REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto ogłosić zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego?

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego
zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Dialog konkurencyjny to jeden z trybów udzielania zamówienia publicznego. Tryb ten polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

Tryb ten został dodany nowelizacją Ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 7 kwietnia 2006 r., która dostosowywała prawo polskie do ustawodawstwa unijnego.

REKLAMA

REKLAMA

Celem jego wprowadzenia było uelastycznienie sztywnej konstrukcji zamówień publicznych w szczególności do zamówień z wykorzystaniem nowych technologii przy zachowaniu zasad wolnej konkurencji.

Kiedy można zastosować dialog konkurencyjny?

Możliwość zastosowania trybu dialogu konkurencyjnego wymaga co do zasady łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

1. zamawiający ze względu na szczególnie złożony charakter zamówienia nie ma możliwości opisania przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 30 i 31 Ustawy Prawo zamówień publicznych lub obiektywnego określenia uwarunkowań prawnych lub finansowych wykonania zamówienia,

REKLAMA

2. cena nie może być jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich przypadkach warto zdecydować się na dialog konkurencyjny?

Po tryb dialogu konkurencyjnego należy sięgnąć wówczas gdy zamawiający nie potrafi precyzyjnie określić przedmiotu zamówienia.

Przykładowo można sobie wyobrazić sytuację, że zamawiający chciałby wprowadzić specjalny system na swoim parkingu, który będzie prowadził kierowcę wjeżdżającego na parking do najbliższego wolnego miejsca parkingowego.

W takim przypadku nietrudno sobie wyobrazić, że zamawiający nie wie ani czy jego pomysł jest w ogóle wykonalny w świetle aktualnego stanu rozwoju techniki, ani tym bardziej nie wie jaką technologią może być ów innowacyjny system wykonany.

Oczywiście zamawiający przed ogłoszeniem zamówienia może wysłać szereg zapytań do różnych firm, zatrudnić szereg osób które przeprowadzą badania rynku, zaangażować sztab specjalistów, którzy pomogą mu sformułować opis przedmiotu zamówienia. W końcu zamawiający prawdopodobnie w sposób w miarę precyzyjny zdoła opisać przedmiot zamówienia.

Planowanie i szacowanie wartości zamówienia publicznego - porada

Może się jednak zdarzyć, że mimo dużych nakładów czasu i finansów przygotowany opis przedmiotu zamówienia może w ogóle nie odpowiadać warunkom rynku.

Może się na przykład okazać, że zaproponowana przez zamawiającego technologia w ogóle nie nadaje się do danego zastosowania albo też że zastosowanie wybranej technologii do danego zastosowania znacznie wykracza ponad możliwości finansowe zamawiającego. Wielu z tych problemów można uniknąć decydując się na dialog konkurencyjny. 

Jak przebiega dialog konkurencyjny?

Pierwszym etapem tak samo jak przy innych trybach jest ogłoszenie o zamówieniu.

Różnica polega jednak na tym, że w ogłoszeniu zamawiający zamiast szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia musi jedynie wskazać potrzeby i wymagania odnośnie przedmiotu zamówienia.

W ogłoszeniu zamawiający może także zawrzeć informację o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli zamawiający przewiduje nagrody.

Do jakich usług nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych?


Po ogłoszeniu wykonawcy mają możliwość składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu Podobnie jak w przypadku przetargu ograniczonego i negocjacji z ogłoszeniem, występuje nieograniczona podmiotowo możliwość składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu przez wszystkich zainteresowanych wykonawców.

Zamawiający zaprasza do dialogu konkurencyjnego wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu w liczbie określonej w ogłoszeniu o zamówieniu, zapewniającej konkurencję, w zależności od wartości przedmiotu zamówienia nie mniejszej niż 3 (tzw. zamówienia krajowe) lub 5 (tzw. zamówienia unijne). Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do dialogu wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny spełniania tych warunków.

Wykonawcę niezaproszonego do dialogu traktuje się jak wykluczonego z postępowania.

Natomiast jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest mniejsza niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do dialogu wszystkich wykonawców spełniających te warunki.

Po dokonaniu powyższej kwalifikacji wykonawców, zamawiający zaprasza ich do dialogu.

Zamawiający ma wówczas możliwość spotkania się kolejno z wykonawcami i dowiedzenia się od nich m.in. tego jakie rozwiązania technologiczne są możliwe do zastosowania.

Zamawiający może prowadzić dialog w kilku etapach za każdym razem ograniczając liczbę dyskutowanych rozwiązań. Zaletą dialogu jest to, że zamawiający bez własnych nakładów finansowych bezpośrednio od wykonawców uzyskuje wiedzę na temat możliwych rozwiązań i skali kosztów ich zastosowania.

Należy pamiętać, że prowadzony dialog ma charakter poufny.  Dialog powinien być zatem prowadzony oddzielnie z każdym z wykonawców, tak aby przedstawiane przez nich rozwiązania nie mogły być później wykorzystane przez innych wykonawców. Dialog należy prowadzić tak długo, aż zamawiający będzie w stanie określić rozwiązanie najbardziej spełniające jego potrzeby. O zakończeniu dialogu zamawiający niezwłocznie informuje uczestniczących w nim wykonawców.

Po zakończeniu rozmów zamawiający wzbogacony o informacje z przeprowadzonego dialogu buduje specyfikację istotnych warunków zamówienia, a następnie  zaprasza wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert  Warto zaznaczyć, że zamawiający może przed zaproszeniem do składania ofert dokonać jeszcze zmiany wymagań będących przedmiotem dialogu. Może się bowiem na przykład okazać, że część wstępnie zakładanych funkcjonalności nie jest możliwa do zrealizowania przy aktualnym stanie techniki.

Kolejnym krokiem jest wybór najkorzystniejszej oferty Zamawiający przystępuje do oceny ofert złożonych przez wykonawców w oparciu o kryteria oceny określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i spośród złożonych ofert wybiera ofertę najkorzystniejszą.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

Podsumowanie

Podsumowując dialog konkurencyjny jest rozwiązaniem korzystnym wówczas, gdy zamawiający z uwagi na złożony charakter zamówienia (w szczególności związany z zastosowaniem nowych technologii), nie jest w stanie szczegółowo opisać co chce tak naprawdę kupić. I dopiero dialog z poszczególnymi wykonawcami pozwoli zamawiającemu zweryfikować jego wyobrażenia pod kątem możliwych zastosowań.

Należy jednak pamiętać, że dialog konkurencyjny może być czasochłonny, gdyż może się okazać, że istnieje potrzeba przeprowadzenia kilku rund rozmów z wykonawcami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Oferta biznesowa dla firm: Paczkomat® InPost jako klucz do szybkiej i wygodnej dostawy

Klienci kupują online przede wszystkim dla wygody, a szybka dostawa i odbiór to dziś standard. Punkty odbioru stały się naturalnym wyborem, a Paczkomat® InPost przewodzi w tej kategorii. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, oferta biznesowa InPost to prosty sposób na obniżenie kosztów i zwiększenie satysfakcji kupujących. Sprawdź, dlaczego warto i jak zrobić to dobrze.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA