 39% specjalistów pracujących w IT COVID-19 miał pozytywny wpływ na ich branżę.

Praca w IT - co się zmieniło?

HRK S.A. przeprowadziła badanie „Nowa normalność. Rynek pracy IT po pandemii” mające na celu zbadanie zmian, jakie zdaniem specjalistów IT zaszły w ich branży w ciągu ostatniego półrocza. Uczestnicy badania wskazywali i oceniali zmiany m.in. w obszarach związanych z warunkami w obecnym miejscem zatrudnienia, poszukiwaniem pracy, czy też uczestnictwem w procesach rekrutacyjnych.

REKLAMA

Restrykcje związanie z pandemią COVID-19 były niezwykle trudną próbą dla pracodawców. Ustalenie i wdrożenie nowych zasad i warunków obowiązujących w codziennej pracy, przy zachowaniu ciągłości biznesowej, było nie lada wyzwaniem dla wielu organizacji. W ramach badania „Nowa normalność. Rynek pracy IT po pandemii” firma HRK S.A. zapytała specjalistów IT o to, jak oceniają działania swoich pracodawców w czasie pandemii.

Praca zdalna doceniana przez ekspertów IT

Najlepiej ocenianymi działaniami jakie firmy wdrożyły w czasie trwania pandemii są: możliwość pracy w trybie home office (88%), zapewnienie odpowiedniej higieny pracy (70%), wsparcie techniczne i sprzętowe (57%) oraz wdrożenie komunikatorów internetowych w codziennej komunikacji firm (56%). Ponad połowa ankietowanych wskazała, że pozytywnie odbierają wsparcie okazywane przez managerów (54%) i zachowania zarządzających takie jak okazywanie empatii czy zrozumienia (53%). Nieco gorzej została oceniona komunikacja wewnętrzna (38%) i jasny podział zadań (37%). Jednocześnie, aż 69% ankietowanych wystawiło pracodawcom negatywną ocenę w kwestii z dofinansowania kosztów związanych z pracą w domu.

Praca z domu, ale projekty nierozwojowe

REKLAMA

Choć początkowo nie wszyscy pracodawcy byli zadowoleni z konieczności wprowadzenia home office, to szybko zdali sobie sprawę, że taka forma świadczenia pracy jest podczas pandemii koniecznością ze względów bezpieczeństwa. 81% ankietowanych odpowiedziało, że w ich miejscach pracy pandemia spowodowała polepszenie możliwości pracy zdalnej. 67% uczestników badania wskazało, że w ich firmach możliwość pracy zdalnej została zwiększona do 100%, natomiast w przypadku 23% jest to wymiar 50% i więcej.

Innymi zmianami, jakie ocenili pozytywnie eksperci branży IT, są elastyczne godziny pracy (61%) oraz dostęp do narzędzi ułatwiających pracę i komunikację (49%). Z kolei 21% badanych zauważyło lepszy dostęp do najnowocześniejszych technologii. W kwestii realizacji ciekawych projektów zdania specjalistów IT są bardziej podzielone: 19% twierdzi, że w czasie pandemii realizuje bardziej interesujące projekty, a 23% uważa, że COVID-19 przyczynił się do, tego że obecnie pracują przy mniej rozwijających wdrożeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pandemii wyższa wypłata

Podczas trwania pandemii specjaliści IT nie odczuli wielkich zmian w kwestii wynagrodzeń. 54% zadeklarowało, że ich zarobki wzrosły o minimum 10%. Tylko w nielicznych przypadkach, bo u 8%, wynagrodzenie uległo obniżeniu.

Wykonywanie codziennych obowiązków i służbowych zadań to jednak nie wszystko. Praca to także ludzie. Zdaniem 59% biorących udział w badaniu, pandemia przyczyniła się do pogorszenia relacji międzyludzkich, a 42% badanych odczuło pogorszenie atmosfery w pracy. Pozostałe warunki, które uległy pogorszeniu to udział w szkoleniach i konferencjach (56%), benefity (49%) oraz system premiowy (34%).

Otwartość na zmianę pracy

REKLAMA

Mimo iż branża IT jest jedną z nielicznych, która wychodzi z pandemii obronną ręką, to nie obyło się w bez redukcji etatów. Wyniki badania HRK S.A. pokazują, że 14% osób zatrudnionych w tym obszarze straciło pracę, głównie w okresie pierwszego lockdownu.

Obostrzenia wprowadzane na kolejnych etapach trwania pandemii nie zniechęciły ekspertów IT do zmian zawodowych. 89% jest obecnie otwarta na zmianę pracodawcy, ale część zaznacza, że skusiłyby ich tylko wyjątkowo atrakcyjne oferty (62%). W badanej grupie, blisko połowa (47%) podjęła w czasie pandemii próbę zmiany pracy, a 34% zmieniło pracodawcę. 9% ankietowanych planuje zmianę pracy w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Krótsze rekrutacje i lepsza jakość procesu

Jedną z większych zmian, jaką zaobserwowali uczestnicy badania „Nowa normalność. Rynek pracy IT po pandemii” jest możliwość prowadzenia procesu rekrutacyjnego całkowicie zdalnie. Aż 87% nadanych oceniło tę zmianę pozytywnie. Inne aspekty, jakie w całym procesie rekrutacyjnym dostrzegli specjaliści IT to: mniejsza ilości etapów rekrutacyjnych (30%), skrócenie czasu trwania procesu i jego finalizacji (26%), szybsze otrzymywanie informacji zwrotnej (24%) oraz lepszy kontakt z rekruterem (17%).

Według 33% ankietowanych oferty pracy pojawiające się na rynku w czasie pandemii są bardziej atrakcyjne, a najciekawsze elementy tych ofert stanowią: możliwość pracy zdalnej (62%) oraz wysokość oferowanego wynagrodzenia (22%).

Zmiany na rynku IT są nieuniknione, ale to właśnie czas pandemii sprawił, że zaszły one wyjątkowo szybko. Wymagało to od pracodawców niezwykłej elastyczności i natychmiastowego reagowania na sytuację. Dziś wszystko wskazuje na to, że utrzymanie i zatrudnienie specjalistów IT będzie z roku na rok coraz większym wyzwaniem.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAVI wśród 289 ankietowanych, pracujących w obszarach: softwear development, big data, IT sales, mobile, IT infrastructure, application system, data and analysis, project/ product management.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

REKLAMA

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

REKLAMA

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

Co robią małe firmy gdy kontrahent nie płaci. Zaległe płatności sięgnęły już 10 miliardów złotych

Ponad połowa firm wysyła wezwania do zapłaty, 47 proc. negocjuje z dłużnikiem, a co 5. zleca odzyskanie należności kancelarii prawnej – tak najczęściej postępują małe i średnie przedsiębiorstwa, kiedy kontrahent im nie płaci.

REKLAMA