REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak starać się o pełnomocnika z urzędu?

Strona nadal musi jednak wykazać, że nie może ponieść kosztów pełnomocnika.
Strona nadal musi jednak wykazać, że nie może ponieść kosztów pełnomocnika.

REKLAMA

REKLAMA

19 kwietnia 2010 zmieniły się zasady ustanawiania pełnomocnika z urzędu w postępowaniu cywilnym. Strona (uczestnik postępowania) chcący uzyskać pomoc z urzędu nie musi już uzyskać zwolnienia od kosztów sądowych – musi jedynie wykazać, że nie stać jej na opłacenie pełnomocnika z wyboru.

Skąd wynikła potrzeba zmiany

W odróżnieniu od procedury karnej, dla przyznania pomocy profesjonalisty z urzędu nie jest istotny charakter sprawy (czy strony) – w procedurze cywilnej znaczenie ma jedynie to, czy daną pomoc możemy sobie zapewnić własnymi środkami.

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim stanie prawnym- uzyskanie prawa do pomocy prawnej z urzędu wymagało zwolnienia od kosztów sądowych, czyli sytuacji, w której strona nie mogła ponieść opłat związanych z prowadzeniem sprawy (głównie wpisu sądowego, czy opłaty od apelacji i innych środków zaskarżenia).

Było to kłopotliwe w sprawach, w których koszty sądowe są niewielkie (np. sprawy o stwierdzenie nabycia spadku, uchylenie uchwały w spółce itp.) wynoszące np. 50 zł. Mało kto nie mógł sobie pozwolić na ich poniesienie- wiele jednak tego typu spraw było skomplikowanych, wymagających wiedzy fachowej. Często zdarzało się więc, że osoby nie mogły uzyskać zwolnienia od kosztów sądowych (a co za tym idzie prawa do pełnomocnika z urzędu) – za to nie były w stanie ponieść kosztów pełnomocnika. Te błędne koło zostało zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny- a następnie zmienione przez ustawodawcę.

Strona nadal musi jednak wykazać, że nie może ponieść kosztów pełnomocnika.

REKLAMA

Polecamy prawnikow.pl/forum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnik z urzędu na nowych zasadach

Zgodnie z obecnym stanem prawnym prawo do wnioskowania o ustanowienie pełnomocnika z urzędu przysługuje nadal osobom zwolnionym z kosztów sądowych (to nie uległo zmianie).

Porównaj: Jak wykorzystać fakturę przed sądem?

Poza tymi podmiotami (jak to było już wspomniane wcześniej) – prawo to przysługuje również osobie fizycznej, która „ nie jest w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny”. Oznacza to, że nie tyle strona nie może dysponować środkami na opłacenie prawnika, co przeznaczenie tych środków na ten cel odbiłoby się negatywnie na ich życiu (np. utrudniło lub uniemożliwiłoby zapłacenie raty kredytu hipotecznego).

Co ważne prawo do pełnomocnika z urzędu nie jest ograniczane przez to, czy stronie przysługuje status przedsiębiorcy na gruncie przepisów kpc, czy jest konsumentem. Co więcej, prawo do pełnomocnika z urzędu przysługuje również osobom prawnym i innym jednostkom organizacyjnym (np. odpowiednio sp. z o.o. i spółka jawna) – jeśli wykażą, że nie mają środków na opłacenie pełnomocnika z wyboru (tu trzeba być jednak ostrożnym, tego typu deklaracja otwiera drogę do upadłości).

Uzyskanie pomocy prawnej z urzędu wymaga:

  • złożenia odpowiedniego (uzasadnionego) wniosku- w zasadzie na dowolnym etapie postępowania (również przed Sądem Najwyższym – co jest uzasadnione o tyle, że w tych postępowaniach obowiązuje tzw. przymus adwokacko- radcowski). Wniosek może być zawarty w pozwie (czy innym piśmie procesowym)- może także stanowić odrębne pismo procesowe, a nawet być złożony ustnie do protokołu rozprawy.
  • dołączenie oświadczenia o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania,
  • druk do pobrania :www.infor.pl/prawo/pisma-i-druki,
  • oświadczenie musi być złożone na urzędowym formularzu (może być wydrukowany z powyższego źródła), za złożenie fałszywego oświadczenia wnioskodawca może być ukarany grzywną (do 5.000 zł). Jeśli jednak strona składa wniosek ustnie do protokołu, podobnie może uczynić z oświadczeniem o stanie majątkowym.

Co po złożeniu wniosku?

Jeśli do sądu wpłynie odpowiednio umotywowany wniosek, a sędzia przychyli się do niego (uznając, że udział pełnomocnika profesjonalnego jest w danej sprawie jest potrzebny)- kieruje wniosek do właściwej miejscowo Okręgowej Izby Radców Prawnych lub Okręgowej Rady Adwokackiej. Dziekan odpowiedniej instytucji wskazuje adwokata (lub radcę prawnego) z listy pełnomocników wykonujących zawód. Ustawa nie precyzuje na jakiej podstawie sąd ma dokonać wyboru pomiędzy korporacjami zawodowymi.

Postanowienie o ustanowieniu pełnomocnika z urzędu zastępuje pełnomocnictwo (nie ma potrzeby podpisywania żadnych dokumentów. Osoba, na rzecz której ustanowiono pełnomocnika nie musi podpisywać z nim żadnych umów.

Podstawa prawna: art. 117- 124 kodeksu postępowania cywilnego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA