REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.
Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Procedura cywilna pozwala pracownikowi reprezentować pracodawcę- nawet jeśli nie jest radcą prawnym. Wystarczy odpowiednie pełnomocnictwo i załączniki.

Czy każdy pracownik może być pełnomocnikiem

Kodeks postępowania cywilnego w art. 87§2 wskazuje, iż pełnomocnikiem osoby prawnej oraz przedsiębiorcy może być pracownik. Odnośnie przedsiębiorców należy zauważyć, że chodzi tu zarówno o osoby fizyczne i prawne- jak i tzw. „ułomne osoby prawne” (czyli m.in. spółki osobowe prawa handlowego.

REKLAMA

Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.

REKLAMA

Kodeks nie precyzuje, jakie przymioty ma mieć pracownik aby być pełnomocnikiem procesowym- można więc stwierdzić, że może nim być pracownik każdego szczebla, niekoniecznie zatrudniony w dziale prawnym. Tu zasady doboru pełnomocnika przypominają reprezentację przez najbliższą rodzinę (sam fakt bycia bliskim krewnym upoważnia do pełnienia roli pełnomocnika procesowego- tu upoważnienie wynika z samego faktu zatrudnienia).

Znaczenie słowa „pracownik” należy rozumieć w kontekście kodeksu pracy- przy czym, osoba zatrudniona w oparciu o umowę cywilnoprawną(mimo, iż de facto spełnia kryteria zatrudnienia w ramach stosunku pracy) – nie będzie spełniać przesłanek- nie jest bowiem w stanie wylegitymować się odpowiednim dokumentem (o czym w dalszej części tekstu).

W zakresie typu umowy o pracę, kodeks postępowania cywilnego nie zawiera rozróżnień. Może więc to być zatrudnienie:
• na czas określony (w tym na okres próbny, oraz w ramach umowy na zastępstwo, czy wykonanie konkretnej pracy);
• na czas nieokreślony;
• w ramach spółdzielczej umowy o pracę;
• mianowane/z wyboru .

Z momentem rozwiązania umowy o pracę- wygasa pełnomocnictwo, pełnomocnik traci bowiem przymiot pozwalający mu na pełnienie tej funkcji w ramach postępowania cywilnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak powinno wyglądać pełnomocnictwo i jak wykazać istnienie stosunku pracy

REKLAMA

Pełnomocnictwo dla pracownika jest normalnym pełnomocnictwem procesowym (może więc być ogólne, bądź do prowadzenia konkretnej sprawy, czy wręcz dokonania określonej czynności)- z jego treści powinno natomiast wynikać, że pełnomocnik jest pracownikiem mocodawcy. Do pełnomocnictwa (z „ostrożności procesowej”) powinien być załączony dokument poświadczający ten status. Może to być:
- kopia umowy o pracę,
- zaświadczenie o zatrudnieniu.

Sąd nie powinien zanadto wnikać w fakt zatrudnienia pełnomocnika- nie powinien więc wymagać dodatkowych dokumentów ponad te wskazane powyżej (jak zaświadczenia z ZUS itp.). Warto jednak pamiętać, że niewłaściwa reprezentacja skutkuje nieważnością postępowania.

Polecamy: Wzory pełnomocnictw

Pracownik- pełnomocnik to jednak pewne minusy

W pierwszej kolejności, należy pamiętać o tym, że jeśli pracownik nie ma doświadczenia w prowadzeniu spraw sądowych może pracodawcy zaszkodzić (procedura cywilna, zwłaszcza w postępowaniu w sprawach gospodarczych nie wybacza błędów). Jeśli więc nie jest to osoba pracująca w dziale prawnym i obeznana z procedurą, należy się poważnie zastanowić czy taki wybór jest zasadny.

Nie zapominajmy także o tym, że pracownik (o ile nie jest radcą prawnym)- nie może reprezentować pracodawcy przed Sądem Najwyższym (przymus adwokacko- radcowski).

Polecamy forum prawnikow.pl/forum

Do tego wszystkiego, dochodzi także niemożność poświadczania dokumentów za zgodność z oryginałem (do czego w ramach postępowania sądowego uprawnieni są pełnomocnicy profesjonalni)- co może zwiększyć koszty z uwagi na konieczność posługiwania się uwierzytelnieniem notarialnym (nie zawsze dokumentu można „okazać w oryginale na wezwanie sądu” ).

Nie zapominajmy również o tym, że występowanie przed sądem nie należy do „standardowych” obowiązków pracownika- jeśli więc nie został do tego wcześniej zobowiązany w ramach umowy o pracę, może (teoretycznie) odmówić wykonania takiego polecenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA