REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto ogłosić zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego?

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego
zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Dialog konkurencyjny to jeden z trybów udzielania zamówienia publicznego. Tryb ten polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

Tryb ten został dodany nowelizacją Ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 7 kwietnia 2006 r., która dostosowywała prawo polskie do ustawodawstwa unijnego.

REKLAMA

Celem jego wprowadzenia było uelastycznienie sztywnej konstrukcji zamówień publicznych w szczególności do zamówień z wykorzystaniem nowych technologii przy zachowaniu zasad wolnej konkurencji.

Kiedy można zastosować dialog konkurencyjny?

Możliwość zastosowania trybu dialogu konkurencyjnego wymaga co do zasady łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

1. zamawiający ze względu na szczególnie złożony charakter zamówienia nie ma możliwości opisania przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 30 i 31 Ustawy Prawo zamówień publicznych lub obiektywnego określenia uwarunkowań prawnych lub finansowych wykonania zamówienia,

2. cena nie może być jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich przypadkach warto zdecydować się na dialog konkurencyjny?

Po tryb dialogu konkurencyjnego należy sięgnąć wówczas gdy zamawiający nie potrafi precyzyjnie określić przedmiotu zamówienia.

REKLAMA

Przykładowo można sobie wyobrazić sytuację, że zamawiający chciałby wprowadzić specjalny system na swoim parkingu, który będzie prowadził kierowcę wjeżdżającego na parking do najbliższego wolnego miejsca parkingowego.

W takim przypadku nietrudno sobie wyobrazić, że zamawiający nie wie ani czy jego pomysł jest w ogóle wykonalny w świetle aktualnego stanu rozwoju techniki, ani tym bardziej nie wie jaką technologią może być ów innowacyjny system wykonany.

Oczywiście zamawiający przed ogłoszeniem zamówienia może wysłać szereg zapytań do różnych firm, zatrudnić szereg osób które przeprowadzą badania rynku, zaangażować sztab specjalistów, którzy pomogą mu sformułować opis przedmiotu zamówienia. W końcu zamawiający prawdopodobnie w sposób w miarę precyzyjny zdoła opisać przedmiot zamówienia.

Planowanie i szacowanie wartości zamówienia publicznego - porada

Może się jednak zdarzyć, że mimo dużych nakładów czasu i finansów przygotowany opis przedmiotu zamówienia może w ogóle nie odpowiadać warunkom rynku.

Może się na przykład okazać, że zaproponowana przez zamawiającego technologia w ogóle nie nadaje się do danego zastosowania albo też że zastosowanie wybranej technologii do danego zastosowania znacznie wykracza ponad możliwości finansowe zamawiającego. Wielu z tych problemów można uniknąć decydując się na dialog konkurencyjny. 

Jak przebiega dialog konkurencyjny?

Pierwszym etapem tak samo jak przy innych trybach jest ogłoszenie o zamówieniu.

Różnica polega jednak na tym, że w ogłoszeniu zamawiający zamiast szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia musi jedynie wskazać potrzeby i wymagania odnośnie przedmiotu zamówienia.

W ogłoszeniu zamawiający może także zawrzeć informację o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli zamawiający przewiduje nagrody.

Do jakich usług nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych?


REKLAMA

Po ogłoszeniu wykonawcy mają możliwość składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu Podobnie jak w przypadku przetargu ograniczonego i negocjacji z ogłoszeniem, występuje nieograniczona podmiotowo możliwość składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu przez wszystkich zainteresowanych wykonawców.

Zamawiający zaprasza do dialogu konkurencyjnego wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu w liczbie określonej w ogłoszeniu o zamówieniu, zapewniającej konkurencję, w zależności od wartości przedmiotu zamówienia nie mniejszej niż 3 (tzw. zamówienia krajowe) lub 5 (tzw. zamówienia unijne). Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do dialogu wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny spełniania tych warunków.

Wykonawcę niezaproszonego do dialogu traktuje się jak wykluczonego z postępowania.

Natomiast jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest mniejsza niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do dialogu wszystkich wykonawców spełniających te warunki.

Po dokonaniu powyższej kwalifikacji wykonawców, zamawiający zaprasza ich do dialogu.

Zamawiający ma wówczas możliwość spotkania się kolejno z wykonawcami i dowiedzenia się od nich m.in. tego jakie rozwiązania technologiczne są możliwe do zastosowania.

Zamawiający może prowadzić dialog w kilku etapach za każdym razem ograniczając liczbę dyskutowanych rozwiązań. Zaletą dialogu jest to, że zamawiający bez własnych nakładów finansowych bezpośrednio od wykonawców uzyskuje wiedzę na temat możliwych rozwiązań i skali kosztów ich zastosowania.

Należy pamiętać, że prowadzony dialog ma charakter poufny.  Dialog powinien być zatem prowadzony oddzielnie z każdym z wykonawców, tak aby przedstawiane przez nich rozwiązania nie mogły być później wykorzystane przez innych wykonawców. Dialog należy prowadzić tak długo, aż zamawiający będzie w stanie określić rozwiązanie najbardziej spełniające jego potrzeby. O zakończeniu dialogu zamawiający niezwłocznie informuje uczestniczących w nim wykonawców.

Po zakończeniu rozmów zamawiający wzbogacony o informacje z przeprowadzonego dialogu buduje specyfikację istotnych warunków zamówienia, a następnie  zaprasza wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert  Warto zaznaczyć, że zamawiający może przed zaproszeniem do składania ofert dokonać jeszcze zmiany wymagań będących przedmiotem dialogu. Może się bowiem na przykład okazać, że część wstępnie zakładanych funkcjonalności nie jest możliwa do zrealizowania przy aktualnym stanie techniki.

Kolejnym krokiem jest wybór najkorzystniejszej oferty Zamawiający przystępuje do oceny ofert złożonych przez wykonawców w oparciu o kryteria oceny określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i spośród złożonych ofert wybiera ofertę najkorzystniejszą.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

Podsumowanie

Podsumowując dialog konkurencyjny jest rozwiązaniem korzystnym wówczas, gdy zamawiający z uwagi na złożony charakter zamówienia (w szczególności związany z zastosowaniem nowych technologii), nie jest w stanie szczegółowo opisać co chce tak naprawdę kupić. I dopiero dialog z poszczególnymi wykonawcami pozwoli zamawiającemu zweryfikować jego wyobrażenia pod kątem możliwych zastosowań.

Należy jednak pamiętać, że dialog konkurencyjny może być czasochłonny, gdyż może się okazać, że istnieje potrzeba przeprowadzenia kilku rund rozmów z wykonawcami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    REKLAMA

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA