REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małgorzata Ławnik: oszczędność na pracownikach to pierwszy krok do strat w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Małgorzata Ławnik: oszczędność na pracownikach to pierwszy krok do strat w biznesie
Małgorzata Ławnik: oszczędność na pracownikach to pierwszy krok do strat w biznesie

REKLAMA

REKLAMA

Zignorowanie potencjału, jaki niosą ze sobą pracownicy, jest jednym z największych błędów przedsiębiorstw, ponieważ to właśnie od zatrudnionych osób zależy przyszłość firmy – mówi Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego Kaufland Polska.

Sukces firmy a pracownicy

REKLAMA

Kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa są pracownicy. Mimo tej powszechnej świadomości firmy rzadko dbają o ich rozwój. Z badań przeprowadzonych w 2010 roku wynika, że aż 56,7% przedsiębiorstw nie było zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników[1]. Teraz, po niemal 11 latach, sytuacja wcale nie jest lepsza – raport opublikowany w grudniu 2020 roku pokazuje, że pracodawcy w trakcie pandemii w pierwszej kolejności ograniczają szkolenia. Natomiast to właśnie ten benefit aż 59% respondentów wskazuje jako jeden z najatrakcyjniejszych[2]. Czy warto więc oszczędzać na pracownikach? Jak twierdzi Małgorzata Ławnik, ekspert w dziedzinie HR „oszczędność na pracownikach to pierwszy krok do strat w biznesie”.

REKLAMA

- Zignorowanie potencjału, jaki niosą ze sobą pracownicy, jest jednym z największych błędów przedsiębiorstw, ponieważ to właśnie od zatrudnionych osób zależy przyszłość firmy – tempo jej rozwoju, budowanie relacji z klientem czy bieżące funkcjonowanie. Brak inwestycji w pracownika to strata dla przedsiębiorstwa – komentuje Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego Kaufland Polska.

Chcesz odnieść sukces – musisz szkolić

REKLAMA

Z badania przeprowadzonego w Polsce na przełomie listopada i grudnia 2019 roku, czyli tuż przed wybuchem pandemii, wynika, że najczęstszym powodem zmiany pracy była chęć rozwoju zawodowego[3]. Pandemia trochę zmieniła priorytety, jednak jak się okazuje, nie aż tak znacząco. Badania z grudnia 2020 roku pokazują, że do zmiany pracy najczęściej motywowało nas wyższe wynagrodzenie u nowego pracodawcy, na drugim miejscu znalazła się potrzeba wynikająca z utraty pracy, natomiast na trzecim miejscu ze spadkiem sześciu punktów procentowych nadal była potrzeba rozwoju zawodowego[4].

- Rozwój pracowników przynosi korzyści nie tylko im samym, ale w konsekwencji także firmie. Proces zarządzania ich potencjałem powinien pozwalać wyłonić tych najbardziej utalentowanych, którzy w bliższej lub dalszej perspektywie mają szansę objąć stanowiska kierownicze. Na podstawie mojego doświadczenia zawodowego mogę powiedzieć, że osoby, które taką ścieżkę przeszły są najlepszym dowodem na to, jaki efekt daje połączenie talentu, ciężkiej pracy i odpowiednich programów rozwojowych. Tworząc program rozwojowy dla pracowników, powinniśmy więc dopasować go indywidualnie do każdej osoby, koncentrując się zarówno na umiejętnościach miękkich, jak i fachowych. Pandemia również nie powinna spowalniać tych procesów – mówi Małgorzata Ławnik.

Przyszłością firmy są pracownicy

Szkolenia i rozwój kompetencji to bardzo ważny aspekt. Nie można jednak zapominać o zapewnieniu pracownikom konkurencyjnych warunków. Mowa tutaj zarówno o wynagrodzeniu, jak i benefitach pozapłacowych. Pierwszą reakcją przedsiębiorstw na pandemię i lockdown była zmiana strategii firmowej z rozwoju na przetrwanie. Teraz wiemy, że sytuacja nie jest chwilowa, a konkurencyjne będą tylko firmy, które nie staną w miejscu. Bardzo ważna jest więc elastyczność i umiejętność dostosowania swojej oferty do panujących warunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oferta benefitów, która była atrakcyjna dla pracowników jeszcze dwa lata temu, obecnie traci na znaczeniu. Obserwujemy mniejsze zainteresowanie kartami sportowymi na rzecz prywatnej opieki medycznej czy ubezpieczenia na życie. Warto więc swoją ofertę dostosować do potrzeb zatrudnionych osób. Niezwykle korzystny jest tutaj system kafeteryjny, który sprawdza się szczególnie w dużych firmach o rozproszonej strukturze. Kolejnym ważnym aspektem, o którym wielu pracodawców zapomina, jest bieżące aktualizowanie wynagrodzeń – są organizacje, w których pracownicy mają identyczną pensję jak kilka lat wcześniej. Takie podejście to pierwszy krok do utraty ludzi, którzy stoją za sukcesem przedsiębiorstwa − podsumowuje Małgorzata Ławnik.

Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego Kaufland Polska. Doświadczony menedżer wysokiego szczebla, od 20 lat związana z firmą Kaufland, w której odpowiada za politykę personalną w całej sieci w Polsce. Pasjonatka biegania, czytania oraz dalekich i bliskich podróży.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

[1] Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010

[2] Rynek pracy, edukacja, kompetencje, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Grudzień 2020

[3] Monitor rynku pracy. Wyniki 38. edycji badania, Instytut badawczy Randstad, styczeń 2020 r.

[4] Monitor rynku pracy. Wyniki 42. edycji badania, Instytut badawczy Randstad, styczeń 2021 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA