REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy pełnomocnik może wyręczać przedsiębiorcę w postępowaniu administracyjnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Czy pełnomocnik może wyręczać przedsiębiorcę w postępowaniu administracyjnym?
Czy pełnomocnik może wyręczać przedsiębiorcę w postępowaniu administracyjnym?

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnik prowadzący sprawy firmy w postępowaniu administracyjnym może zaoszczędzić nie tylko czas przedsiębiorcy, ale również zapewnić profesjonalną reprezentację. Ekspert wyjaśnia, krok po kroku, czy pełnomocnik może wyręczać przedsiębiorcę w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnik może rozwiązać problemy przedsiębiorców, którzy często narzekają, że konieczność załatwiania  spraw w urzędach kosztuje ich wiele czasu. Między innymi właśnie dlatego z dużą nadzieją  oczekują zmian legislacyjnych, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. Większości spraw w urzędach nie trzeba jednak załatwiać osobiście. Można bowiem działać w postępowaniu administracyjnym przez pełnomocnika. Poza tym powierzenie załatwienia niektórych spraw osobie mającej doświadczenie w występowaniu przed organami administracyjnymi może skrócić czas postępowania i korzystnie wpłynąć na jego rezultat.

Kto może udzielić pełnomocnictwa?

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 15 grudnia 2009 r. I SA/Rz 823/2009 wskazał, że każdy podmiot, który jest stroną postępowania, może udzielić pełnomocnictwa do działania w jego imieniu.   Uwidacznia się w więc praktyczny problem, powstały w związku z treścią art. 29 kodeksu. Zgodnie z tym przepisem stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej. Z literalnej wykładni tego przepisu wynika, że przymiotu strony nie będą posiadały spółki osobowe (jawne, partnerskie, komandytowe i komandytowo – akcyjne) i wspólnoty mieszkaniowe.
W doktrynie i orzecznictwie przyjęto jednak, że posiadanie osobowości prawnej nie jest niezbędne dla możliwości występowania w charakterze strony stosunków administracyjnoprawnych i związanego z tym uzyskania statusu strony postępowania. Wynika to z okoliczności, że dla możliwości występowania w charakterze strony w postępowaniu administracyjnym podstawowe znaczenie mają przepisy prawa materialnego. Jeżeli więc określone jednostki organizacyjne mają zdolność prawną w danej dziedzinie  prawa administracyjnego (prawo celne, prawo energetyczne itd.), to przepisy prawa procesowego nie mogą ograniczać zdolności takiego podmiotu do uczestniczenia w postępowaniu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 19 listopada 2008 r. II SA/Gl 171/2008 wskazał, że (...) spółka jawna może być podmiotem praw i obowiązków oraz wchodzić w stosunki prawne z innymi podmiotami. Oznacza to, że co do zasady może ona mieć przymiot strony w rozumieniu art. 28 kpa.. W tym samym, istotnym dla wspólników spółek osobowych wyroku, Sąd stwierdził, że wydanie decyzji w stosunku do dwóch osób fizycznych - wspólników spółki jawnej (jednakże nie do samej Spółki) musi prowadzić do wniosku, że decyzja ta skierowana została do osób niebędących stroną w sprawie. Decyzja administracyjna może być wydana wyłącznie w stosunku do strony, tj. podmiotu dysponującego interesem prawnym i może określać prawa i obowiązki tylko takiego podmiotu.

REKLAMA

Warto również zwrócić uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 marca 2007 r.VI SA/Wa 2305/2006, zgodnie z którym firma prowadzona przez osobę fizyczną nie może być stroną postępowania administracyjnego. Chodzi o to, że stroną postępowania nie jest Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „H.” , ale jego właściciel, będący osobą fizyczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można posłużyć się pełnomocnikiem?

Zgodnie z art. 32 kodeksu postępowania administracyjnego strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 8 grudnia 2008 r. III SA/Wa 2027/2008 wskazał, że czynności wymagające osobistego działania strony to takie czynności, w których brak udziału strony stawiał by pod znakiem zapytania sens ich prowadzenia. W piśmiennictwie i orzecznictwie wskazuje się, że za takie czynności uznać należy poddanie się przez stronę przesłuchaniu, czy też stwierdzenie jej tożsamości(...)

Kto może zostać pełnomocnikiem?

 Pełnomocnikiem strony, zgodnie z art. 33. § 1 kodeksu, może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych.

W jaki sposób można udzielić pełnomocnictwa?

Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnik powinien dołączyć do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.  Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony. 

Jakie skutki niesie za sobą udzielenie pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym?

Wydaje się, że najlepszą odpowiedź na postawione w ten sposób pytanie daje wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19 sierpnia 2009 r. sygn. II SA/Go 368/2009.

Od chwili ustanowienia pełnomocnika w sprawie strona działa za jego pośrednictwem z pełnym skutkiem prawym, w tym również wszystkie pisma w tymże postępowaniu doręczane winny być temu pełnomocnikowi. Przepis ten nie dopuszcza żadnych wyjątków i zgodnie z przyjętą w ustawie zasadą oficjalności doręczeń obarcza organy administracji prowadzące postępowanie obowiązkiem doręczania wszystkich pism procesowych a w tym i orzeczeń (decyzji i postanowień) pełnomocnikowi ustanowionemu w sprawie. Jednakże żeby ten skutek miał miejsce pełnomocnictwo musi zostać złożone do akt sprawy tak jak to stanowi art. 33 § 3 kpa. Organ zatem musi wiedzieć, że w sprawie został ustanowiony pełnomocnik.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa

Zgodnie z art.1 ust. 2 Ustawy o opłacie skarbowej opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym

Opłata od pełnomocnictwa wynosi 17 zł. Obowiązek jej uiszczenia powstaje z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej.  Zgodnie z art. 12 ww. ustawy organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). 

Nie trzeba jednak uiszczać opłaty skarbowej, jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest członkowi rodziny.

Polecamy: Jak przedsiębiorca może bronić się przed zarzutem przedawnienia?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA