REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto ogłosić zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego
zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Dialog konkurencyjny to jeden z trybów udzielania zamówienia publicznego. Tryb ten polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

Tryb ten został dodany nowelizacją Ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 7 kwietnia 2006 r., która dostosowywała prawo polskie do ustawodawstwa unijnego.

REKLAMA

Celem jego wprowadzenia było uelastycznienie sztywnej konstrukcji zamówień publicznych w szczególności do zamówień z wykorzystaniem nowych technologii przy zachowaniu zasad wolnej konkurencji.

Kiedy można zastosować dialog konkurencyjny?

Możliwość zastosowania trybu dialogu konkurencyjnego wymaga co do zasady łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

1. zamawiający ze względu na szczególnie złożony charakter zamówienia nie ma możliwości opisania przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 30 i 31 Ustawy Prawo zamówień publicznych lub obiektywnego określenia uwarunkowań prawnych lub finansowych wykonania zamówienia,

2. cena nie może być jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich przypadkach warto zdecydować się na dialog konkurencyjny?

Po tryb dialogu konkurencyjnego należy sięgnąć wówczas gdy zamawiający nie potrafi precyzyjnie określić przedmiotu zamówienia.

REKLAMA

Przykładowo można sobie wyobrazić sytuację, że zamawiający chciałby wprowadzić specjalny system na swoim parkingu, który będzie prowadził kierowcę wjeżdżającego na parking do najbliższego wolnego miejsca parkingowego.

W takim przypadku nietrudno sobie wyobrazić, że zamawiający nie wie ani czy jego pomysł jest w ogóle wykonalny w świetle aktualnego stanu rozwoju techniki, ani tym bardziej nie wie jaką technologią może być ów innowacyjny system wykonany.

Oczywiście zamawiający przed ogłoszeniem zamówienia może wysłać szereg zapytań do różnych firm, zatrudnić szereg osób które przeprowadzą badania rynku, zaangażować sztab specjalistów, którzy pomogą mu sformułować opis przedmiotu zamówienia. W końcu zamawiający prawdopodobnie w sposób w miarę precyzyjny zdoła opisać przedmiot zamówienia.

Planowanie i szacowanie wartości zamówienia publicznego - porada

Może się jednak zdarzyć, że mimo dużych nakładów czasu i finansów przygotowany opis przedmiotu zamówienia może w ogóle nie odpowiadać warunkom rynku.

Może się na przykład okazać, że zaproponowana przez zamawiającego technologia w ogóle nie nadaje się do danego zastosowania albo też że zastosowanie wybranej technologii do danego zastosowania znacznie wykracza ponad możliwości finansowe zamawiającego. Wielu z tych problemów można uniknąć decydując się na dialog konkurencyjny. 

Jak przebiega dialog konkurencyjny?

Pierwszym etapem tak samo jak przy innych trybach jest ogłoszenie o zamówieniu.

Różnica polega jednak na tym, że w ogłoszeniu zamawiający zamiast szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia musi jedynie wskazać potrzeby i wymagania odnośnie przedmiotu zamówienia.

W ogłoszeniu zamawiający może także zawrzeć informację o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli zamawiający przewiduje nagrody.

Do jakich usług nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych?


REKLAMA

Po ogłoszeniu wykonawcy mają możliwość składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu Podobnie jak w przypadku przetargu ograniczonego i negocjacji z ogłoszeniem, występuje nieograniczona podmiotowo możliwość składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu przez wszystkich zainteresowanych wykonawców.

Zamawiający zaprasza do dialogu konkurencyjnego wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu w liczbie określonej w ogłoszeniu o zamówieniu, zapewniającej konkurencję, w zależności od wartości przedmiotu zamówienia nie mniejszej niż 3 (tzw. zamówienia krajowe) lub 5 (tzw. zamówienia unijne). Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do dialogu wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny spełniania tych warunków.

Wykonawcę niezaproszonego do dialogu traktuje się jak wykluczonego z postępowania.

Natomiast jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest mniejsza niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do dialogu wszystkich wykonawców spełniających te warunki.

Po dokonaniu powyższej kwalifikacji wykonawców, zamawiający zaprasza ich do dialogu.

Zamawiający ma wówczas możliwość spotkania się kolejno z wykonawcami i dowiedzenia się od nich m.in. tego jakie rozwiązania technologiczne są możliwe do zastosowania.

Zamawiający może prowadzić dialog w kilku etapach za każdym razem ograniczając liczbę dyskutowanych rozwiązań. Zaletą dialogu jest to, że zamawiający bez własnych nakładów finansowych bezpośrednio od wykonawców uzyskuje wiedzę na temat możliwych rozwiązań i skali kosztów ich zastosowania.

Należy pamiętać, że prowadzony dialog ma charakter poufny.  Dialog powinien być zatem prowadzony oddzielnie z każdym z wykonawców, tak aby przedstawiane przez nich rozwiązania nie mogły być później wykorzystane przez innych wykonawców. Dialog należy prowadzić tak długo, aż zamawiający będzie w stanie określić rozwiązanie najbardziej spełniające jego potrzeby. O zakończeniu dialogu zamawiający niezwłocznie informuje uczestniczących w nim wykonawców.

Po zakończeniu rozmów zamawiający wzbogacony o informacje z przeprowadzonego dialogu buduje specyfikację istotnych warunków zamówienia, a następnie  zaprasza wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert  Warto zaznaczyć, że zamawiający może przed zaproszeniem do składania ofert dokonać jeszcze zmiany wymagań będących przedmiotem dialogu. Może się bowiem na przykład okazać, że część wstępnie zakładanych funkcjonalności nie jest możliwa do zrealizowania przy aktualnym stanie techniki.

Kolejnym krokiem jest wybór najkorzystniejszej oferty Zamawiający przystępuje do oceny ofert złożonych przez wykonawców w oparciu o kryteria oceny określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i spośród złożonych ofert wybiera ofertę najkorzystniejszą.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

Podsumowanie

Podsumowując dialog konkurencyjny jest rozwiązaniem korzystnym wówczas, gdy zamawiający z uwagi na złożony charakter zamówienia (w szczególności związany z zastosowaniem nowych technologii), nie jest w stanie szczegółowo opisać co chce tak naprawdę kupić. I dopiero dialog z poszczególnymi wykonawcami pozwoli zamawiającemu zweryfikować jego wyobrażenia pod kątem możliwych zastosowań.

Należy jednak pamiętać, że dialog konkurencyjny może być czasochłonny, gdyż może się okazać, że istnieje potrzeba przeprowadzenia kilku rund rozmów z wykonawcami.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA