REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.
Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Procedura cywilna pozwala pracownikowi reprezentować pracodawcę- nawet jeśli nie jest radcą prawnym. Wystarczy odpowiednie pełnomocnictwo i załączniki.

Czy każdy pracownik może być pełnomocnikiem

Kodeks postępowania cywilnego w art. 87§2 wskazuje, iż pełnomocnikiem osoby prawnej oraz przedsiębiorcy może być pracownik. Odnośnie przedsiębiorców należy zauważyć, że chodzi tu zarówno o osoby fizyczne i prawne- jak i tzw. „ułomne osoby prawne” (czyli m.in. spółki osobowe prawa handlowego.

REKLAMA

Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.

REKLAMA

Kodeks nie precyzuje, jakie przymioty ma mieć pracownik aby być pełnomocnikiem procesowym- można więc stwierdzić, że może nim być pracownik każdego szczebla, niekoniecznie zatrudniony w dziale prawnym. Tu zasady doboru pełnomocnika przypominają reprezentację przez najbliższą rodzinę (sam fakt bycia bliskim krewnym upoważnia do pełnienia roli pełnomocnika procesowego- tu upoważnienie wynika z samego faktu zatrudnienia).

Znaczenie słowa „pracownik” należy rozumieć w kontekście kodeksu pracy- przy czym, osoba zatrudniona w oparciu o umowę cywilnoprawną(mimo, iż de facto spełnia kryteria zatrudnienia w ramach stosunku pracy) – nie będzie spełniać przesłanek- nie jest bowiem w stanie wylegitymować się odpowiednim dokumentem (o czym w dalszej części tekstu).

W zakresie typu umowy o pracę, kodeks postępowania cywilnego nie zawiera rozróżnień. Może więc to być zatrudnienie:
• na czas określony (w tym na okres próbny, oraz w ramach umowy na zastępstwo, czy wykonanie konkretnej pracy);
• na czas nieokreślony;
• w ramach spółdzielczej umowy o pracę;
• mianowane/z wyboru .

Z momentem rozwiązania umowy o pracę- wygasa pełnomocnictwo, pełnomocnik traci bowiem przymiot pozwalający mu na pełnienie tej funkcji w ramach postępowania cywilnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak powinno wyglądać pełnomocnictwo i jak wykazać istnienie stosunku pracy

REKLAMA

Pełnomocnictwo dla pracownika jest normalnym pełnomocnictwem procesowym (może więc być ogólne, bądź do prowadzenia konkretnej sprawy, czy wręcz dokonania określonej czynności)- z jego treści powinno natomiast wynikać, że pełnomocnik jest pracownikiem mocodawcy. Do pełnomocnictwa (z „ostrożności procesowej”) powinien być załączony dokument poświadczający ten status. Może to być:
- kopia umowy o pracę,
- zaświadczenie o zatrudnieniu.

Sąd nie powinien zanadto wnikać w fakt zatrudnienia pełnomocnika- nie powinien więc wymagać dodatkowych dokumentów ponad te wskazane powyżej (jak zaświadczenia z ZUS itp.). Warto jednak pamiętać, że niewłaściwa reprezentacja skutkuje nieważnością postępowania.

Polecamy: Wzory pełnomocnictw

Pracownik- pełnomocnik to jednak pewne minusy

W pierwszej kolejności, należy pamiętać o tym, że jeśli pracownik nie ma doświadczenia w prowadzeniu spraw sądowych może pracodawcy zaszkodzić (procedura cywilna, zwłaszcza w postępowaniu w sprawach gospodarczych nie wybacza błędów). Jeśli więc nie jest to osoba pracująca w dziale prawnym i obeznana z procedurą, należy się poważnie zastanowić czy taki wybór jest zasadny.

Nie zapominajmy także o tym, że pracownik (o ile nie jest radcą prawnym)- nie może reprezentować pracodawcy przed Sądem Najwyższym (przymus adwokacko- radcowski).

Polecamy forum prawnikow.pl/forum

Do tego wszystkiego, dochodzi także niemożność poświadczania dokumentów za zgodność z oryginałem (do czego w ramach postępowania sądowego uprawnieni są pełnomocnicy profesjonalni)- co może zwiększyć koszty z uwagi na konieczność posługiwania się uwierzytelnieniem notarialnym (nie zawsze dokumentu można „okazać w oryginale na wezwanie sądu” ).

Nie zapominajmy również o tym, że występowanie przed sądem nie należy do „standardowych” obowiązków pracownika- jeśli więc nie został do tego wcześniej zobowiązany w ramach umowy o pracę, może (teoretycznie) odmówić wykonania takiego polecenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA