REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy?

Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.
Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Procedura cywilna pozwala pracownikowi reprezentować pracodawcę- nawet jeśli nie jest radcą prawnym. Wystarczy odpowiednie pełnomocnictwo i załączniki.

Czy każdy pracownik może być pełnomocnikiem

Kodeks postępowania cywilnego w art. 87§2 wskazuje, iż pełnomocnikiem osoby prawnej oraz przedsiębiorcy może być pracownik. Odnośnie przedsiębiorców należy zauważyć, że chodzi tu zarówno o osoby fizyczne i prawne- jak i tzw. „ułomne osoby prawne” (czyli m.in. spółki osobowe prawa handlowego.

REKLAMA

Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.

REKLAMA

Kodeks nie precyzuje, jakie przymioty ma mieć pracownik aby być pełnomocnikiem procesowym- można więc stwierdzić, że może nim być pracownik każdego szczebla, niekoniecznie zatrudniony w dziale prawnym. Tu zasady doboru pełnomocnika przypominają reprezentację przez najbliższą rodzinę (sam fakt bycia bliskim krewnym upoważnia do pełnienia roli pełnomocnika procesowego- tu upoważnienie wynika z samego faktu zatrudnienia).

Znaczenie słowa „pracownik” należy rozumieć w kontekście kodeksu pracy- przy czym, osoba zatrudniona w oparciu o umowę cywilnoprawną(mimo, iż de facto spełnia kryteria zatrudnienia w ramach stosunku pracy) – nie będzie spełniać przesłanek- nie jest bowiem w stanie wylegitymować się odpowiednim dokumentem (o czym w dalszej części tekstu).

W zakresie typu umowy o pracę, kodeks postępowania cywilnego nie zawiera rozróżnień. Może więc to być zatrudnienie:
• na czas określony (w tym na okres próbny, oraz w ramach umowy na zastępstwo, czy wykonanie konkretnej pracy);
• na czas nieokreślony;
• w ramach spółdzielczej umowy o pracę;
• mianowane/z wyboru .

Z momentem rozwiązania umowy o pracę- wygasa pełnomocnictwo, pełnomocnik traci bowiem przymiot pozwalający mu na pełnienie tej funkcji w ramach postępowania cywilnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak powinno wyglądać pełnomocnictwo i jak wykazać istnienie stosunku pracy

REKLAMA

Pełnomocnictwo dla pracownika jest normalnym pełnomocnictwem procesowym (może więc być ogólne, bądź do prowadzenia konkretnej sprawy, czy wręcz dokonania określonej czynności)- z jego treści powinno natomiast wynikać, że pełnomocnik jest pracownikiem mocodawcy. Do pełnomocnictwa (z „ostrożności procesowej”) powinien być załączony dokument poświadczający ten status. Może to być:
- kopia umowy o pracę,
- zaświadczenie o zatrudnieniu.

Sąd nie powinien zanadto wnikać w fakt zatrudnienia pełnomocnika- nie powinien więc wymagać dodatkowych dokumentów ponad te wskazane powyżej (jak zaświadczenia z ZUS itp.). Warto jednak pamiętać, że niewłaściwa reprezentacja skutkuje nieważnością postępowania.

Polecamy: Wzory pełnomocnictw

Pracownik- pełnomocnik to jednak pewne minusy

W pierwszej kolejności, należy pamiętać o tym, że jeśli pracownik nie ma doświadczenia w prowadzeniu spraw sądowych może pracodawcy zaszkodzić (procedura cywilna, zwłaszcza w postępowaniu w sprawach gospodarczych nie wybacza błędów). Jeśli więc nie jest to osoba pracująca w dziale prawnym i obeznana z procedurą, należy się poważnie zastanowić czy taki wybór jest zasadny.

Nie zapominajmy także o tym, że pracownik (o ile nie jest radcą prawnym)- nie może reprezentować pracodawcy przed Sądem Najwyższym (przymus adwokacko- radcowski).

Polecamy forum prawnikow.pl/forum

Do tego wszystkiego, dochodzi także niemożność poświadczania dokumentów za zgodność z oryginałem (do czego w ramach postępowania sądowego uprawnieni są pełnomocnicy profesjonalni)- co może zwiększyć koszty z uwagi na konieczność posługiwania się uwierzytelnieniem notarialnym (nie zawsze dokumentu można „okazać w oryginale na wezwanie sądu” ).

Nie zapominajmy również o tym, że występowanie przed sądem nie należy do „standardowych” obowiązków pracownika- jeśli więc nie został do tego wcześniej zobowiązany w ramach umowy o pracę, może (teoretycznie) odmówić wykonania takiego polecenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA